Konec snu o britské Tesle, Dyson zůstane u fénů a vysavačů

Matěj Skalický, autor je redaktorem Českého rozhlasu
17. 10. 2019 16:00
Britský výrobce vysavačů a vlasových fénů Dyson smetl plány na výrobu vlastního elektromobilu. V e-mailu adresovaném zaměstnancům společnosti o tom informoval sám zakladatel společnosti, sir James Dyson. Projekt měl spolykat v přepočtu více než 70 miliard korun, zbylé peníze teď firma investuje jinam. Agentura Bloomberg v reakci na zprávu vyjádřila obavy ze splasknutí elektromobilové bubliny.
James Dyson.
James Dyson. | Foto: ČTK

Bude radikálně jiný, sliboval sir James Dyson. "Počkejte a uvidíte," řekl před dvěma lety britskému deníku The Guardian. Na elektrickém autě už tehdy jeho firma pracovala několik měsíců. Měla to být nová pýcha britského exportu, kterou finančně podpořil i samotný Westminster. Vývoj dostal na starosti tým na bývalé základně RAF v Hullavingtonu, v hrabství Wiltshire, které dalo světu Stonehenge i Dysonovy bezsáčkové vysavače.

Když letos v lednu Dyson oznámil, že výrobu plánovaného elektromobilu přestěhuje do Singapuru, vzbudilo to vášně. Ne však takové, jako když o několik měsíců později informoval o tom, že jeho sen o britské Tesle se kompletně rozplynul. "Přes veškerou snahu během vývoje jsme nenašli způsob, jak naše elektrické auto učinit komerčně životaschopným," vysvětlil Dyson s tím, že zároveň jeho firma nenašla zájemce, který by projekt odkoupil.

Dyson do projektu angažoval zkušená jména autoprůmyslu. V čele stále někdejší boss Infiniti Roland Krueger, vývoji šéfoval Ian Minards z Aston Martinu. "Nejedná se o selhání produktu nebo týmu, pro který bude těžké tuto zprávu slyšet a přijmout. Vzhledem ke složitosti projektu byly jejich úspěchy obrovské," napsal Dyson zaměstnancům s tím, že pro stovky inženýrů, které na projektu pracovaly, hledá nové uplatnění. A přestože plány na vlastní auto na baterky skončily v koši, nevyužité peníze z investice firma věnuje na výzkum úzce související s elektromobilitou.

Co bylo špatně?

Co skutečně stojí za nicneříkajícím diplomatickým oznámením o konci vývoje elektrických aut od Dysonu, se rozhodl rozluštit britský Autocar. Podle něj v oboru nezkušená britská firma mohla doplatit na složitou technologii baterií s pevným elektrolytem, které měly být revoluční a přinést jak delší dojezd, tak kratší dobu nabíjení, jenže společnost se dopočítala, že se jí obchodně nevyplatí.

Dyson si možná také uvědomil, že velkým výrobcům nemůže konkurovat dodavatelským řetězcem ani investicemi. Přestože se více než 70 miliard korun může zdát masivní, třeba německý Volkswagen už loni oznámil, že hodlá do vývoje elektrických aut napumpovat v přepočtu 1,1 bilionu korun, zhruba polovinu hodnoty škod, které podle německých vyšetřovatelů způsobili němečtí manažeři v kauze Dieselgate.

Největším trhem s elektromobily je Čína, kde se ovšem prodeje nových aut propadají už 15. měsíc v řadě. Tamější automobilová asociace přitom očekávala, že ve druhé polovině roku se čísla zlepší. V červenci se ale poprvé v historii dostaly do červených čísel i prodeje elektrických aut, podle serveru Business Insider zřejmě kvůli tomu, že čínská vláda utlumila jejich dotování. I proto agentura Bloomberg píše o tom, že elektromobilová bublina možná začala splaskávat.

Politikou k elektromobilům

Do elektromobilů investuje stále více firem. Kromě velkých hráčů je tu i řada start-upů a firem, které původně s automobilovým průmyslem neměly co do činění, ať už je to Apple, Google, nebo násobně menší společnosti jako třeba švédské Uniti. Do výroby elektrických aut výrobce v Evropě tlačí přísná politika snižování emisí v dopravě. Už od příštího roku budou platit výrobci tučné pokuty za překročení maximálních limitů oxidu uhličitého u svých automobilových flotil.

"Toto nařízení podněcuje cyklus inovací ze strany etablovaných výrobců i zcela nových firem včetně start-upů, které nemají v automobilovém průmyslu žádné odborné znalosti," řekl Aktuálně.cz analytik neziskové organizace Transport & Environment Lucien Mathieu. Mimo čistější ovzduší to podle něj přinese vyšší konkurenci v autoprůmyslu a k řidičům se v nadcházejících letech dostanou levnější elektrická vozidla.

Analýza společnosti Sanford C. Bernstein, kterou cituje agentura Bloomberg, ale soudí, že většina nynějších nováčků v automobilovém průmyslu neuspěje. Ukončení vývoje elektrického auta britskou firmou Dyson je prý znepokojivou zprávou pro celý průmysl: "Pravda je, že překážky pro vstup do automobilového světa zůstávají vysoké. Dělat auta je složité a přechod na elektromobily bude drahý."

 

Právě se děje

před 42 minutami

Obránce Jeřábek skončil v Teplicích a posílil Jablonec

Fotbalový obránce Michal Jeřábek bude hrát za Jablonec, se kterým podepsal smlouvu do konce června 2022. Šestadvacetiletý stoper naposledy působil v Teplicích, kde byl po podzimu přeřazen do B-týmu.

"Příchod do Jablonce je pro mě velký krok vpřed. V tak velkém klubu jsem ještě nepůsobil. Je to klub, co má ty nejvyšší ambice a každoročně útočí na evropské poháry. V posledních letech se to Jablonci úspěšně daří," řekl Jeřábek pro web třetího celku tabulky.

Odchovanec pražské Dukly přišel do Teplic v lednu 2016 a v severočeském mužstvu dlouho patřil k oporám. Na podzim ho přibrzdilo zranění kolena a zasáhl jen do 10 utkání nejvyšší soutěže. Jeřábek pak se "Skláři" odmítl prodloužit smlouvu, která by mu skončila po sezoně, a byl přeřazen do třetiligové rezervy. Proti tomu se zadák se 127 ligovými zápasy a pěti góly ohradil na sociálních sítích.

Další zprávy