Škoda - 1905
Václavové Laurin a Klement založili společnost pojmenovanou po sobě v roce 1895. Tehdy začali vyrábět kola, první dostalo označení Slavia. Následovaly motocykly a v roce 1905 přišel první automobil. Šlo o Laurin & Klement Voiturette A s benzinovým dvouválcem o výkonu 5,2 kW. Ten uděloval vozu rychlost až 40 km/h.
Po Voiturette A následovaly další automobily s označením Laurin & Klement, které se užívalo až do roku 1925. Pak dostala mladoboleslavská automobilka jméno Škoda. To podle plzeňského strojírenského podniku, který Laurin & Klement odkoupil. Škodovce, tedy té automobilové, se postupně začalo dařit a ačkoliv finanční krize ve 30. letech růst zpomalila, automobilka jako taková nezanikla. Pomohl jí především úspěch levného modelu, který posléze dostal označení Popular.
Po druhé světové válce a nástupu komunistů došlo k reorganizaci průmyslu a škodovka se měla soustředit na výrobu levnějších vozů (naopak Tatra měla dělat vozidla reprezentativní). Nejdůležitějším modelem éry po druhé světové válce se stala v roce 1964 představená 1000 MB, která byla autem nové koncepce s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Ta se ale až do roku 1987 stala u osobních škodovek jedinou používanou - což oproti konkurentům ze západní Evropy znamenalo technickou zastaralost.
V roce 1987 přišel Favorit, který pomohl škodovce k novému majiteli. Dva roky po změně režimu koupil nejprve 30 procent automobilky německý Volkswagen. Svůj podíl postupně navyšoval a v roce 2000 už byla Škoda stoprocentní součástí německého koncernu. Tam je dodnes, přičemž patří k jeho nedůležitějším a nejziskovějším součástem. Za první pololetí letošního roku dodala Škoda zákazníkům celosvětově necelých 621 tisíc automobilů.
Důležité modely: Laurin & Klement Voiturette A, Škoda Popular, Škoda Octavia, Škoda 1000 MB, Škoda Favorit, Škoda Fabia