reklama
 
 

Jak se staví vojenský speciál? V Česku připravují auta, která nabídnou armádě

28. 10. 2018 7:02
Land Rovery Defender Kovboj a Kajman, které používá česká armáda, by mohly nahradit speciály postavené na Toyotě Land Cruiser 70. Prototypy postavili v Česku.

Lehká bojová vozidla LRPV a RDV Gepard stojí na podvozku modelu Toyoty Land Cruiser 70 a jsou určená pro speciální a výsadkové jednotky. Dva prototypy se v tuto chvíli podrobují testování.

Gepardy jsou vhodné například pro výsadkové jednotky. Vedle schopnosti uvézt až šest vojáků s plnou výbavou zvládají i velmi náročný terén.

Na jejich stavbě se podílelo několik českých firem, které se soustřeďují na obranný průmysl, hlavním koordinátorem projektu je plzeňská firma Dajbych, která dodala militarizovanou platformu.

Dalšími českými společnostmi, které se projektu Gepard zúčastnily, jsou Optokon z Jihlavy, kopřivnická Tatra Defence Vehicle (TDV) a Excalibur Army (EA) ze Šternberka.

Firma Optokon zajišťuje komunikační a velicí systémy, TDV má na starosti montáž konzol, držáků a lafet pro předepsanou výzbroj a výstroj a společnost EA vyvíjí elektroinstalaci, výrobu a montáž ochranných prvků a struktur a má na starosti také montáž pancéřového kitu.

Stroje by mohly nahradit modely Land Rover Defender a UAZ, které aktuálně česká armáda používá. S tím záměrem ostatně Dajbych Gepardy sestrojil a bude se v budoucnu chtít zúčastnit armádního výběrového řízení. "V budoucnu nevylučujeme ani nabídku dalším armádám NATO," řekl Aktuálně.cz Petr Dajbych ze stejnojmenné firmy.

Speciály, které se představily například i na letošních Dnech NATO, jsou uzpůsobené pro převoz až šesti osob včetně potřebné výstroje a výzbroje a disponují palebnou silou tvořenou těžkým kulometem ráže 12,7 mm, až pěti lehkými kulomety ráže 7,62 mm nebo protitankovými zbraněmi a minometem.

"Podvozek u LRPV Gepard zvládne celkovou hmotnost vozidla až 5,5 tuny. Parametr je v této kategorii osobních terénních speciálů zcela ojedinělý. I proto je schopen průzkumného nebo bojového nasazení početnější posádky i na několik dnů autonomní mise," dodává Petr Dajbych.

V dalším plánu výroby jsou i specializované typy aut s ambulanční nástavbou, tu by pak měla na starosti firma MedTec, skříňové nástavby vyvíjí firma Karbox. I tyto speciální verze stojí na bázi podvozku Toyota Land Cruiser řady 70 v provedení 4×4 a 6×6.

O obnově armádního vozového parku se mluví už několik let a vloni například armádní složky uspořádaly Průmyslové dny ve Vyškově, aby zmapovaly, jaké možnosti na trhu jsou a čím by se daly vozy UAZ a Land Rover Defender nahradit.

Gepardy od firmy Dajbych vznikly právě proto, aby mohly české armádě nabídnout alternativu. "S ozbrojenými složkami spolupracujeme dlouhodobě, ať už jako dodavatel nových vozů, nebo přestaveb, zajišťujeme také především servisní služby.

V tuto chvíli existují dva prototypy LRPV a RDV Gepard, ovšem finální podoba se může lišit v závislosti na zadání od odběratele, možnosti konfigurace jsou velmi flexibilní. U armádních speciálů nejde jen o auto jako takové, ale i o zbraňové nebo komunikační systémy a typ pancéřování," připomíná Petr Dajbych.

I proto nelze říci, kolik Gepardy stojí. Cena vozu činí jen část konečné částky, protože různé typy zbraní a komunikační systémy hodnotu vozu značně ovlivňují. 

autor: Eva Srpová | 28. 10. 2018 7:02

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama