Petr Korbel
29. 7. 2019 6:03
Pokud jste si před třiceti lety chtěli koupit automobil za československé koruny, museli jste zamířit do sítě mladoboleslavské Škody nebo Mototechny, a téměř tři čtvrtiny prodaných nových aut byly Škodovky. Sestavili jsme přehled, co se tehdy ještě dalo koupit.
Dacia 1300/1310
Rumunské Dacie byly původně licenčními Renaulty 12 z roku 1969. V 80. letech se však už musely obejít bez francouzských dílů. Důsledkem bylo značné snížení kvality. Kapalinou chlazený řadový čtyřválec o objemu 1,3 litru byl uložen podélně před přední nápravou a poháněl přední kola.
Převodovka zůstala i po inovaci z roku 1980 jen čtyřstupňová. Nejvyšší rychlost 140 kilometrů, spotřeba asi 8 až 9,5 litru. Cena pětimístného sedanu Dacia 1310 byla 78 480 korun, ale o tento typ už tuzemští zákazníci ztráceli zájem. Vítaným zpestřením trhu ovšem byla od roku 1986 Dacia 1310 Break za 83 900 korun, jež tu po ukončení dovozu východoněmeckých automobilů Wartburg Tourist představovala pro mnoho lidí jedinou reálnou možnost, jak se dostat k prostornému kombi. Vozy Dacia 1300/1310 se do Československa dovážely v období 1972 až 1989. Roční dodávky se v průměru pohybovaly kolem čtyř tisíc kusů.