Kdy obout zimní pneu? Možná už zítra, sledujte teploměr

Radek Pecák Radek Pecák
14. 10. 2010 9:42
I hloubka vzorku hraje velice významnou roli
Továrna Barum prošla úspěšnou privatizací. Dnes zaměstnává čtyři a půl tisíce lidí, kteří pracují na směny.
Továrna Barum prošla úspěšnou privatizací. Dnes zaměstnává čtyři a půl tisíce lidí, kteří pracují na směny. | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Když se říjen začíná překlápět do své druhé poloviny, nastává vhodný čas na přezouvání pneumatik na autech. Sice teploty přes den ještě čas od času převýší 7 stupňů, což je teplota, pod kterou začínají zimní pneumatiky fungovat výrazně lépe než letní, jenže většina z nás jezdí i ráno a večer. A to už je teplota leckdy jen těsně plusová a dokonce někdy i pod bodem mrazu.

Zimní pneumatika opravdu není určená jen pro jízdu na sněhu a ledu. Například díky tomu, že je vyrobena z měkčí směsi, zabrzdíte s ní i na studené suché silnici na kratší vzdálenosti než s letní gumou. Také na mokru lépe než letní snižuje riziko aquaplaningu.

Na sněhu a ledu pak jsou rozdíly v chování zimních a letních pneumatik ještě markantnější. Například brzdná dráha vozidla obutého do letních pneumatik je z rychlosti 50 km/hodině na sněhu 43 metrů a na zimních o osm metrů kratší. Na ledu ze třicítky s autem na zimních gumách zastavíte na 57 metrech a s autem s letními plášti až o dalších 11 metrů dále. 

V podmínkách ČR se v zimě mnohem častěji jezdí po mokré vozovce než po sněhu. Takže, pokud budeme kupovat nové zimní pneu, měly by mít stejnou šířku jako letní. Pravidlo, že užší zimní pneumatika se lépe zařízne do sněhu platí spíše než u nás například ve Švédsku.

Jde to i bez nich, ale s rizikem 

Není sice zakázané jezdit nasadit například na hnací přední nápravu zimní pneumatiky a na zadní nechat letní, v praxi to však ideální řešení není. Hlavně proto, že to může být nebezpečné. Do kopce sice takto vyjedete, jenže v zatáčce mohou zadní kola s nižší přilnavostí způsobit přetáčivý smyk. Navíc od doby, kdy je na řadě našich silnic osazena značka přikazující v zimě jízdu se zimními pneumatikami (případně se řetězy), je asi lepší mít zimní pneumatiky stále a na všech čtyřech kolech než pak vymýšlet složité objížďky.

Zavedení této značky přineslo ještě jednu významnou novinku. Zatímco podle vyhlášky stačí mít hloubku dezénu 1,6 milimetru, na označených úsecích je povinná nejméně čtyřmilimetrová hloubka. Přitom hloubka dezénu na zimních pneumatikách opravdu hraje významnou roli. Pokud vezmeme brzdou dráhu na nových zimních pneumatikách se vzorkem 8 mm jako sto procent, pak šestimilimetrové k dané vzdálenosti pridávají dalších dvacet procent vzdálenosti, čtyřmilimetrové 50 a dvoumilimetrové sedmdesát. 

Mnozí řidiči se stále ještě brání koupi zimních pneumatik například kvůli tomu, že se domnívají, že nejsou určeny pro rychlou jízdu. Výrobci však dokáží uspokojit již i ty, kteří často jezdí po německých dálnicích. Jsou už zimní pneumatiky s konstrukční rychlostí až do 240 km/hod.

 

Právě se děje

Další zprávy