Jan Matoušek
30. 7. 2019 12:24
Kořením každého autosalonu jsou koncepty modelů blízké i vzdálené budoucnosti. Často se však stane, že se designově povedený koncept při cestě do sériové produkce výrazně změní nebo do ní vůbec nezamíří. Pamatujete třeba na koncept Dacie Duster nebo moderní podobu Lamborghini Miura? Přesto stále existují automobilky, které atraktivní koncept při cestě na produkční linku příliš nezmění. To je třeba případ japonské Mazdy.
A tady už produkční Mazda 6, představená poprvé ve druhé polovině roku 2012. Vedle sedanu přijelo i kombi se stejnou přední a jinou zadní částí. Povšimněte si provedení světel i masky chladiče, které se prakticky neodlišuje od konceptu. Navíc jde o prvek, který se v jen lehce pozměněné podobě objevuje u Mazdy 6 až do současnosti.
Zadní část sedanu je konceptu Takeri rovněž dost podobná. Ať už je to svažující se střecha, design skupinových svítilen, nebo i celkový tvar karoserie. Na rozdíl od jiných značek Mazda přenesla charakteristické designové prvky konceptu i do série. Našly by se nicméně i odlišnosti, které atraktivitě produkční varianty ubírají.
Kabina je místem, kde Japonci koncept tak dokonale na produkční linku předat neumí. Především pokud jde o původní provedení třetí Mazdy 6. Na rozdíl od konkurence v kabině sice není "přetlačítkováno", nicméně oproti koncepční verzi se vytratila i část minimalismu. Obrazovka multimediálního systému je zakomponovaná do palubní desky, zůstala ovšem trojice oddělených budíků.
Po několika modernizacích, poslední v roce 2018 (na snímku), se však provedení kabiny dramaticky přiblížilo původnímu konceptu. To v praxi znamená především méně tlačítek a volně stojící obrazovku na horní části palubní desky. Mírně se proměnil design budíků, které již nejsou úplně samostatné, ale částečně mezi sebou provázané. Technika pak stále využívá řešení Skyactiv.