Zatímco v říjnu se prodalo přes 11 tisíc Golfů, v listopadu jich bylo jen 6755, což znamenalo propad až na 35. místo prodejního žebříčku. Meziročně je to o skoro tři čtvrtiny méně, přičemž zásadní podíl na tom stále má nedostatek čipů. Už koncem října agentura Reuters informovala, že továrna ve Wolfsburgu, kde se mezi jinými modely vyrábí právě i Golf, pracuje s nejmenším vytížením od roku 1958. A podle předpokladů by tam letos mělo vzniknout ještě méně aut než loni. Už tehdy bylo přitom číslo těsně pod půl milionu nízké, letošní tak bude pravděpodobně ještě horší. Vedle Golfu ve stejném závodě vznikají i Volkswageny Touran a Tiguan, respektive Seat Tarraco.
Vedle automobilového bestselleru mnoha posledních let se propadá i celý trh s novými auty. JATO Dynamics reportuje za listopad 855 281 prodaných aut (data jsou sbírána z 25 evropských trhů), což je o 18 procent méně než loni, a dokonce o 29 procent méně než v roce 2019. "Ačkoliv se trh po pandemii ještě úplně nevzpamatoval, současnou situaci nezpůsobuje nedostatek poptávky, ale nedostatek dodávek," naráží na problémy s čipy také analytik Jato Felipe Munoz. Ostatně s tímto problémem se nepotýká jen Volkswagen, Škoda má takto odstavené desetitisíce jinak hotových vozů.
Automobilky si musejí lépe plánovat výrobu, a čipy tak používají v modelech s nejvyšší marží, případně těch nízkoemisních, které snižují ostře sledované flotilové emise. Více než čtvrtina všech v listopadu prodaných nových aut tak měla plně elektrický nebo alespoň plug-in hybridní pohon, s nímž je na elektřinu schopna ujet několik desítek kilometrů. Nízkoemisní modely také opět zaujaly více lidí než naftové motory, pro které se rozhodlo jen 18 procent zákazníků. 53 procent trhu stále drží benzinové motory.
Nejprodávanějším elektromobilem se opět stala v listopadu Tesla Model 3, za ní se umístily Renault Zoe a Dacia Spring Electric, která zažívá poměrně ostrý evropský prodejní start. Doposud se městského elektromobilu prodalo v Evropě přes 19 tisíc kusů, zákazníci jej přitom mohou v dealerstvích kupovat až od podzimu. Ve Francii už se třeba rumunský model dostal mezi padesátku nejprodávanějších modelů roku a dá se očekávat, že se v prosinci posune ještě trochu výše.
Hlavním lákadlem je samozřejmě nízká cena v kombinaci se štědrými dotacemi, které některé země na elektromobily poskytují: třeba ve Francii je to 27 procent z ceny vozu, u nejlevnější Dacie Spring to tak znamená slevu 4695 eur, v přepočtu asi 118 tisíc korun. Hatchback tam tak stojí v přepočtu asi od 320 tisíc korun.
Nejprodávanější elektromobily a plug-in hybridy v listopadu 2021
Elektromobily | Plug-in hybridy | |||
1. | Tesla Model 3 | 10 739 ks | Peugeot 3008 | 3855 ks |
2. | Renault Zoe | 8658 ks | Volvo XC40 | 3437 ks |
3. | Dacia Spring Electric | 5746 ks | Ford Kuga | 3109 ks |
4. | Tesla Model Y | 5347 ks | Mercedes-Benz GLC | 2815 ks |
5. | Škoda Enyaq iV | 5041 ks | Mercedes-Benz třídy A | 2640 ks |
6. | Volkswagen ID.4 | 4748 ks | BMW X1 | 2528 ks |
7. | Volkswagen ID.3 | 4707 ks | Volvo XC60 | 2185 ks |
8. | Peugeot e-208 | 4454 ks | Hyundai Tucson | 2065 ks |
9. | Volkswagen e-up! | 4204 ks | BMW řady 3 | 2001 ks |
10. | Kia e-Niro | 4140 ks | BMW X3 | 1973 ks |
Celoevropskou jedničkou se v listopadu stal Renault Clio, ale jen velice těsně před Dacií Sandero (rozdíl byl 90 prodaných aut). Ostatně i třetí Peugeot 208 a čtvrtý Peugeot 2008 ztrácejí na první Clio naprosté minimum. Dacia Sandero se mimochodem poměrně nenápadně dere na vrchol celoročního prodejního žebříčku, momentálně už je druhá za Volkswagenem Golf. Ten, jak už jsme zmiňovali, obsadil v listopadu až 35. pozici, a prodával se tak hůře než Opel Mokka, Volkswagen up!, Kia Niro, Hyundai Kona nebo Mini. Předběhla ho na 14. pozici i Octavia. Pokud se krátce zastavíme u Škodovky, elektrické SUV Enyaq iV v celoročních prodejích už předběhlo kompaktní Scalu.
Desítka nejprodávanějších nových aut byla vůbec v listopadu poměrně netradiční, dostaly se do ní totiž třeba Dacia Duster nebo Hyundai Tucson. Opět se dařilo i Fiatu 500, který se prodává ve starší mildhybridní generaci, ale i úplně nové plně elektrické verzi. Na 25 nejprodávanějších aut v Evropě za listopad se podívejte do galerie.
Nejprodávanější auta od ledna do listopadu 2021
1. | Volkswagen Golf | 190 483 ks |
2. | Dacia Sandero | 177 953 ks |
3. | Renault Clio | 175 563 ks |
4. | Peugeot 2008 | 173 890 ks |
5. | Peugeot 208 | 172 614 ks |
6. | Volkswagen T-Roc | 169 189 ks |
7. | Toyota Yaris | 165 961 ks |
8. | Opel/Vauxhall Corsa | 164 125 ks |
9. | Fiat 500 | 147 111 ks |
10. | Citroën C3 | 144 859 ks |
Nejpopulárnější kategorií vozidel byla v listopadu kompaktní SUV s více než 160 tisíci prodanými kusy, následovaná malými SUV. Tam se dařilo třeba Toyotě Yaris Cross, která ubrala i část zákazníků klasickému Yarisu. Třetí jsou malá auta se 144 tisíc prodanými kusy. Největším trhem zůstává i nadále Německo, v listopadu se tam prodalo skoro 200 tisíc nových aut, byť je to pořád o 32 procent méně než loni.
Podle předpokladů JATO Dynamics by se pak za celý letošní rok mělo prodat nanejvýš o trochu více aut než loni (listopad srazil růst na 0,4 procenta, podobná by měla být hodnota i na konci roku). Podle Felipeho Munoze na tom bude mít vedle nedostatku čipů, s čímž je spojeno opoždění dodávek aut zákazníkům, podíl také přetrvávající koronavirová pandemie a s ní spojené lockdowny a zavřené showroomy. "Tato omezení mohou mít dva hlavní důsledky. Prvním budou výrazně vyšší prodeje v příštím roce, pokud se povede vyřešit nedostatek čipů. Druhým je ten, že se zákazníci přizpůsobí situaci, změní své návyky a auto budou vlastnit delší dobu než teď," předpovídá Munoz.
V galerii se podívejte na 25 nejprodávanějších aut v Evropě za listopad.