Dilema mírné zimy. Letní pneumatiky dobře jezdí i pod nulou, ale nesmí sněžit

Martin Frei Martin Frei
4. 2. 2021 12:12
Dlouhodobé předpovědi slibovaly, že si letos mnoho sněhu neužijeme, a zatím se zdá, že se nemýlily. Závěr ledna se však trendu poněkud vymkl, a zatímco děti s radostí vytáhly sáňky, motoristé klouzali nedobrovolně. Obzvlášť ti, kteří se spolehli na předpověď a nepřezuli. Pokud zavinili nehodu, jíž by bylo vhodné obutí předešlo, dočkali se nejen pokuty, ale i zkráceného plnění pojišťovny.
Foto: ÖAMTC

Zatímco v horských oblastech o potřebě zimních pneumatik nikdo nepochybuje, v níže položených městských aglomeracích budí mírné klima posledních let úvahy, jestli má druhá sada kol vůbec nějaké opodstatnění.

Zákon 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, v § 40a říká, že zimní pneumatiky jsou od začátku listopadu do konce března povinné, pokud je na silnici sníh nebo námraza nebo lze předpokládat, že se během jízdy vytvoří.

Za lehkých suchých mrazů a při teplotách nad nulou je tedy letní obutí přípustné. A to nejen z hlediska zákona, ale i reálné bezpečnosti. Všude kromě sněhu a břečky totiž mají letní pneumatiky lepší vlastnosti než zimní. Tedy i na suchém asfaltu při -10 °C nebo na mokru při +3 °C.

Zimní pláště v těchto podmínkách doplácejí na svou vstřícnost ke sněhu. Kvůli němu musejí mít mezi články vzorku větší rozestupy, což zmenšuje styčnou plochu s asfaltem. Tolik prostá fyzika.

Proti ní jde zažité moudro, že směs letních pneumatik už od +7 °C křehne a ztrácí optimální vlastnosti. Jenže vlastnost směsi je něco jiného než vlastnost pláště. Ve skutečnosti tento přehnaně zobecněný poznatek celá léta šíří výrobci pneumatik, aby povzbudili obchod.

V Německu tvrzení svého času převzal i tamní protějšek Besipu, Rada pro bezpečnost silničního provozu. V kampani za včasné říjnové přezouvání použil slogan "Zima začíná při sedmi stupních nad nulou". Jak ovšem odhalil magazín Der Spiegel, kampaň sponzorovali největší výrobci pneumatik.

Ale pozor. Kdo se na letní obutí spolehne, musí být připraven nechat auto doma, když napadne sníh. Čerstvý prašan i uježděná břečka dokážou úzké drážky mezi lamelami rychle zaplnit a pneumatika se chová, jako kdyby žádný vzorek neměla.

Kód M+S neoznačuje pneumatiku zimní, ale určenou pro sníh a bláto. Mohou tak být označeny i celoroční pláště.
Kód M+S neoznačuje pneumatiku zimní, ale určenou pro sníh a bláto. Mohou tak být označeny i celoroční pláště. | Foto: ADAC

Jezdit tímto způsobem je nezodpovědný hazard, který v případě nehody "ocení" jak policie, tak pojišťovny. I ve vaší smlouvě k povinnému ručení se dočtete, že jste povinni jednat tak, aby k žádné škodě nedošlo. A že úhrada může být zamítnuta, pokud porušíte základní pravidla provozu. Tím se nemyslí jen alkohol za volantem, ale i nevhodné nebo nadměrně opotřebené pneumatiky.

Zákon i pojišťovny tolerují jediný kompromis: celoroční pneumatiky, jsou-li označené symbolem M+S. U předvídavě řízeného městského auta, které se nedostává do krizových situací v dálničních rychlostech, mohou stačit. Přilnavostí k suchému asfaltu se ale nevyrovnají letním plášťům, odolností vůči zalepení sněhem zase zimním.

 

Právě se děje

Další zprávy