Konec spalovacích Fordů. Všechny evropské osobní modely budou od roku 2030 elektrické

Martin Přibyl Martin Přibyl
17. 2. 2021 12:36
Evropská pobočka automobilky Ford představila nový plán svého dalšího růstu na starém kontinentu. Jeho součástí je výrazný příchod k elektrifikaci, osobní Fordy nebudou od roku 2030 dostupné jinak než jako čisté elektromobily.
Ford Mustang Mach-E jako začátek elektrické budoucnosti Fordu. První kusy dorazí do Evropy v tomto roce.
Ford Mustang Mach-E jako začátek elektrické budoucnosti Fordu. První kusy dorazí do Evropy v tomto roce. | Foto: Ford

Do zásuvky by měly být všechny osobní Fordy prodané v Evropě již od poloviny roku 2026, o čtyři roky později pak značka počítá s tím, že Focus a spol. budou jen a jen čistými elektromobily.

Posun by měl proběhnout i v případě užitkových aut, všechny jejich modely v nabídce Fordu by od roku 2024 měly být dostupné i jako hybrid do zásuvky nebo čistý elektromobil a v roce 2030 by pak prodeje těchto variant měly tvořit dvě třetiny. Na rozdíl od osobáků ale automobilka mlčí o tom, kdy ukončí prodej spalovacích verzí svých dodávek.

Plošný přechod k elektromobilitě je další fází plánu k dlouhodobě udržitelné budoucnosti automobilky v Evropě. Ten již nese první ovoce, ve čtvrtém čtvrtletí roku 2020 se evropský Ford vrátil do černých čísel.

"Po úspěšné restrukturalizaci a návratu k ziskovosti na konci loňského roku nyní s potěšením vstupujeme do další fáze našeho plánu, vedeni závazkem přinášet našim zákazníkům expresivní nové vozy, zatímco zrychlujeme směřování k plně elektrické budoucnosti Fordu v Evropě," řekl Stuart Rowley, prezident Ford of Europe. "Očekáváme, že i letos budeme v Evropě pokračovat v silném pozitivním trendu a zůstaneme na dobré cestě k dosažení cílové šestiprocentní EBIT marže."

Globálně chce značka do elektrických pohonných ústrojí investovat 22 miliard dolarů, tedy takřka půl bilionu korun.

V Evropě by jedna miliarda dolarů měla připadnout na továrnu v německém Kolíně, kde se v současné době vyrábí hatchback Fiesta. Do budoucna by se jako první evropský závod Fordu měla zabývat pouze výrobou elektromobilů. Od roku 2023 by v ní mělo vznikat elektroauto postavené na platformě MEB německého koncernu Volkswagen, s nímž Ford podepsal dohodu o strategické spolupráci. V Kolíně navíc vznikne prostor pro další čistě elektrický model.

Přechod k elektromobilitě je pro Ford klíčový kvůli avizovanému zákazu prodeje aut se spalovacími motory ve Velké Británii. Na pro Ford nejdůležitějším evropském trhu chtějí v roce 2030 zakázat prodej aut se spalovacími motory, do roku 2035 mají dostat výjimku jen plug-in hybridy a full hybridy schopné krátkodobé jízdy čistě na elektřinu.

Evropská odnož americké automobilky je přitom zatím nejvýznamnějším hráčem, který se k podobnému přechodu na elektromobilitu přihlásil. Od roku 2025 chce pouze čistě elektrická auta nabízet britský Jaguar, luxusní Bentley plánuje přechod na rok 2030 a ve stejném roce by auta se spalovacím motorem nemělo prodávat ani švédské Volvo. Uvedl to jeho šéf Hakan Samuelsson.

 

Právě se děje

před 22 minutami

Parahokejisté prohráli ve čtvrtfinále MS s Ruskem a čeká je zápas o Peking

Čeští parahokejisté prohráli ve čtvrtfinále mistrovství světa v Ostravě 0:7 s Ruskem a ani ve čtvrtém duelu na domácím turnaji tak neskórovali. Svěřence trenéra Jiřího Břízy ještě čeká páteční zápas o páté místo, jeho vítěz si zajistí účast na paralympijských hrách v Pekingu. Soupeřem Čechů bude poražený z dnešního druhého čtvrtfinále Norsko - Korea.

Domácí parahokejisté v utkání s ruskými favority prohrávali 0:4 už po první třetině a ve zbytku zápasu marně usilovali o vstřelení své první branky na turnaji. "Venca Hečko to tam mohl šoupnout při dorážce. Na druhou stranu budeme mít větší touhu to udělat v zápase, který nás posune do Pekingu. Nemám chlapům co vytknout a věřím, že potěšíme sebe i diváky a že tam postoupíme," řekl České televizi reprezentační trenér Bříza, jehož svěřenci mají zatím na MS skóre 0:23.

před 26 minutami

České dráhy odkoupily od PPF zbývající podíl v ČD-Telematika

České dráhy odkoupily od investiční skupiny PPF zbývající 29procentní podíl ve firmě ČD-Telematika. Obě společnosti ve středu transakci definitivně stvrdily podpisem kupní smlouvy. Dráhy se tak staly jediným akcionářem firmy, uvedl ve středu státní dopravce. Hodnotu transakce společnost neuvedla, podle ní vychází ze znaleckých posudků.

ČD-Telematika nabízí ICT služby státním i soukromým organizacím, zejména internetové, datové a telekomunikační služby. Firma působí také v dopravě, kde spolupracuje s Českými drahami na vybavení vlaků bezpečnostními technologiemi. Firma zaměstnává přes 500 lidí, loni zaznamenala zisk před zdaněním 66,9 milionu korun, což je meziročně o 6,6 milionu méně. Zhruba o 20 milionů klesly společnosti i tržby na 1,67 miliardy korun.

Zdroj: ČTK
Další zprávy