Automobilka Hyundai Nošovice letos plánuje výrobu více aut než v posledním předcovidovém roce a zatím se jí plán daří naplňovat. Zatímco v roce 2019 vyrobila přes 309 tisíc aut, letos by to mělo být 321 tisíc. Loni jich vyjelo z továrny 275 tisíc a o rok dříve ještě méně, necelých 240 tisíc. "Rekordním výsledkem pro nás byl rok 2016, kdy jsme vyrobili 358 tisíc aut," připomíná Barbora Hermanová z tiskového oddělení automobilky. Za poslední dva roky se také výrazně zvýšil podíl elektromobilů a hybridů a už tvoří mírně přes polovinu produkce.
V roce 2018 přitom ještě tvořila auta se spalovacím motorem 99,5 procenta, řekl ve středu na brněnské konferenci o očekávaném vývoji v automobilovém průmyslu zástupce firmy Petr Michník. Příští rok má podíl čistých elektromobilů dvojnásobně růst.
Tím, že automobilka vyrobí více aut než v předcovidovém roce, ač nebyl rekordní, se vymyká situaci v automobilovém průmyslu. Většina automobilek totiž po covidu i kvůli problémům v dodavatelských řetězcích vyrábí méně. Tomáš Potoček z KIA Slovakia na konferenci uvedl, že továrna v roce 2019 vyrobila 344 tisíc vozidel. Loni a letos má být výroba prakticky totožná na úrovni 306 tisíc aut. "Plán výroby se nám daří letos držet, ale konec roku bude pro nás i pro dodavatele velmi náročný," uvedl Potoček.
Výroba závodu Hyundai Nošovice od roku 2016
2016 - 358 000 aut
2017 - 356 700 aut
2018 - 340 300 aut
2019 - 309 500 aut
2020 - 238 750 aut
2021 - 275 000 aut
2022 - 321 500 aut (výrobní plán zveřejněný v polovině října)
Podle Michníka trápí Hyundai stejně jako ostatní automobilky problém s dodávkou čipů. "Ale daří se nám je nakupovat tak, že jsme nemuseli letos zrušit ani jednu směnu. Je to však velmi komplikované," řekl Michník.
Postupným přechodem na výrobu elektroaut výrobce už zrušil část výroby převodovek a postupně přechází na výrobu baterií. "Lidé, kteří vyráběli převodovky, se mohli přemístit do jiné části výroby a produkce baterií navíc bude znamenat vytvoření dalších stovek pracovních míst," řekl Michník. Globálně automobilka vyvíjí a testuje i vodíková auta a vyvíjí různé elektrické platformy.
Michník zmínil i problémy s cenami energií, které však nejsou pro automobilku zásadní nákladová položka. "Už loni jsme nakoupili 70 procent elektřiny a plynu pro letošní a příští rok, i tak platíme výrazně více. Příští rok máme v plánu postavit na střechách našich hal fotovoltaiku, která pokryje 5,5 procenta roční spotřeby, a v další etapě chceme zastřešit parkoviště," řekl Michník.
Násobně více platí za elektřinu i KIA Slovakia. "Ceny jsou až sedminásobné," řekl Potoček. Podle něj je stále velmi komplikované zachovat plynulost výroby. "Cirkulace materiálů a dopravních prostředků převážejících suroviny a díly není plynulá jako kdysi," uvedl Potoček.