Pumpa dostala za nekvalitní naftu pokutu 300 tisíc korun. Přesto je kvalita paliv letos nejlepší

Michal Štengl, externí spolupracovník redakce
13. 12. 2016 12:00
V České republice se neustále zvyšuje kvalita prodávaných paliv. Letošní rok je z tohoto hlediska nejlepší v historii. V říjnu i v listopadu vydala Česká obchodní inspekce (ČOI) jen tři nové příkazy o zaplacení pokut za prodej nekvalitních paliv. A pouze v jednom případě šlo o naftu, která mohla motoru opravdu ublížit – hříšník má zaplatit 300 tisíc korun. Výrazné zlepšení situace mají na svědomí častější kontroly České obchodní inspekce (ČOI) a zveřejňování hříšníků. Pokud chcete mít co největší jistotu, hledejte Pečeť kvality.
Kvalita paliv je až na výjimky letos velmi dobrá (ilustrační foto).
Kvalita paliv je až na výjimky letos velmi dobrá (ilustrační foto). | Foto: Thinkstock

Nejvyšší letošní pokutu 300 tisíc korun kvůli porušení stanovené jakosti pohonných hmot uložila Česká obchodní inspekce v říjnu provozovateli čerpací stanice AB OIL v Ústí nad Labem. Vzorek nafty neprošel v destilační zkoušce tak, že podle ČOI může negativně ovlivnit průběh spalování a způsobit poškození motoru tvorbou úsad.

Jde ale o výjimečný případ. Kvalita paliv na českých čerpacích stanicích roste. Výsledky kontrol za první pololetí letošního roku odhalily méně nevyhovujících vzorků než za stejné období loňského roku. Za prvních šest měsíců ČOI odebrala 1290 vzorků, z nichž jen 18 nesplňovalo jakostní normy, což je pouhých 1,4 %. ČOI následně v 11 případech zakázala prodej téměř 75 000 litrů v celkové hodnotě téměř 2 milionů korun. V říjnu a v listopadu vydala ČOI vždy tři nové příkazy o uložení pokuty. Například v dubnu ani jediný.

Ještě před šesti roky bylo riziko natankování nekvalitních pohonných hmot, které mohou při dlouhodobém používání poškodit motor, mnohem vyšší než nyní. Důležitým milníkem v této oblasti byl rok 2011, kdy se začaly zveřejňovat konkrétní čerpací stanice, které neuspěly při kontrolách České obchodní inspekce (ČOI). Do té doby to nebylo možné. Tyto informace jsou pro veřejnost velmi lákavé (najdete je zde), takže čerpací stanice (ať velké, či malé) si začaly dávat mnohem větší pozor na kvalitu prodávaných paliv.

Zatímco v roce 2010 kontrolám ČOI nevyhovělo 9,6 % odebraných vzorků motorové nafty, resp. 5,6 % z benzinů, vloni to bylo pouhých 1,6 a 0,5 %. Rok 2015 byl z tohoto hlediska vůbec nejlepším za posledních čtrnáct let a letošek je ještě lepší. V souhrnu všech kontrolovaných paliv v roce 2010 nesplňovalo normy 7,9 % odebraných vzorků, o pět let později to bylo pouhých 1,2 %. 

Vedle benzinu a motorové nafty ČOI kontroluje i další paliva jako LPG, CNG nebo biopaliva. Například v roce 2013 bylo zjištěno enormní množství nekvalitních vzorků LPG (12,3 %). Už o rok později to bylo pouhých 0,3 %.

Česká obchodní inspekce kontroluje u paliv hned několik parametrů. Jsou to oktanové a cetanové číslo, hustota (odchylka od normálu určí přítomnost jiné látky), bod vzplanutí, obsah vody, průběh destilační křivky nebo množství biosložek v palivu.

Zjišťované odchylky od normou vyžadované kvality vznikají dvěma způsoby. Prvním a asi nejčastějším způsobem je nedbalost a nedodržení provozních předpisů při distribuci pohonných hmot, kdy může dojít ke kontaminaci benzinu naftou a naopak. Vůbec nejčastějším prohřeškem je nedodržení parametru bod vzplanutí nafty, který způsobí kontaminace malým množstvím benzinu, jež zůstalo v cisterně nebo v nádrži na čerpací stanici. Často také pumpy prodávají benzin s mírně nižším oktanovým číslem.

Tyto prohřešky obecně nevedou k poškození motoru. Ještě před pár lety však inspektoři naráželi i na záměrně znehodnocovaná paliva za účelem obohacení. Takzvaným pančováním se snižovala hodnota oktanového čísla nebo se do paliv přimíchávalo více biosložek, než normy dovolují.

Chcete-li mít opravdu jistotu, že nakupujete kvalitní pohonné hmoty, hledejte na výdejním stojanu samolepku Pečeť kvality. Tuto ochrannou známku propůjčuje nezávislá kontrolní organizace SGS Czech republic. Aby ji mohl prodejce používat, musí přistoupit na mnohem častější kontroly kvality prodávaných paliv, a to nad rámec kontrol ČOI. Je to vlastně jakási dvojí kontrola. V České republice najdete pečeť kvality na stojanech většiny velkých sítí (ale i obchodních řetězců), například společnost Shell je v tomto programu od jeho zahájení v roce 2006.

Na kvalitu paliva jsou citlivé především moderní dieselové motory, které pracují s vysokými vstřikovacími tlaky. Vstřikovací soustavě dokáže nekvalitní nafta hodně ublížit a výdaje na následnou opravu bývají opravdu vysoké. Na kvalitu benzinu jsou háklivé moderní zážehové motory s přímým vstřikováním, které také pracují s vyššími tlaky než dřív.

 

Právě se děje

Další zprávy