Dostupná čtyřkolka nemusí být jen Dacia Duster. Test čiperného Suzuki Vitara

Suzuki Vitara patří mezi nejdostupnější čtyřkolky na trhu, prohlédněte si ji ve fotogalerii.
Suzuki Vitara je příjemné auto, které mezi malými SUV jako jedno z mála nabídne pohon všech kol.
Za kontrastní lakování střechy a pontonu karoserie se připlácí 21 000 Kč.
Světlá výška je 185 centimetrů, na velkou výpravu do terénu to není.
Pohon všech kol ale zvládne sníh i rozblácenou polní cestu.
Foto: Martin Přibyl
Martin Přibyl Martin Přibyl
4. 2. 2019 10:25
Pohon všech kol je taková zimní hra na jistotu. Čtyři zabírající kola mají větší šanci poradit si se sněhem, ledem i břečkou a vyhnout se potupnému zapadnutí. Problém je ale v tom, že pohon 4x4 je vyhrazen zejména dražším autům, jednou z mála výjimek je rumunská Dacia Duster nebo vozy značky Suzuki.

Japonská automobilka se specializuje na výrobu malých až nevelkých aut, která s oblibou vybavuje čtyřkolkou. Můžete si tak u něj koupit třeba kapesní Ignis 4×4, pokud byste ale chtěli vozidlo, které dokáže v relativním pohodlí odvézt čtyři cestující, bude lepší sáhnout po modelu Vitara, jejž bychom zařadili do kategorie nevelkých (přehled malých SUV na trhu najdete tady).

Při modernizaci došlo mimo jiné k přepracování zadních svítilen.
Při modernizaci došlo mimo jiné k přepracování zadních svítilen. | Foto: Martin Přibyl

Ještě před pár lety se jednalo o poměrně poctivý off-road pro myslivce, dnes je z Vitary malé SUV, které koncem loňského roku prošlo modernizací. Na délku nemá ani 4,2 metru, do úzké kabiny se ale čtyři lidé poskládají, a ještě zvládnou do 375litrového kufru naložit pár drobností.

Se světlou výškou 185 mm není Vitara stavěna do těžkého terénu, ale dokonale nabídne to, co lidé chtějí: zvýšený posaz za volantem, stylovou krabicovitou karoserii a pohon všech kol pro všechny případy. Bez zaváhání si poradí se sněhem i rozblácenou polní cestou. 

Onen žádaný pohon 4×4 nazvaný japonskými marketéry AllGrip můžete mít buď s 88kilowattovým tříválcem (od 490 900 Kč), nebo silnější jednačtyřkou o výkonu 103 kW. My jsme sáhli po druhé variantě, která vyjde v téměř plné výbavě Elegance na necelých 550 000 Kč. Pořídit si ji můžete ještě v levnější verzi Premium za 521 900 Kč.

Není to moc? Inu, jak se to vezme - autu nechybí navigace (byť nemá zcela intuitivní ovládání) nebo asistenční systém včetně adaptivního tempomatu (mohl by fungovat plynuleji), nouzového brzdění, čtení dopravních značek, varování před auty ve slepém úhlu a samočinného udržování v jízdním pruhu. K tomu všemu má ještě couvací kameru, parkovací senzory, polokožené čalounění s imitací semiše, vyhřívaná sedadla a LED světlomety.

Palubní deska působí sice poměrně bytelně, materiály ale nejsou z nejkvalitnějších.
Palubní deska působí sice poměrně bytelně, materiály ale nejsou z nejkvalitnějších. | Foto: Martin Přibyl

Nic podstatného tady tedy nechybí. Navíc se podívejte, kolik stojí ostatní malé čtyřkolky. Dosluhující Opel Mokka začíná s pohonem 4×4 na 521 900 Kč, srovnatelné výbavy se ale pohybují nad 600 tisíci a k této hranici se blíží i nejlevnější čtyřkolkové varianty Mazdy CX-3 nebo Fiatu 500X. Ještě dražší je Ford EcoSport. Vitara je tedy výhodnou nabídkou.

Kromě výbavy potěší i projev motoru, přeplňovaný čtyřválec s autem hýbe skutečně čile. Pilně táhne od nějakých 1500 otáček, a navíc je docela úsporný. Klidnou jízdou se dá dostat pod sedm litrů, horší je to ale na dálnici, kde naopak palubní počítač ukazuje spíše hodnoty okolo osmi litrů.

Vyhřívání sedadel má své mouchy. Zatímco střední semišová část se umí pěkně rozpálit, kožené bočnice zůstávají studené.
Vyhřívání sedadel má své mouchy. Zatímco střední semišová část se umí pěkně rozpálit, kožené bočnice zůstávají studené. | Foto: Martin Přibyl

Vyšší odpor vzduchu zde totiž maže výhodu nízké hmotnosti. Vitara neváží ani 1300 kilo, což se podepisuje na projevu motoru, ale i na jízdních vlastnostech. Tužší podvozek Vitary není nepohodlný, ostřeji reaguje až na úzké a výraznější nerovnosti a v zatáčkách auto funguje spíše jako klasický hatchback typu Škody Fabia než vysoké SUV: nenaklání se a působí příjemně hbitým dojmem.

Na výjezdu ze zatáček se také můžete opřít o trakci pohonu všech kol. Mezinápravová spojka má tři různé režimy: Auto určené pro obvyklou jízdu s nízkou spotřebou, Snow pro jízdu ve sněhu a Sport, kde se elektronika přesunem výkonu dozadu snaží pomoci při jízdě v zatáčkách.

Pokud hned myslíte na dovádění ve sněhu, raději rovnou upozorňujeme na to, že plynem Vitaru do přetáčivého smyku nedostanete, auto je spíše nedotáčivé. To ale nic nemění na tom, že celkové nastavení podvozku SUV od Suzuki je příjemné a náruživější řidiče potěší spíš než komfortně laděná Dacia Duster.

Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet AllGrip

Výkon: 103 kW v 5500 ot./min.
Točivý moment: 220 Nm při 1500 ot./min.
Nejvyšší rychlost: 200 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,2 s
Kombinovaná spotřeba: 6,1 l/100 km
Provozní hmotnost: 1270 kg
Objem zavazadlového prostoru: 375 l
Cena od: od 521 900 Kč (verze Premium)

Nízká hmotnost se ovšem projevuje ještě na jedné věci: horším odhlučnění. Při jízdě na mokru je výrazně slyšet voda v podbězích, šestistupňový manuál je sice přesný, ale změna převodů poměrně hlasitá. Aerodynamický hluk se naštěstí drží v rozumných mezích. 

Vitara ale zákazníky neplánuje zaujmout sofistikovaností, komfortem nebo nadmíru prostorným interiérem. Jedná se však o auto, které řidiče potěší svou přímočarostí, trakcí za zhoršených podmínek, živým motorem a velice dobrými jízdními vlastnostmi. Je to takový japonský kamzík, který bude po horských silničkách spolehlivě skákat v létě i v zimě a díky kompaktním rozměrům se s ním dobře jezdí i po městě.

Je lepší než ještě o sto tisíc levnější Dacia Duster? V řadě ohledů ano, ztrácí snad jen ve vnitřní prostornosti. Pokud jste se rozhodli, že po letošní zimě potřebujete čtyřkolku, a přitom vám stačí i menší crossover, určitě na Vitaru nezapomeňte.

 

Právě se děje

před 53 minutami

Evropský parlament odsoudil polský zákaz potratů. Ohrožuje podle něj zdraví žen a povede k tajným interrupcím

Evropský parlament ve čtvrtek odsoudil říjnové rozhodnutí polského ústavního soudu zásadně omezit možnost umělého přerušení těhotenství. Podle europoslanců tento de facto zákaz potratů ohrožuje zdraví polských žen a povede k výraznému rozšíření tajně prováděných a méně bezpečných interrupcí. Omezení je podle evropských zákonodárců dalším důkazem posilování vlivu polských vládnoucích politiků na justici.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Ve věku 63 let po krátké těžké nemoci zemřel prezident Exekutorské komory ČR Vladimír Plášil

Ve věku 63 let po krátké těžké nemoci zemřel prezident Exekutorské komory ČR Vladimír Plášil. V tiskové zprávě to oznámila mluvčí komory Lenka Desatová. Plášil působil od roku 2001 jako soudní exekutor v Praze 7 a v minulosti byl mimo jiné členem Legislativní rady vlády. Byl zakládajícím členem Exekutorské komory ČR a také dlouholetým členem jejího prezidia. V čele komory pak stál od roku 2018.

"Zasadil se o další transparentnost a elektronizaci komory, která za jeho působení významným způsobem zefektivnila svou činnost. Významným způsobem také přispěl k zapojení komory do legislativních procesů a k užší spolupráci s orgány veřejné moci," sdělila Desatová. Za Plášilova působení v prezidiu také podle ní posílila Exekutorská komora ČR svou pozici v Mezinárodní unii soudních exekutorů.

Exekutorská komora České republiky sdružuje soudní exekutory, vykonává jejich samosprávu a dohlíží nad jejich úřední činností. Členství v komoře je pro všechny exekutory ze zákona povinné. Komora sídlí v Praze a má pobočku v Brně.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Na daňového balíčku, který bude projednávat Senát, dál není v koalici shoda. Střet je nešťastný, říká Babiš

V koalici dál není shoda na podobě daňového balíčku, který bude projednávat Senát. Premiér Andrej Babiš (ANO) a vicepremiér Jan Hamáček (ČSSD) se ve čtvrtek na návrhu daňových změn jako lídři vládních stran nedohodli. V jednání o zvýšení přídavků na děti se posunuli ke shodě. 

Změnu daní po zrušení superhrubé mzdy, postoj k návrhu státního rozpočtu a navýšení přídavků měla ve čtvrtek projednávat koaliční rada. Vládní strany mají rozdílné postoje. Babiš jednání zrušil, místo toho se sešli jen s Hamáčkem.

"Střet ohledně daní je nešťastný," uvedl po jednání premiér. Podle něj původně shoda byla. Do předloženého vládního daňového balíčku Babiš jako poslanec doplnil návrh na zrušení superhrubé mzdy a s daní z příjmu 15 a 23 procent u vysokých výdělků. Hamáček pak také jako poslanec přidal vlastní návrh daní z příjmu 19 a 23 procent a se zvýšením daňové slevy na poplatníka z 24.840 na 30.000 korun.

Zdroj: ČTK
Další zprávy