V jednoduchosti je krása, věří u Suzuki. Test SUV S-Cross, které nelže ve spotřebě

V jednoduchosti je krása, věří u Suzuki. Test SUV S-Cross, které nelže ve spotřebě
Foto: Eva Srpová
Eva Srpová Eva Srpová
19. 11. 2018 16:13
Kdo dnes touží po rodinném SUV, má z čeho vybírat. Prakticky každá automobilka má co nabídnout. Pokud má někdo rád tradiční koncepci auta bez výstřelků, měl by si na seznam adeptů napsat také Suzuki S-Cross.

Ačkoli autoři jeho vzhledu by to nejspíš neradi slyšeli, S-Cross není autem, za kterým by si lidé na chodnících hlavy ukroutili. Přestože výrazná chromovaná maska, kterou přinesla modernizace, se snaží o opak. Suzuki ale stále působí docela konzervativně. A to je ve výsledku možná dobře.

Ne každý touží po posledních módních výstřelcích (přehled všech menších SUV na trhu najdete zde). Suzuki je zkrátka tradiční, a to nejen vzhledem. Orientaci na konzervativnější klientelu odhalí pohled do kabiny. Tvrdších plastů je tu víc než v konkurenčních vozech, jako jsou třeba Seat Arona nebo Citroën C3 Aircross. Pozitivní je naopak to, jak rychle se tu řidič zorientuje.

Kdo se bojí, že v moderních autech nebude vědět, kam sáhnout, v S-Crossu se bude cítit brzy jako doma. A přestože má v nabídce dotykový displej, veškeré funkce jsou přehledné. Menu je navíc v češtině, což je také jeden z faktorů, který potenciální klientela uvítá.

Do S-Crossu se snadno nastupuje, což je ostatně fakt, kvůli kterému tato kategorie vznikla. V případě Suzuki je potěšující i poměrně velký dveřní otvor jak předu, tak i ve druhé řadě. I dozadu se díky domu nasedá pohodlně lidem, které častěji bojí záda, případně se díky tomu snadno poutají děti do autosedaček.

Navíc je všude spoustu místa, a to především vzadu na kolena. V tomto směru překonává průměr své třídy. Také výhled je naprosto bezproblémový, ale sedadlům by neuškodilo lepší boční vedení, jsou zkrátka velmi plochá. 

Prostorem v kabině překonává mnohé z konkurentů. Potěší především místo na kolena vzadu.
Prostorem v kabině překonává mnohé z konkurentů. Potěší především místo na kolena vzadu. | Foto: Suzuki

V ostřeji projetých zatáčkách by se řidič mohl cítit trochu jako na židli, protože sedadla ho nepodrží. K takovým situacím ale bude pravděpodobně docházet jen velmi zřídka. S-Cross je totiž auto naladěné velmi komfortně.

Díky tomu hravě filtruje nerovnosti silnice a jen se tak měkce pohupuje. Přitom působí za všech okolností stabilně a robustně. Testovali jsme verzi s pohonem předních kol, která se chovala nekomplikovaně a předvídatelně.

S-Cross má pozici základní verze litrový tříválec BoosterJet, který už před časem nahradil atmosférickou šestnáctistovku se čtyřmi válci. A potvrzuje, že litrové motory se v dnešní době projevují velmi kultivovaně a dá se s nimi snadno sžít.

S pětistupňovým manuálem je motor navíc dobře sladěný. Potěší lineární akcelerace i pocitová živost tříválce. Vliv na to má určitě i to, že S-Cross je docela lehké auto, váží 1165 kg.

S-Cross je s tímto motorem i docela tichý, nemá ani výrazný turboefekt, výkony jsou tak akorát, aby se s ním dalo pohodlně cestovat ve dvou. Pro čtyřčlennou rodinu by byl pravděpodobně až příliš slabý, ale pro pár je to ideální jednotka.

Potěší i spotřeba, která se hravě udrží okolo 5,5 l/100 km. Je tedy i zářným příkladem auta, které v technických údajích uvádí hodnoty odpovídající reálnému provozu.

S-Cross v sobě chytře kombinuje jistou jednoduchost příznačnou pro Dacii Duster, ale v přece jen trochu lepším balení. V základu se dá pořídit za 414 900 korun, ale doporučujeme si připlatit za druhou verzi Premium, která je jen o 27 tisíc korun dražší a přináší o dost bohatší výbavu.

Suzuki S-Cross 1.0 BoosterJet 4x2

Motor: řad. 3válec, 998 cm3, turbo
Výkon: 82 kW při 5500 ot./min.
Točivý moment: 170 Nm při 2000-3500 ot./min.
Převodovka: 5st. manuální
Nejvyšší rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,0 s
Spotřeba: 5,3 l/100 km/h
Objem kufru: 440 l
Cena od: 414 900 Kč

Třeba LED denního svícení, vyhřívaná přední sedadla, kožený volant, 17" litá kola, couvací kameru na zmíněném dotykovém displeji a také polohovatelná zadní opěradla. Díky tomu lze trochu trochu kouzlit s objemem kufru, který má až 440 litrů.

S-Cross je velmi univerzální auto, které sice v nabité kategorii rodinných SUV nevyniká ani technickými výstřelky nebo prostorem v kufru, má daleko k sportovnímu charakteru a vzhledově asi neosloví na první dobrou, ale všechno, pro co si lidé tento typ auta vybírají, dělá dobře.

Je pohodlný, dobře se do něj nasedá a řídí se naprosto bezproblémově. Někdy je možná právě v této jednoduchosti celá krása.

Srovnání S-Crossu 1.0 BoosterJet 4×2 Premium se Škodou Karoq, Toyotou C-HR a Mitsubishi ASX najdete tady.

 

Právě se děje

před 37 minutami

Ozbrojenci v Kamerunu zaútočili na školu, zabili osm dětí

Nejméně osm dětí ve věku 12 až 14 let zabili a další desítku žáků zranili ozbrojenci, kteří dnes vtrhli do školy ve městě Kumba na západě Kamerunu. Informovala o tom agentura AFP. Masakr, při němž ozbrojenci použili i mačety, se stal v regionu, kde vládní jednotky několik let vedou tvrdý boj se separatistickými skupinami. "Přijeli na motorkách, vtrhli do třídy a začali střílet," popsal scénu místní zastupitel. Zatím není jasné, kdo za útokem na školu stojí. Oblast sužuje konflikt od roku 2017, kdy separatisté vyhlásili po násilném potlačení pokojných protestů vlastní stát Ambazonii. Prezident Paul Biya, který Kamerunu vládne od roku 1982, poté vyhlásil separatistům válku a označil je za teroristy. Podle nevládních organizací se zločinů dopouštějí obě strany.

před 2 hodinami

Ajax překonal rekord nizozemské ligy, Venlu nastřílel 13 gólů

Fotbalisté Ajaxu deklasovali 13:0 Venlo a zaznamenali nejvyšší výhru v historii nizozemské ligy. Útočník Lassina Traoré přispěl k debaklu pěti góly a třemi asistencemi. Pět gólů v jednom utkání dal v dresu slavného amsterodamského celku naposledy před 35 lety legendární Marco van Basten.

Ajax překonal svou nejvyšší výhru ze sezony 1971/72, kdy porazil 12:1 Arnhem. Také střelecký rekord v utkání na soupeřově hřišti byl dosud v držení úřadujícího nizozemského šampiona, který před třemi lety vyhrál na půdě Bredy 8:0.

Favorit ovládl první poločas ve Venlu 4:0, po změně stran navíc dostal červenou kartu domácí Christiaan Kum a Ajax spustil ve zbytku utkání kanonádu. Míč držel 76 procent hracího času a prostor mezi tyčemi trefil třiadvacetkrát. Soupeř naproti tomu ani jednou.

Výjimečný výkon devatenáctiletého útočníka Traorého z Burkiny Faso doplnili i další spoluhráči. Dva góly a asistenci zaznamenal Jurgen Ekkelenkamp, dvakrát se trefil i střídající veterán Klaas-Jan Huntelaar.

Ajax se tak posunul do čela soutěže, na první místo se ale v případě nedělní výhry v Arnhemu může vrátit PSV Eindhoven. Venlo je s pěti body z šesti zápasů ve středu tabulky.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Ženy opět vyšly do boje proti Lukašenkovi

Několik stovek běloruských žen dnes opět demonstrovalo v Minsku za odstoupení autoritářského prezidenta Alexandra Lukašenka. Nejméně deset aktivistek policie zadržela. Menší protivládní demonstrace se konaly i v dalších městech země. Ženy pochodovaly centrem města a měly v deštivém dni červenobílé deštníky v barvách historické běloruské vlajky. Nesly také transparenty, na nichž měly napsány své profese, aby zdůraznily šíři opozice vůči Lukašenkovi. Ten vládne v Bělorusku už 26 let a letos v srpnu ho ústřední volební komise opět vyhlásila vítězem prezidentských voleb. Opozice, EU, USA i další země považují výsledky za zmanipulované. Demonstrace v Bělorusku pokračují už dva a půl měsíce i přes četné zatýkání i mnohdy brutální zákroky vůči jejich účastníkům. 

před 4 hodinami

Wellens vybojoval na Vueltě první etapový triumf, dál vede Roglič

Pátou etapu cyklistické Vuelty vyhrál Belgičan Tim Wellens ze stáje Lotto-Soudal. Čtvrtý dojel obhájce prvenství Primož Roglič (Jumbo-Visma) ze Slovinska a nadále vévodí celkovému pořadí. Jan Hirt (CCC) byl se ztrátou více než čtyř minut jednasedmdesátý, Zdeněk Štybar (Deceuninck-Quick Step) obsadil 107. místo s mankem téměř 13 minut.

Po páteční rovině přišla na řadu již čtvrtá kopcovitá etapa v programu náročného úvodního týdne. Po takřka 185 kilometrech na trase Huesca - Sabiňánigo se rozhodovalo mezi trojicí závodníků, která se zformovala přibližně 70 kilometrů před cílem a dotáhla svůj únik až k obsazení pódia.

V závěru měl při dojezdu v těžkém stoupání do cíle nejvíc sil devětadvacetiletý Wellens. Udolal Francouze Guillaumea Martina (Cofidis) a dočkal se etapového vavřínu při prvním startu na Vueltě. Na Grand Tours slavil dvakrát také na Giru d'Italia. Třetí byl Nizozemec Thyman Arensman (Sunweb), který ale z boje o etapový primát odpadl již několik desítek metrů před cílem.

Zdroj: ČTK
Další zprávy