Jan Matoušek
8. 8. 2020 6:32
V roce 1917 vyrobilo Mitsubishi Model A, první sériové auto s japonským pasem. Od té doby tamní automobilky vyprodukovaly velké množství modelů, které si zaslouží označení ikonický či nejslavnější. Vybrat z nich jen zlomek byl tedy poměrně složitý úkol. Nicméně jsme se o to pokusili, a v galerii tak najdete dvanáct nejkultovnějších japonských aut i s vysvětlením, proč právě ono do výběru patří.
Mazda MX-5
Ještě více než Wankelovým motorem se ale Mazda proslavila lehkým dvoumístným roadsterem. Ten dostal jméno MX-5, případně Miata nebo Roadster v zámoří, a poprvé se představil v únoru 1989. Původní myšlenku, která stála u zrodu tohoto auta, přitom americký novinář a následně produktový plánovač v americké Mazdě a vedoucí vývojového týmu MX-5 Bob Hall vyslovil již v roce 1978 (více o historii první Mazdy MX-5 čtěte zde). Inspirací mu byly klasické britské sportovní vozy typu MGB.
Recept na MX-5 byl až geniálně jednoduchý - motor vpředu s pohonem zadních kol a především důraz na co nejnižší váhu v kombinaci s kompaktními rozměry otevřené karoserie. Pohotovostní hmotnost byla jen 965 kg, auto tak ani nepotřebovalo nijak závratně silný motor. Stačila mu 85kW zážehová šestnáctistovka. Další důležitou esencí se stala příznivá cena. Mazda tak do roku 1998 vyrobila přes 431 tisíc kusů první generace. Následovala druhá, třetí a aktuální čtvrtá, která se vedle plátěné střechy nabízí i s pevným skládacím dílem.
Na úspěch MX-5 se pokoušelo navázat hned několik výrobců. Abychom zůstali v Japonsku, zmiňme například Hondu S2000. Ta přijela v roce 1999 a zvolila v zásadě podobný koncept, jen s mnohem silnějším vysokootáčkovým dvoulitrovým motorem VTEC. Produkce skončila v roce 2009 bez přímého nástupce.