Praha - Hned o šest míst si vloni polepšila Česká republika v žebříčku největších producentů aut na světě. Z 18. místa v roce 2008 poskočila na 13. pozici.
Je to jednak díky tomu, že produkce se v Česku mírně zvýšila, ale hlavně proto, že v řadě ostatních zemích se vyrobilo vloni výrazně méně aut než v roce 2008.
Česko tak předstihlo i Rusko, které vloni místo téměř dvou milionů aut v roce 2008 vloni vyrobilo jen sedm set tisíc vozů. Na celém světě bylo vloni pouze pět zemí, které dokázaly navýšit výrobu aut. Společně s Českou republikou je to ještě Čína, Rumunsko, Indie a Slovinsko.
Největším světovým výrobcem se vloni poprvé stala Čína, druhé je Japonsko, třetí USA. Před Českem je těsně (zhruba o sto tisíc vyrobených automobilů) Velká Británie, jak vyplývá z aktuální analýzy UniCredit Group.
Pokud jde o žebříček, který zohledňuje přepočet vyrobených aut na počet obyvatel, tak v tom je Česko dokonce druhé na světě - za Slovinskem a před Slovenskem.
Přehled největších producentů aut:
- 1. Čína 13,8 mil.
- 2. Japonsko 7,9 mil.
- 3. USA 5,7 mil.
- 4. Německo 5,3 mil.
- 5. Jižní Korea 3,5 mil.
- 6. Brazílie 3,2 mil.
- 7.Indie 2,6 mil.
- 8. Španělsko 2,2 mil.
- 9. Francie 2,0 mil.
- 10. Mexico 1,6 mil.
- 11. Kanada 1,5 mil.
- 12. Velká Británie
Střední a východní Evropa posilují pozici
V analýze se dále uvádí, že zatímco Světová produkce klesala již druhý rok po sobě (za rok 2009 se produkce motorových vozidel snížila bezmála o 10 milionů kusů), střední a východní Evropa s výjimkou Ukrajiny a Ruska posilovala v tomto odvětví svoji pozici.
Sice i zde byl zaznamenán pokles produkce o půl miliónu vozidel (tj. o 12 %), region však navzdory zostřenému dopadu krize na své ekonomiky dokázal posílit svůj podíl na celkové evropské výrobě. "Podíl vozidel vyrobených v CEE na celkové evropské produkci v průběhu poslední dekády skokově vzrostl z 9 % v r. 1999 na 22,4 % v r. 2008 a pokračoval dále až na 24 % v r. 2009," uvádí se v analýze.
Krize jen zvýraznila akceleraci restrukturalizace celého sektoru a pokračovalo také přesouvání výroby mezi západní a východní částí Evropy. Ta navíc svoji pozici bude dále posilovat, protože například Fiat (v Srbsku), Mercedes (v Maďarsku) či Renault a Toyota (v Turecku)zde budují nové výrobní kapacity.