Jan Matoušek
8. 8. 2020 6:32
V roce 1917 vyrobilo Mitsubishi Model A, první sériové auto s japonským pasem. Od té doby tamní automobilky vyprodukovaly velké množství modelů, které si zaslouží označení ikonický či nejslavnější. Vybrat z nich jen zlomek byl tedy poměrně složitý úkol. Nicméně jsme se o to pokusili, a v galerii tak najdete dvanáct nejkultovnějších japonských aut i s vysvětlením, proč právě ono do výběru patří.
Mazda Cosmo Sport
Mazda a Wankelův motor. Spojení, které k sobě neodmyslitelně patří, protože Japonci jsou zároveň jedinou automobilkou, která motor s rotačním pístem používala v širokém množství modelů a tím jej masově rozšířila. A to navzdory tomu, že pionýrem v jeho použití nebyla (více o stoleté historii Mazdy najdete zde).
Úplně první Mazdou s tímto typem motoru bylo sportovní kupé Cosmo Sport, známé na exportních trzích pod označením 110S. Jeho premiéra se datuje do roku 1967, kdy pohonná jednotka nabídla nejprve 81 kW a později 95 kW. Není to moc, nicméně pod tunu vážící kupé i tak jezdilo v pozdější verzi rychlostí až 200 km/h.
Protože však šlo o průkopnický model, neměla Mazda Cosmo Sport zrovna nízkou cenu. V kombinaci s malým množstvím vyrobených kusů je pak první generace vozu velmi ceněným sběratelským artiklem. Japonci vyrobili ještě tři další generace kupé s označením Cosmo, ta poslední, produkovaná mezi lety 1990 a 1996, se prodávala pod značkou luxusní odnože Mazdy - Eunos.
Především ale první Cosmo Sport položilo základ dlouhé řadě Mazd s Wankelovým motorem, a to včetně třeba další ikony se jménem RX-7 (více o ní najdete zde). Poslední vůz s tímto typem motoru vznikl zatím v roce 2012 v podobě kupé RX-8.