Ford se chystá uzavřít závod na výrobu motorů v Británii, továrnu na převodovky ve Francii a další tři továrny v Rusku. Hodlá rovněž prodat slovenskou továrnu na převodovky firmě Magna.
Britská motorárna v Bridgendu se má zavřít již příští rok. Ostrovní autoprůmysl tak zaznamená další ránu a další mohou přijít. Japonské automobilky se podle vyjádření tamního ministra zahraničí Taro Kona ze země stáhnou, pokud dojde k brexitu bez dohody. Francouzský koncern PSA pak dojednanými podmínkami odchodu z EU podmiňuje to, jestli v Británii setrvá výroba důležitého modelu Opel/Vauxhall Astra.
Ford už začátkem roku avizovala restrukturalizaci evropských aktivit zahrnující rušení pracovních míst. Firma loni v Evropě vykázala provozní ztrátu 398 milionů dolarů (8,9 miliardy Kč).
Počet evropských závodů Fordu by měl v rámci restrukturalizace klesnout z 24 na 18.
"Jsou to ta nejtěžší rozhodnutí, která děláme," řekl o snižování počtu zaměstnanců a zavírání továren prezident evropských aktivit Fordu Stuart Rowley. Upozornil, že firma svůj postup konzultuje se zástupci zaměstnanců. "Společně postupujeme vpřed a soustředíme se na budování dlouhodobě udržitelné budoucnosti svých aktivit v Evropě," dodal.
Evropské aktivity Fordu jsou ztrátové už řadu let, poptávka po autech v Evropě navíc v poslední době ochabuje. Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) včera předpovědělo, že počet registrací osobních aut v Evropské unii letos klesne o jedno procento na zhruba 15 milionů. V předchozí prognóze počítalo s jednoprocentním růstem.
Ford navíc podobně jako ostatní globální automobilky čelí i řadě dalších problémů, včetně vysokých nákladů na vývoj elektromobilů. Ty by měly firmám mimo jiné pomoci splnit nová emisní pravidla v Evropě. Aby mohly automobilky vývoj financovat, potřebují dosahovat vysokých zisků, upozornila agentura AP.