Největší objednávka elektroaut v historii. Amazon pořídí 100 000 dodávek do zásuvky

Martin Přibyl Martin Přibyl
24. 9. 2019 10:17
Společnost Amazon se minulý týden zavázala k redukci emisí oxidu uhličitého na nulu v roce 2040 a o deset let dříve chce ze sta procent využívat obnovitelnou energii. Součástí ekologického plánu Jeffa Bezose je i největší nákup elektroaut v historii. Balíčky má rozvážet na 100 000 elektrických dodávek. Amazonu je dodá firma, která je ještě ani nevyrábí.
Elektrická dodávka, kterou bude společnost Rivian stavět pro Amazon.
Elektrická dodávka, kterou bude společnost Rivian stavět pro Amazon. | Foto: Amazon

Dodavatelem dodávek má být americký start-up Rivian. Firma, která se chce stát pomyslnou Teslou na poli užitkových a terénních aut, již představila dva modely - elektrický pick-up R1T a sedmimístné SUV R1S.

Vozy mají čtyři elektromotory (pro každé kolo jeden) a celkový výkon okolo sedmi set koní. Využívají pro elektroauta typickou architekturu s bateriemi v podlaze a řešení se čtyřmi elektromotory jim umožňuje takové terénní triky, jako otočit se na místě ve stylu tanku (kola na obou stranách zabírají opačným směrem).

Stejnou, byť pravděpodobně jednodušší, techniku by měla mít i dodávka určená pro Amazon. Bezos jich po Rivianu chce hned sto tisíc v celkové hodnotě pěti miliard dolarů (asi 118 miliard korun).

První elektrické dodávky by Amazon měl získat za dva roky, v roce 2022 by jich na silnicích chtěl mít 10 000, v roce 2030 jich bude plný počet, tedy desetkrát tolik. Rivian však zatím nedodal ani jeden ze svých pick-upů a SUV. Vozy se dají za ceny okolo 70 000 dolarů (cca 1 650 000 korun) jen předobjednat, první zákazníci by auta měli obdržet příští rok.

Pro Rivian se na každý pád jedná o další podporu ze strany Amazonu. Bezosova firma již do start-upu investovala 440 milionů dolarů, ještě více, 500 milionů, do něj vložil Ford. Nedávno se podařilo získat rovněž 350 milionů dolarů od společnosti Cox Automotive. Peníze se tedy Rivianu získávat daří, objednávkou dodávek by ale start-up měl mít zajištěn i odběr.

Podle informací německého Handelsblattu Amazon nákup elektrických dodávek zvažoval i jinde. Před rokem uzavřel smlouvu na nákup 20 000 vozů Mercedes Sprinter a poptával prý i jejich elektrickou variantu. Ta však na trh bude uvedena až ve druhé polovině letošního roku.

Amazon podle slov Bezose nechce skončit jen u sebe, se snížením nebo vynulováním uhlíkové stopy chce pomoci i u flotil dodavatelů. Společnost se chce stát vzorem a příkladem pro ostatní firmy. "Už nechceme být někde uprostřed, jsme dost velcí na to, aby naše kroky měly výrazný dopad," řekl nejbohatší muž současnosti. 

Kroky by měly vést k tomu, aby společnost splnila závazky Pařížské dohody o ochraně klimatu (tedy nulovou uhlíkovou stopu) o deset let dříve. "Když to dokáže společnost jako Amazon, který je díky své rozsáhlé infrastruktuře schopen ročně na celém světě doručit deset miliard kusů zboží, zvládne to každý," prohlásil Bezos.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

D1 na Vysočině klouže, varují silničáři. V noci sněžilo, vyjely desítky sypačů

Okolo Jihlavy na 115. kilometru dálnice D1 platí varování před náledím, mezi 90. a 120. kilometrem může být vozovka kluzká. Podle dispečinku krajské správy silnic v kraji přes noc sněžilo, venku byly desítky sypačů. Na silnicích uvízlo několik kamionů, po ránu ale problémy se sjízdností silničáři nezaznamenali.

Sněžilo už v neděli v podvečer. "Venku bylo asi 90 sypačů, jelikož sněžilo i v noci, začaly znovu jezdit asi ve 2:00. Sem tam nějaký kamion v noci někde klouzal, ale teď už to jezdí," řekl dispečer.

Přes den bude na Vysočině zataženo, sněhových přeháněk ale bude podle meteorologů ubývat. Večer se může ojediněle tvořit mlha. Nejvyšší odpolední teploty budou od jednoho do tří stupňů Celsia.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Britský princ Harry řekl, že je smutný, že musel vzdát svých královských povinností. Královně a lidem chtěl prý sloužit dál

35letý Harry to uvedl v projevu před zástupci své charitativní organizace na podporu lesothských dětí Sentebale Harry podle agentury Reuters řekl, že konečný výsledek není tím, co zamýšlel, jinak to podle něj však nebylo možné. 

Buckinghamský palác v sobotu oznámil, že princ Harry a jeho choť Meghan už nebudou disponovat titulem královská výsost, nebudou plnit pracovní povinnosti plynoucí z příslušnosti ke královské rodině a nebudou placeni z veřejných prostředků.

"Doufám, že snadněji pochopíte, k čemu jsme dospěli, že si nechám odstup od všeho, co jsem znal, abych učinil krok směrem k tomu, co bude doufám pokojnější život," prohlásil Harry. S manželkou Meghan předtím oznámili, že chtějí své povinnosti omezit, finančně se osamostatnit a žít střídavě v Británii a Severní Americe.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Miliardář Skala prodal budovu Albatrosu na Národní třídě, píše list

Bývalý Dům dětské knihy a sídlo nakladatelství Albatros na rohu Národní třídy a ulice Na Perštýně v Praze koupil od realitního magnáta Václava Skaly byznysmen Daniel Farnbauer. Uvedl to v pondělí deník E15. Albatros v minulých letech prodělal rozsáhlou rekonstrukci, která skončila loni na podzim. Osm z deseti podlaží si podle deníku následně pronajala coworkingová společnost Spaces.

Skala vlastnil Albatros jako fyzická osoba, nikoli přes svou Pražskou správu nemovitostí (PSN). Farnbauer budovu kupuje prostřednictvím firmy Real Estate Albatros. Ani jedna ze stran se k prodeji či výši transakce nevyjádřila.

Budova Albatrosu byla postavena ve druhé polovině 60. let minulého století podle návrhu architektů Stanislava France, Luďka Hanfa a Jana Nováčka. První větší renovaci zažila v 90. letech. Poté v budově sídlila Česká spořitelna, která ji prodala Skalovi v roce 2008.

Zdroj: ČTK
Další zprávy