Koupelna pro psy, luxusní záchody, domácí burgery. Čerpací stanice nelákají jen na benzin a naftu

Ondřej Běhal
21. 8. 2017 15:53
Podíl tržeb z paliv se u pump neustále snižuje na úkor doplňkového sortimentu. Někde už je jen na polovině.
Koupelna pro psy u čerpací stanice Slovnaftu v Bratislavě.
Koupelna pro psy u čerpací stanice Slovnaftu v Bratislavě. | Foto: Slovnaft

Označení "benzinová pumpa" čím dál více ztrácí na skutečném významu. Nejen, že je suverénně nejprodávanějším palivem nafta a vedle benzinu přibývají i další produkty jako zemní plyn nebo aditivum AdBlue. Zároveň klesá podíl tržeb z paliv na úkor prodeje doplňkového sortimentu, zejména potravin.

Místo benzinových pump a čerpacích stanic tak zejména u hlavních tahů vznikají jakési terminály s čím dál širší nabídkou služeb pro motoristy.

U Benziny, největší sítě čerpacích stanic v Česku, stále dělají tržby za palivo v průměru osmdesát procent a za ostatní sortiment dvacet procent. "Existují ale i pumpy, u nichž je tento poměr 50:50," upozorňuje Petr Kaidl, tiskový mluvčí holdingu Unipetrol, pod který Benzina patří.

U druhého největšího hráče na trhu, MOL Group, se u čerpacích stanic stejnojmenné značky tento poměr dostal ze 70:30 přibližně na 60:40. "Je to díky tomu, že zavádíme nový koncept stanic s nabídkou občerstvení Fresh Corner," vysvětluje mluvčí MOL ČR Tomáš Pavlík.

"U každé pumpy je poměr tržeb jiný. Záleží, zda je vybavena myčkou, podává teplá jídla, nebo u níž již byl vybudován koncept Fresh Corner," doplňuje Pavlík. Poměr tržeb za palivo a doplňkový sortiment by se v budoucnu v síti MOL mohl dostat přibližně na stejnou úroveň, tedy 50:50.

Také Petr Šindler, tiskový mluvčí Shell ČR potvrzuje trend rostoucího podílu příjmů za jiné zboží než palivo a doplňkové služby: "Tento trend provází v posledních letech celou branži nejen v Evropě a souvisí s tím, že čerpací stanice už dávno nejsou vnímány jako pouhé místo pro natankování pohonných hmot."

Jeden ze zářných případů najdeme na Slovensku, kde se v červenci v Bratislavě v Přístavní ulici otevřela nová pumpa Slovnaftu, který patří pod křídla MOL Group. Servisní stanice zaujme nejen designem, ale také množstvím rozsahem nejrůznějších doplňkových služeb.

Moderní stanice Slovnaftu v Bratislavě se od běžných pump hodně liší i designem.
Moderní stanice Slovnaftu v Bratislavě se od běžných pump hodně liší i designem. | Foto: Slovnaft

Platit se dá platební kartou přímo u stojanu, a to nejen za palivo nebo třeba kapalinu do ostřikovačů, která se tam dá také natankovat přesně v množství, které zákazník potřebuje, ale i za jídlo a pití. Restaurace nabízí těstoviny, jídla z wok pánve, domácí burgery, saláty a polévky.

V areálu prodejny nechybí nabíječky na mobily, tablety zabudované ve stolech nebo kiosek s aktuální dopravní situací a dalšími informacemi. Rodiče potěší dětský koutek s herní konzolí. Firmy mají k dispozici konferenční místnost pro deset lidí a a zařízením na telekonference.

Na své si v nové čerpací a zároveň servisní stanici Slovnaftu přijdou i domácí mazlíčci. Nechybí tu totiž exteriérová koupelna pro psy, která obsahuje zvýšenou vanu s protismykovou podlahou, flexibilní sprchu nebo sušič srsti.

 

Právě se děje

Další zprávy