Do konce příštího roku chce Ford úplně obměnit a doplnit svoji řadu užitkových automobilů.
První novinkou je Transit Custom. Novináři už měli možnost se s ním svézt při prezentaci v okolí Mnichova.
Koupit si ho zákazníci budou moci ještě letos v provedeních Van, Kombi i Kombi Van. Minibus, který odveze až osm pasažerů a řidiče, má přidané jméno Tourneo. U toho se objevuje dokonce zajímavý designérský počin v podání stoupající linie bočních oken.
Od samého začátku se bude Transit Custom nabízet ve dvou délkách SWB (celková délka vozu 4,97 m) a LWB (celková délka vozu 5,34 m) a šířka mezi podběhy ve třídě umožňuje přepravu širokých předmětů. Například sádrokartonových desek 2440 mm x 1220 mm. Praktickým nápadem jsou vázací oka umístěná na bocích zavazadlového prostoru. Díky tomu současně podlaha zůstává hladká.
Výška střechy zatím bez výběru
Rozsah užitečného zatížení činí 600 až 1400 kg v závislosti na zvoleném provedení. Zatím je k dispozici jedna výška střechy. S ní může automobil (pokud je bez střešního nosiče nebo ho má složený) i do garáží s maximální výškou dva metry.
Kabina pro řidiče a až dva spolujezdce je opět více podobná stejnému prostoru v klasických osobních automobilech. Volant už nastavitelný ve dvou osách, sedačka může být elektricky ovládaná, kromě zásuvky na 230 Voltů může řidič využívat i komunikační a zábavní systém Ford SYNC s hlasovým ovládáním a službou automatického nouzového volání, systém upozornění na neúmyslné vyjetí z jízdního pruhu, asistent dálkových světel nebo zadní kameru s displejem integrovaným do vnitřního zpětného zrcátka.
Odkládacích prostor je dost a dost. Nad přístrojovým štítem je přihrádka s víkem. Má sloužit k uložení mobilního telefonu, hudebního přehrávače nebo dalších malých předmětů. Prostor je osazen 12V elektrickou zásuvkou, zdířkou USB a zdířkou pro audio vstup. Materiál víka je ale poměrně nekvalitní a při uzavírání vydává nelibý zvuk.
Při delších cestách bude nepochybně využíván úložný prostor pod sedačkami spolujezdců. Navíc je přístupný přes průvlak v přepážce. Díky tomu pak lze ve voze s uzavřenými zadními dveřmi přepravovat předměty o délce až tři metry (u modelů s krátkým rozvorem) nebo 3,4 m (u modelů s dlouhým rozvorem).
Do přihrádky před spolujezdcem je možno uložit například notebook či dokumenty o formátu A4.
Úsporný, ale nepříliš dynamický
V případě nehody posádku chrání až šestice airbagů.
O pohon vozu se postará vznětový agregát 2.2 Duratorq TDCi. Bude k dispozici ve třech stupních nejvyššího výkonu: 74, 92 a 114 kW. Rovněž díky systému stop-start je výrobcem udávaná kombinovaná spotřeby 6,6 l/100 km. Mezigeneračně jde o pokles až o osm procent. Jeho zvuk je důkladně utlumen. Bohužel příliš nenadchla dynamika, a to ani s nejsilnější výkonovou verzí.
K řazení manuální šestistupňové převodovky nelze mít žádné výhrady, stejně jako k jízdním vlastnostem, které se oproti minulé generaci ještě o stupínek vylepšily. Nerovností jsme si na bavorských silnicích příliš neužili, je ale předpoklad, že se vůz dobře popasuje i s povrchem běžných českých silnic.
Novinkou ve výbavě nového transitu může být omezovač rychlosti. Pokud majitel nedovolí řidiči, aby ho vypínal, může opravdu výrazně přispět k úspoře paliva. Po každém nastartování je samočinně aktivován a vypnout ho lze stisknutím tlačítka vlevo od volantu.
Pokud je systém aktivován, lze jet maximální rychlost jen 110 kilometrů. K dispozici budou i dva další nižší fixní stupně (90 a 100 kilometrů v hodině. Navíc, u prázdného nebo částečně naloženého vozu, je omezeno i zrychlení. Ford uvádí, že díky tomuto systému může reálná spotřeba klesnout až o 15 procent: Navíc se méně opotřebovává brzdová soustava, pneumatiky a další součásti vozu.
Skládání a kombinování...
V tourneu custom jsou všechny tři řady sedadel děleny v poměru 2:1, skládají se tedy z jednoho dvojsedadla a jednoho sedadla. Sklápěcí mechanismus umožňuje sklopit opěradlo sedadla dopředu do vodorovné polohy, aby posloužilo jako pracovní plocha nebo piknikový stolek, popřípadě překlopit celé složené sedadlo vpřed a získat tak více prostoru například pro zavazadla.
Sedadla ve dvou zadních řadách je možné celkem přestavit do více než 30 různých kombinací. Zda je to pravda, jsme během několikahodinového ježdění s různými provedeními a motorizacemi nestihli ověřit, ale nadchlo nás místo pro kolena cestujících ve druhé řadě. Za příplatek jsou sedadla s nastavitelným sklonem opěradla. Tři sedačky mají úchyty ISOFiX pro upevnění dětské sedačky.
Potěší, že je možné nastupovat do zadního prostoru pro cestující posuvnými dveřmi na obou stranách vozu. Tourneo Custom bude nabízen ve třech stupních výbavy. Základní provedení je Base, vyšší verze mají označení Trend a Limited.
Zákazníky má ke koupi přimět i další argument: Nejdelší interval údržby v této třídě, který je až dva roky nebo 50 000 km. Záruka na prorezavění karoserie činí dvanáct let.
Transit Custom se začíná prodávat za částku 497 000 Kč, osobní provedení Tourneo je k mání od 583 700 korun.