Jedete do Polska za fotbalem? Čtěte, na co si dát pozor

Radek Pecák Radek Pecák
8. 6. 2012 9:20
Mezi odlišnosti v dopravních předpisech patří například malá šipka vpravo na semaforu
Foto: Radek Pecák

Seznam úseků s mýtným:

  • A1 Rusocin - Nove Marzy (90 km; mýtné)
  • A2 Konin - Wrzesnia (48 km; mýtné)
  • A2 Wrzesnina - Krzesiny (37,5 km; mýtné)
  • A2 Komorniki - Nowy Tomysl (50,4 km; mýtné)
  • A2 Nowy Tomysl - Swiecko (106 km, mýtné od 21. 5. 2012)
  • A4 Katowice - Krakow (65 km; mýtné)

Čeští fotbalisté v pátek sehrají první zápas na Euru. S doporučenými trasami vás seznámí samostatný článek, v tomto přinášíme informace o některých odlišnostech a případně i záludnostech v polské dopravě.

Začněme tím příjemnějším - na dálnicích se může jezdit nově rychlostí 140 kilometrů v hodině. Pochopitelně tam, kde značky netvrdí něco jiného. Na rychlostních silnicích je pak dovolena rychlost 120.

Dálniční známka se v Polsku nepoužívá. Většina úseků je k dispozici zadarmo, jen na některých (viz infobox) se platí mýtné.

V noci se smí o deset více 

V noci, to jest v době od 23 hodin do pěti ráno, se smí v obci jet šedesátkou, jinak stejně jako u nás rychlostí 50 kilometrů v hodině.

Za špatné parkování hrozí botička, nebo i odtah.
Za špatné parkování hrozí botička, nebo i odtah. | Foto: Radek Pecák

Teoreticky je možné v Polsku vyváznout bez trestu i s malým množstvím zbytkového alkoholu v krvi. Je zde totiž tolerován obsah do 0,2 promile.

Většina ostatních informací už tak pozitivní není: V Polsku je stejně jako u nás zavedeno celodenní svícení, stejně jako u nás se nesmí za jízdy telefonovat ani posílat SMS bez použití hands free.

Přísněji je také postihováno parkování. Na to je nutné, zejména v okolí stadionu v době konání zápasu, si dávat velký pozor. Například se nesmí stát blíže než deset metrů od hranice křižovatky (u nás je to pět metrů)...

Hasicí přístroj raději ano

Protože je v Polsku velké množství radarů a policistů měřících rychlost, nabízela by se tato země jako velice vhodná k použití antiradarů. Ty jsou zde ovšem kategoricky zakázány.

Značek je někde až příliš, navíc často jsou docela malé.
Značek je někde až příliš, navíc často jsou docela malé. | Foto: Radek Pecák

Naopak dobré je si vzít s sebou hasicí přístroj. Sice povinnost vozit jej s sebou se vztahuje jen na vozidla registrovaná v Polsku, ale ne každý policista bude ochotný vzít na vědomí, že je vaše auto ze zcela jiné země.

Uvádíme i příklady pokut (podle informací ÚAMK):  Neoprávněné zastavení nebo parkování: 100 až 300 PLN, nepřipoutání se bezpečnostními pásy: 100 PLN, použití mobilního telefonu bez zařízení "hands free" v průběhu řízení: 200 PLN, jízda na červenou: 250 PLN, nedání přednosti v jízdě: 350 PLN. Za překročení rychlosti do 10 km/hod je maximálně 50 PLN, do 20 km/hod za 50-100 PLN a za více než 50 km/hod až 500 PLN.

Dvě značky u začátku obce

Navíc je také v Polsku bodový systém, ale mírnější než u nás. Udělenou pokutu je třeba zaplatit na místě. Pokud nemá řidič dostatečnou hotovost, může mu policie zabavit řidičský i technický průkaz do doby, než si peníze opatří. Platební terminály polská policie nepoužívá.

Na přítomnost radaru býváte obvykle upozorněni předem.
Na přítomnost radaru býváte obvykle upozorněni předem. | Foto: Radek Pecák

V případě dopravní nehody musí řidič zavolat policii ("militia"). Pokud dojde ke zranění osob, je povinen zavolat lékařskou pomoc.

Některé dopravní značky nebo symboly mohou vyvolat rozpaky. Například nad vozovkou ve městech někde visí informační značky, které upozorňují na to, že je otáčení do protisměru v křižovatce povoleno. Stejné symboly jsou přímo i na semaforech.

S malou zelenou šipkou vedle hlavních tří světel na semaforu se u nás také nesetkáte. Ta v Polsku při rozsvícení povoluje odbočení doprava i při svítící červené na hlavních světlech. Jenže, současně je třeba dát přednost vozidlům přijíždějícím zleva. Má tedy jiný význam než svítící zelená šipka na našich semaforech.

Nezvyklá šipka pro odbočení vpravo
Nezvyklá šipka pro odbočení vpravo | Foto: Radek Pecák

A ještě jedna drobnost: Obce označují dvě značky. První je s názvem obce, druhá se symbolem zástavby. Dosti často jsou od sebe poměrně značně vzdáleny. Měřit rychlost by policie měla až za druhou z nich.

 

Právě se děje

Další zprávy