Jak masově vyráběná auta s předním pohonem dobyla Evropu? Zvrat přišel před 85 lety

Petr Korbel
26. 5. 2019 6:49
Revoluce přišla před 85 lety a jmenovala se Citroën Traction Avant. Další přelomový okamžik nastal před 60 roky, nesl název Morris Mini Minor a jeho symbolem se stal motor uložený napříč. K dokonalé podobě pak koncepci s pohonem předních kol dovedli Italové: Na 55letý model Autobianchi Primula už sice mnozí zapomněli, ale jeho vyspělé technické řešení bylo inspirací pro všechny přední světové výrobce a stalo se předobrazem většiny moderních „předokolek“. A před čtyřiceti roky padlo konečně rozhodnutí, že se přidají i škodovky. Připomeňme si, jak masově vyráběná auta s předním pohonem obsazovala Evropu.
Foto: Citroën

Citroën DS (1955)

V 50. letech dobývala evropské silnice hlavně lidová auta s motorem vzadu, jako byly VW Brouk, Renault 4CV, Fiat 600 či Fiat Nuova 500. Ani pohon předních kol však nepředstavoval výjimku a týkalo se to všech kategorií včetně vyšší třídy. Příkladem je futuristický Citroën DS s hydropneumatickým pérováním z roku 1955, který se stal legendou.

Tehdejší čtyřdobá "dospělá" auta s předním pohonem však ještě mívala motory uložené podélně před či za nápravou, takže potřebovala relativně dlouhý "čumák". Dvoudobý dvouválec uložený vpředu napříč se už vyskytoval například u malého východoněmeckého modelu P 70 Zwickau z roku 1955, což byl předchůdce stejně řešených Trabantů.

 

Právě se děje

Další zprávy