Jan Matoušek
31. 5. 2017 9:32
Jeden vůz, který ale vyhoví nárokům většiny trhů na světě. Strategie, kterou v posledních letech úspěšně razí například Ford. Nejde ale o jediný případ, dokonce ani není potřeba zaměřovat se výlučně na současnost. Pionýrem v této oblasti byl Fiat 124. Italský sedan se sice poprvé představil už v roce 1966, v rámci licenčních a značně modifikovaných vozů ale jeho produkce běžela ještě nedávno. V následující galerii si připomeňte nejen původní fiat, ale také jeho deriváty, vyráběné v Rusku, Indii, Jižní Koreji nebo Egyptě.
VAZ 2103 a 2106
Také Fiat 124 Special má svůj licenční obraz ve voze sovětské produkce. Jde o VAZ 2103 (na snímku) z roku 1972, který oproti typu 2101 dostal například čtyři kruhová světla spolu s jinou maskou chladiče. Změny oproti Fiatu jsou v podstatě totožné jako u typu 2101. Pod kapotou se objevila zážehová patnáctistovka, odtud exportní označení Lada 1500. Kombík se stejným motorem i jménem vzhledově odpovídal typu 2102. Modernizaci vozu původně navrhlo Porsche, Sovětům se ale jejich provedení nelíbilo a místo toho byl do prodeje uveden typ 2106. Motor byl výrazně přepracován a měl objem 1.6 litru, odtud exportní označení Lada 1600. Vzhledové úpravy byly spíše kosmetické, a to i po průběžných modernizacích. Ty vůz udržely ve výrobě až do roku 2005, vybrané verze se dostaly i do zámoří.