Jan Matoušek
28. 8. 2019 6:02
V 82 letech o víkendu náhle zemřela jedna z největších postav světového automobilového průmyslu. Ferdinand Piëch zachránil Audi, udělal z Volkswagenu jednu z největších a nejdůležitějších automobilek světa a jeho přičiněním vznikla řada ikonických modelů – třebaže ne všechny byly ekonomicky úspěšné. Připomeňte si ta nejvýznamnější auta spojená s jeho příběhem v galerii.
Piëch jako zákulisní hráč
Z pozice šéfa koncernu Volkswagen odešel Piëch v roce 2002, kdy mu bylo 65 let (což byla politika značky). Německou automobilku, která se pod jeho vedením změnila ze ztrátové na jednu z největších a nejdůležitějších na světě, však neopustil. Šéf však neskončil úplně, pouze se přesunul do čela dozorčí rady a na chod značky měl stále velký vliv. Ze své nové pozice tak mohl například sledovat koupi Porsche započatou v roce 2009 a dokončenou o tři roky později.
Volkswagen Piëch definitivně opustil v roce 2015 po sporu s tehdejším šéfem koncernu Martinem Winterkornem. Ironií je, že sám Winterkorn ve Volkswagenu skončil na podzim téhož roku kvůli emisní aféře Dieselgate. V roce 2017 pak Piëch uvedl, že vedení koncernu o manipulacích s emisemi naftových motorů vědělo půl roku před vypuknutím celé aféry, ze které se značka částečně vzpamatovává dodnes a která výrazně ovlivnila celý automobilový průmysl.
I když musel Piëch v roce 2015 skončit, pozice v koncernu udržoval nadále. On i další členové rodiny jeho i Porsche totiž vlastnili a vlastní Porsche Automobil Holding SE, tedy společnost, které mimo jiné i koncern Volkswagen patří. Svůj podíl akcií v holdingu Piëch prodal až v roce 2017 dalším členům rodiny. Teprve tehdy tak zcela rozvázal své vazby na německý koncern.