Jak se staví vojenský speciál? V Česku připravují auta, která nabídnou armádě

Foto: Dajbych
Eva Srpová Eva Srpová
28. 10. 2018 7:02
Land Rovery Defender Kovboj a Kajman, které používá česká armáda, by mohly nahradit speciály postavené na Toyotě Land Cruiser 70. Prototypy postavili v Česku.

Lehká bojová vozidla LRPV a RDV Gepard stojí na podvozku modelu Toyoty Land Cruiser 70 a jsou určená pro speciální a výsadkové jednotky. Dva prototypy se v tuto chvíli podrobují testování.

Na projektu armádních speciálů Gepard se podílejí české firmy.
Na projektu armádních speciálů Gepard se podílejí české firmy. | Foto: Dajbych

Gepardy jsou vhodné například pro výsadkové jednotky. Vedle schopnosti uvézt až šest vojáků s plnou výbavou zvládají i velmi náročný terén.

Na jejich stavbě se podílelo několik českých firem, které se soustřeďují na obranný průmysl, hlavním koordinátorem projektu je plzeňská firma Dajbych, která dodala militarizovanou platformu.

Dalšími českými společnostmi, které se projektu Gepard zúčastnily, jsou Optokon z Jihlavy, kopřivnická Tatra Defence Vehicle (TDV) a Excalibur Army (EA) ze Šternberka.

Firma Optokon zajišťuje komunikační a velicí systémy, TDV má na starosti montáž konzol, držáků a lafet pro předepsanou výzbroj a výstroj a společnost EA vyvíjí elektroinstalaci, výrobu a montáž ochranných prvků a struktur a má na starosti také montáž pancéřového kitu.

Stroje by mohly nahradit modely Land Rover Defender a UAZ, které aktuálně česká armáda používá. S tím záměrem ostatně Dajbych Gepardy sestrojil a bude se v budoucnu chtít zúčastnit armádního výběrového řízení. "V budoucnu nevylučujeme ani nabídku dalším armádám NATO," řekl Aktuálně.cz Petr Dajbych ze stejnojmenné firmy.

Speciály, které se představily například i na letošních Dnech NATO, jsou uzpůsobené pro převoz až šesti osob včetně potřebné výstroje a výzbroje a disponují palebnou silou tvořenou těžkým kulometem ráže 12,7 mm, až pěti lehkými kulomety ráže 7,62 mm nebo protitankovými zbraněmi a minometem.

LRPV Gepard je průzkumné vozidlo dlouhého dojezdu pro převoz 6 osob s balistickou ochranou až do stupně VR 9.
LRPV Gepard je průzkumné vozidlo dlouhého dojezdu pro převoz 6 osob s balistickou ochranou až do stupně VR 9. | Foto: Dajbych

"Podvozek u LRPV Gepard zvládne celkovou hmotnost vozidla až 5,5 tuny. Parametr je v této kategorii osobních terénních speciálů zcela ojedinělý. I proto je schopen průzkumného nebo bojového nasazení početnější posádky i na několik dnů autonomní mise," dodává Petr Dajbych.

RDV Gepard je menší typ s hmotností do 3,5 tuny určený pro rychlý zásah. Je na poměry tohoto typu aut velmi rychlý.
RDV Gepard je menší typ s hmotností do 3,5 tuny určený pro rychlý zásah. Je na poměry tohoto typu aut velmi rychlý. | Foto: Dajbych

V dalším plánu výroby jsou i specializované typy aut s ambulanční nástavbou, tu by pak měla na starosti firma MedTec, skříňové nástavby vyvíjí firma Karbox. I tyto speciální verze stojí na bázi podvozku Toyota Land Cruiser řady 70 v provedení 4×4 a 6×6.

O obnově armádního vozového parku se mluví už několik let a vloni například armádní složky uspořádaly Průmyslové dny ve Vyškově, aby zmapovaly, jaké možnosti na trhu jsou a čím by se daly vozy UAZ a Land Rover Defender nahradit.

Gepardy od firmy Dajbych vznikly právě proto, aby mohly české armádě nabídnout alternativu. "S ozbrojenými složkami spolupracujeme dlouhodobě, ať už jako dodavatel nových vozů, nebo přestaveb, zajišťujeme také především servisní služby.

V tuto chvíli existují dva prototypy LRPV a RDV Gepard, ovšem finální podoba se může lišit v závislosti na zadání od odběratele, možnosti konfigurace jsou velmi flexibilní. U armádních speciálů nejde jen o auto jako takové, ale i o zbraňové nebo komunikační systémy a typ pancéřování," připomíná Petr Dajbych.

I proto nelze říci, kolik Gepardy stojí. Cena vozu činí jen část konečné částky, protože různé typy zbraní a komunikační systémy hodnotu vozu značně ovlivňují. 

 

Právě se děje

před 49 minutami

Tři čtvrtiny lidí chtějí místo stravenek dostávat peníze, ukázal průzkum. Ministerstvo navrhuje stravenkový paušál.

Až tři čtvrtiny zaměstnanců, kteří dnes dostávají stravenky, by raději přešly na peněžní stravenkový paušál. Většina z nich by přitom své stravovací návyky nezměnila. 

Čtyři pětiny restaurací by zase přivítaly, kdyby u nich méně lidí platilo stravenkami. Vyplývá to z průzkumu, který pro ministerstvo financí uskutečnila agentura Median mezi 1212 respondenty. 

"Dnešní režim zachováváme a nijak jej neomezujeme. Pouze ke stravenkám a firemním jídelnám přidáme třetí možnost, díky které mohou zaměstnanci dostat nezdaněný příspěvek na stravování rovnou v penězích. Kdo chce, pojede stále ve stejném režimu a nic se pro něho nezmění," uvedla ministryně financí Alena Schillerová (za ANO).

Návrh je součástí připravovaného daňového balíčku na rok 2021. Návrh v tuto chvíli projednávají ministerstva. Jeho účinnost je navržena od 1. ledna 2021. 

Zdroj: ČTK
před 50 minutami

V severní Itálii ve městě Padova zemřel osmasedmdesátiletý muž pozitivně testovaný na koronavirus. Jde o prvního Evropana, který nákaze podlehl.

 Úmrtí v pátek pozdě večer oznámil italský ministr zdravotnictví Roberto Speranza.

Muž byl jedním ze dvou starších pacientů v oblasti Veneto, u kterých bylo podezření na nemoc COVID-19, kterou nový typ koronaviru způsobuje. V nemocnici ležel podle italských médií 14 dní a přijat byl s jiným druhem onemocnění.

Zdroj: ČTK
před 57 minutami

V palivových nádržích tří desítek letadel značky Boeing 737 MAX objevil výrobce zbytky materiálu, mohly ohrozit bezpečnost strojů.

Během kontroly zatím nepředaných strojů výrobce objevil podobný problém u 35 z nich, potvrdil mluvčí firmy. Podle informací agentury Reuters se jednalo o víc než polovinu zkontrolovaných letounů. 

Firma uvedla, že v nádržích se našly zbytky cizích předmětů, což je termín, který se používá pro nejrůznější materiál, jako jsou hadry, nástroje, kovové třísky a další. Většinou zůstává po zaměstnancích, kteří se podílejí na výrobním procesu. Podobný problém už měla firma také u jiných letadel, například u tankovacích letounů KC-46, upozornila agentura Reuters. Tyto předměty zvyšují riziko elektrického zkratu a požáru.

Letadla 737 MAX jsou už téměř rok odstavena z provozu, nová čekají zaparkovaná na své dodání aerolinkám. Zákaz přišel loni v březnu po dvou smrtelných nehodách. 

Zdroj: Reuters , ČTK
před 2 hodinami

Nákaza koronavirem v Číně polevuje, její nárůst hlásí Jižní Korea. Nakažených je celkem přes 76 tisíc.

Nemoci způsobené novým typem koronaviru v pevninské Číně podlehlo již celkem 2345 lidí. Během pátku jich zemřelo 109, o devět méně než ve čtvrtek. Nakažených je přes 76 tisíc. Počet nově onemocnělých se v pátek výrazně snížil na 397 ze čtvrtečních 889. Informovala o tom v sobotu odvoláním na čínské zdravotnické úřady agentura Reuters. Výrazný nárůst nových případů hlásí Jižní Korea.

Epicentrum epidemie, provincie Chu-pej, hlásí za pátek výrazně nižší počet nových případů onemocnění i mírně nižší počet nových úmrtí. Počet nových nemocných klesl na 366 ze čtvrtečních 631. Počet mrtvých v této nejvíce zasažené čínské provincii činil v pátek 106, zatímco ve čtvrtek to ještě bylo 115. Celkem v Chu-pej již zemřelo 2250 lidí a celkový počet nakažených tam byl k pátku 63 tisíc.

Zdroj: ČTK
Další zprávy