Honit se po D1 nemá smysl. Rychlou jízdou z Prahy do Brna se ušetří jen pár minut

Jan Matoušek Jan Matoušek
31. 5. 2021 6:04
Až čtyřicet procent všech úmrtí při dopravních nehodách způsobila mezi lety 2011 až 2020 nepřiměřená rychlost. Vyplývá to alespoň z policejních statistik. Přitom jízda vyšší než povolenou rychlostí mnohdy ušetří jen několik minut – například na trase mezi Prahou a Brnem při v průměru o 20 km/h vyšší rychlosti jde jen o třináct minut.
Rychlá jízda je příčinou až 40 procent úmrtí při dopravních nehodách.
Rychlá jízda je příčinou až 40 procent úmrtí při dopravních nehodách. | Foto: Shutterstock

Podle výzkumu společnosti Behavio až 86 procent řidičů překračuje v obci i mimo ni nejvyšší povolenou rychlost, to znamená 50, respektive 90 km/h. Důvod? Řidiči často spěchají, až 43 procent z nich totiž právě snahu dojet co nejrychleji uvádí jako příčinu překračování rychlostních limitů. Paradoxně se ale až 74 procent řidičů necítí na českých silnicích bezpečně.

Přitom až 40 procent všech úmrtí při dopravních nehodách, dohromady 2168 lidí, souviselo mezi roky 2011 a 2020 s nepřiměřenou rychlostí, tvrdí policejní statistiky nehodovosti. Loni takto zemřelo 179 osob při více než 12 tisících nehodách. Letos byla nepřiměřená rychlost zatím příčinou 4695 nehod, tedy více než pětiny z celkového počtu, a zemřelo při nich 42 lidí, což je opět již zmiňovaných 40 procent.

Nepřiměřená rychlost přitom neznamená jen překračování povolené rychlosti. "Řidiči nepřizpůsobují rychlost konkrétní situaci. Na úzké silnici nižší třídy, na mokré vozovce nebo v místech, kde se nachází zvýšený počet chodců a cyklistů," říká vedoucí Besipu na ministerstvu dopravy Tomáš Neřold. V některých situacích tak může třeba 30 nebo 40 km/h ve městě být rychlostí nepřiměřenou, třebaže se drží v zákonných limitech.

A právě na nepřiměřenou rychlost se zaměřuje nová bezpečnostní kampaň nazvaná Zpomal, dokud není skutečně pozdě. Tu připravil Besip spolu s policií a Českou asociací pojišťoven a její součástí budou mimo jiné spoty v televizi i rádiu.

Proč doháníme čas na nejhorším místě? Nová společenská kampaň České asociace pojišťoven a BESIPu „Zpomal, dokud není skutečně pozdě“. | Video: Česká asociace pojišťoven

Podle již zmíněného průzkumu každý desátý člověk překročí rychlost v obci i o více než 20 km/h. K tomuto údaji, respektive času ušetřenému překročením rychlosti, odkazuje název webové stránky 13minut.cz, kde si řidič může vyzkoušet, kolik času mu ušetří při jízdě z Prahy do Brna překročení povolené rychlosti.

Například zmíněných průměrných 20 km/h znamená zkrácení doby jízdy o třináct minut. V průměru 30 km/h zkrátí dobu jízdy o sedmnáct minut a překročení v průměru o 50 km/h zkrátí dobu jízdy o 22 minut. Ve všech případech to je méně než pětina celkového času, který je potřeba na zdolání cesty mezi dvěma největšími českými městy. Na závěr se pak kalkulačka ptá trochu provokativně: "Stojí to za zmařené životy?"

Kampaň přitom ještě před oficiálním spuštěním odstartovala kontroverzně - na sociálních sítích se rychle začaly bez bližšího vysvětlení šířit záběry vážné dopravní nehody. Mladá posádka Škody Octavia v nich úplně nesleduje dopravní situaci a jede ve městě skoro 100 km/h - tedy rychleji, než je povolený limit. V důsledku toho srazí kočárek. Nakonec se ukázalo, že se jedná o zinscenovanou nehodu pod vedením dokumentaristy Víta Klusáka.

"Videi se simulovanou nehodou jsme sledovali dva cíle: za prvé jsme chtěli přitáhnout k tématu nepřiměřené rychlosti mladé lidi, kteří by běžné osvětové kampaně spíše nesledovali, a za druhé bylo naším záměrem získat data z diskusí na sociálních sítích a zjistit, jakým způsobem se Češi k rychlé jízdě vlastně vztahují," říká Klusák. Ony reakce přitom vedle posádky automobilu vinily často z nehody i doprovod kočárku, protože silnici přebíhal mimo vyznačený přechod.

Klusák pak jako vyvrcholení kampaně připravuje i celovečerní dokument 13 minut o pěti vinících vážných dopravních nehod, které skončily smrtí. Premiéru bude mít 10. června na ČT1.

Podle Neřolda chce Besip kampaní přimět řidiče přemýšlet, jestli má překračování rychlosti smysl a jestli stojí za případnou smrtelnou nehodu. Jan Matoušek, ředitel České asociace pojišťoven, pak na tiskové konferenci podotkl, že by kampaň chtěla porozumět tomu, proč je mezi českými řidiči jízda vyšší než povolenou rychlostí považována za normální, a toto vnímání změnit.

Zároveň mělo zmíněné video alespoň částečně ukázat, že při vyšší rychlosti se prodlužuje dráha zastavení, takže i když řidič začne brzdit, narazí do kočárku (nebo člověka, cyklisty či druhého auta) vyšší rychlostí, než kdyby jel pomaleji. Brzdná dráha při 30 km/h je zhruba třináct metrů, při 50 km/h už je ale na úrovni třiceti metrů. I na to, že při nižší rychlosti může řidič svou chybu snáze napravit, se chce podle Neřolda preventivní kampaň soustředit.

Mimo ní čeká na schválení také novela zákona, která zpřísňuje pokuty a sankce mimo jiné právě i za překračování rychlosti.

 

Právě se děje

Další zprávy