I Škody pojedou brzy na baterky. Klasický hybrid nebude

Radek Pecák Radek Pecák
30. 6. 2013 18:02
Jízda s elektromobilem naučí řidiče úspornější jízdu i s normálním autem
Baterie a několik motorů, to je cesta, kterou se vydává například Mitsubishi.
Baterie a několik motorů, to je cesta, kterou se vydává například Mitsubishi. | Foto: Mitsubishi

Klasickou hybridní technologii pohonu, kdy malý elektromotor pouze vypomáhá klasickému spalovacímu motoru při rozjezdech a akceleracích, mladoboleslavská automobilka Škoda s největší pravděpodobností nikdy nevyužije.

Shodli se na tom účastníci odborného semináře o elektromobilitě, který pořádal Klub motoristických publicistů.

"Opravdový smysl, například i ve vztahu ke snižování emisí, má pouze plug in hybrid," potvrdil online deníku Aktuálně.cz Oldřich Vyzidlo z oddělení technického vývoje Škoda Auto.

Potvrdil tak i již dřívější zprávy, podle nichž například značka Volkswagen z mateřského koncernu hodlá hybridní technologii s možností dobíjení vestavět například do nového passatu.

Příkladem klasického hybridu je například Toyota Prius, která už je ale rovněž k dispozici ve verzi s bateriemi schopnými dobíjení ze zásuvky.

Škoda již končí s veřejným testování své flotily elektrických octavií.
Škoda již končí s veřejným testování své flotily elektrických octavií. | Foto: Aktuálně.cz

Protože technologie plug in hybrid je vhodná především pro větší automobily, kde je menší problém s umístěním baterie, a také tolik nevadí navýšení hmotnosti, počítá podle dobře informovaných zdrojů Škoda s jejím zabudováním zejména do budoucí generace superbu a zřejmě i do vyvíjeného velkého sportovně užitkového vozu.

To je také cesta, kterou se vydal japonský koncern Mitsubishi, z jehož produkce pochází i první sériově vyráběný elektromobil iMiEV.

"Například emise CO2 u modelu Outlander, který se již brzy začne prodávat v Nizozemsku, jsou díky této technologii jen 45 gramů na kilometr," sdělil technický ředitel Mitsubishi ČR Robin Babický.

Klasické automobily, byť vybavené systémy stop&start, vylepšenou aerodynamikou a pneumatikami s menším valivým odporem, mají tyto emise obvykle zhruba dvakrát vyšší.

Právě nutnost snižovat emise CO2 kvůli předpisům EU je to, co výrobce nutí vyvíjet podobné technologie. Vždyť v roce 2013 mají mít automobilky průměr emisí napříč flotilou svých vozů pod 70g CO2 na kilometr (nyní je průměr aut Škoda 123 gramů) a předpokládá se další požadavek snížení až na 35 gramů na ujetý kilometr. Toho samozřejmě bez využití elektrického pohonu není možné dosáhnout.

Elektromotor zajistí pohon 4x4

Automobil Mitsubishi Outlander PHEV má dva elektromotory (jeden na přední a jeden na zadní nápravě). Kromě klasické nádrže na benzin má i baterii o kapacitě 12 kWh. Ta by měla zajistit schopnost jízdy čistě na elektřinu až na vzdálenost 52 kilometrů v hodině. Tak to lze jet v rychlostech 1-120 kilometrů v hodině. Energii v bateriích lze ale i po stisku příslušného tlačítka uchovat pro pozdější potřebu například v bezemisní zóně.

Grafika: Škoda chce dělat 1,5 milionu aut. Takhle to může dokázat

Celkový výkon elektromotorů (2x20 kW), generátoru (70 kW) a dvoulitrového spalovacího čtyřválce (89 kW) je až 149 kW. Při nabité baterii je spotřeba na 100 kilometrů 1,9 litru. Maximální rychlost je přitom 170 kilometrů v hodině.

Mitsubishi bude zatím vůz prodávat nejspíše pouze v Nizozemsku, kde je o něj díky státní podpoře pro vozy s emisemi do 50 g CO2/1 km ohromný zájem.

Než Škoda představí vůz schopný pohybu jen na elektřinu, zřejmě ještě uplyne několik let. Podle posledních informací zatím Škoda odložila začátek prodejů elektromobilu Škoda Citigo, což je dvojče elektromobilu VW e-Up. V Česku ani na dalších trzích by totiž o něj vzhledem k předpokládané poměrně značné ceně nebyl dostatečný zájem.

Škoda v současné době vyhodnocuje závěry z testování flotily deseti elektrických octavií. Z toho mimo jiné vyplynulo, že při jízdách v zimě v tuzemsku se celá třetina z energie v bateriích vypotřebuje na vytápění automobilu. To samozřejmě značně snižuje dojezd. "Na druhou stranu, čím déle testovací řidiči s elektrickou octavií jezdili, tím větší důvěru ve schopnosti vozu měli. Tedy, přestali dobíjet okamžitě po skončení každé, byť krátké cesty a kromě cest do zaměstnání a zpět si začali přidávat denně i třetí cestu," například na nákupy, za zábavou a podobně," informoval o poznatcích Oldřich Vyzidlo.

Celkem během testování flotila najela 330 000 kilometrů, ale jen jednou byl zaznamenán denní nájezd 180 kilometrů, což znamená, že vůz s maximálním možným dojezdem kolem 150 kilometrů musel být nutně dobíjen i během dne. Vyzidlo také sdělil, že během testu se měnily řidičské návyky účastníků i během jízd s jejich klasickým autem se spalovacím motorem. "Svěřili se, že díky návykům z jízd s elektromobilem klesla až o litr i průměrná spotřeba jejich normálního auta," dodal Vyzidlo.

 

Právě se děje

Další zprávy