Čínská automobilka Suda Electric Vehicle Technology začala svůj 4,4m sedan SA01 dovážet do Německa vloni v dubnu a za loňský rok jich chtěla tamtéž udat na 12 tisíc. Silným argumentem pro pořízení tohoto auta měla být pochopitelně cena, díky vládním dotacím by se měla v přepočtu pohybovat okolo 270 tisíc korun. Za takové peníze v Česku dnes stěží koupíte podobně velké nové auto se spalovacím motorem, natož elektromobil.
Parametry přitom s ohledem na cenu nevypadají zase až tak špatně, auto zvládne jet rychlostí 130 km/h a na jedno nabití by papírově mělo ujet přes 300 kilometrů. Jenže to je také za cenu toho, že autu chybí, s výjimkou ABS, prakticky veškerá bezpečnostní výbava, tedy airbag, předpínače bezpečnostních pásů i ESP. O vyspělých asistentech, jako je nouzové brzdění nebo držení v jízdním pruhu, ani nemluvě.
Jejich absence se naplno projevila při crash testu Sudy, který uspořádal německý autoklub ADAC. Při simulovaném střetu v rychlosti 64 km/h narazila hlava a hrudník řidiče do volantu tak silně, že by to následně vedlo k těžkým zraněním. Lépe by na tom nebyl ani spolujezdec, který by si o komponenty pod palubní deskou těžce zranil kolena a stehna.
Ve skutečném světě by pak byl problém těžce zraněnou posádku dostat ven. Dveře po havárii nešly otevřít a figuríny museli ven vystříhat hasiči. Jejich práci navíc komplikuje to, že chybí nouzové odpojení vysokonapěťového systému. Hasiči tak při záchraně posádky musí riskovat úraz elektrickým proudem.
Problémy nastaly i v jízdních testech. Při úhybném manévru se Suda dostala v 70 km/h do smyku, který řidič již nebyl schopný vybrat, moderní auta s ESP přitom tuto zkoušku zvládnou v rychlostech okolo devadesátky. Situaci neusnadňuje ani necitlivé řízení a také mizerné brzdy, SA01 potřebuje k zastavení ze stovky na suchu čtyřicet dva metrů. Pro srovnání: moderní auta zvládnou ze stejné rychlosti zabrzdit na nějakých 35 metrech.
Auto má ale i jiné než bezpečnostní nedostatky. Podporuje sice rychlodobíjení výkonem až 22 kilowattů, ale evropské dobíjecí stanice si s ním často nerozumí. Nabíjení střídavým proudem pak probíhá velice pomalu, pouhými třemi kilowatty.
K podobným závěrům dospěl kromě ADAC při testu Sudy i magazín Auto Motor und Sport. Pochvalu si zasloužilo jen snadné ovládání palubního systému, komfort odpružení a vnitřní prostor.
Exotičtí výrobci podle ADAC zneužívají zjednodušené schválení typu pro malosériová auta, aby na evropský trh dostali vozy s nevyhovující úrovní pasivní i aktivní bezpečnosti. "Podle našeho názoru není vhodné, aby si vůz s bezpečností na úrovni Sudy státní příspěvek zasloužil," píše autoklub v tiskové zprávě.