Jak masově vyráběná auta s předním pohonem dobyla Evropu? Zvrat přišel před 85 lety

Petr Korbel
26. 5. 2019 6:49
Revoluce přišla před 85 lety a jmenovala se Citroën Traction Avant. Další přelomový okamžik nastal před 60 roky, nesl název Morris Mini Minor a jeho symbolem se stal motor uložený napříč. K dokonalé podobě pak koncepci s pohonem předních kol dovedli Italové: Na 55letý model Autobianchi Primula už sice mnozí zapomněli, ale jeho vyspělé technické řešení bylo inspirací pro všechny přední světové výrobce a stalo se předobrazem většiny moderních „předokolek“. A před čtyřiceti roky padlo konečně rozhodnutí, že se přidají i škodovky. Připomeňme si, jak masově vyráběná auta s předním pohonem obsazovala Evropu.
Foto: Wikimedia Commons - Lothar Spurzem (CC BY-SA 2.0)

DKW F1 (1931)

Ojediněle se auta s předním pohonem vyskytovala již dříve, k jejich většímu rozšíření však došlo až v důsledku hospodářské krize. Ta přiměla automobilky zamyslet se nad alternativami, které by byly prodejné i v době velkých potíží. V roce 1931 proto ve Cvikově zahájili výrobu modelu DKW F1. Skromný automobil, jenž měl dvoutaktní motor, byl prvním v řadě slavných lidových vozů DKW s předním pohonem.

Zákazníci si je oblíbili nejen díky tomu, že byly poměrně levné, ale také pro snadnou údržbu a nízké provozní náklady. Ve východním Německu na tradice značky posléze navázaly IFA, Wartburg a Trabant. Samotná DKW začala znovu fungovat ve Spolkové republice, ale obrovský předválečný úspěch nezopakovala. Dlouho se držela dvoudobých motorů, z nichž se linuly zvuky i pachy jako z motocyklu.

Bohatnoucí západoevropští zákazníci o ně ztráceli zájem, firmu i s chystaným čtyřdobým typem převzal v polovině 60. let Volkswagen. A protože značku DKW považovali jeho manažeři za zprofanovanou, nahradili ji staronovým názvem Audi.

 

Právě se děje

Další zprávy