"Bude to tady hořet!" Škodovácké odbory se bojí přesunu výroby Kamiqu do Bratislavy

ČTK Martin Přibyl ČTK, Martin Přibyl
20. 2. 2020 14:09
Odbory mladoboleslavské automobilky se obávají přesunu části výroby dalšího modelu, tentokrát má jít podle nich o nové malé SUV Kamiq. Část jeho výroby by se mohla přesunout z Mladé Boleslavi do výrobního závodu v Bratislavě, uvedl týdeník Škodovácký odborář. Spekuluje se také o přesunu výroby modelů Fabia a Superb.
Škoda Kamiq.
Škoda Kamiq. | Foto: Škoda Auto

Vedení koncernu Volkswagen již dříve potvrdilo, že v Bratislavě se bude vyrábět také část modelů Karoq, který se vyrábí v Mladé Boleslavi a v Kvasinách na Rychnovsku.

"Trápí mě diskuse o budoucnosti našich modelů. Dozvěděli jsme se z Bratislavy, že tam má jít kromě části výroby modelu Karoq také část výroby modelu Kamiq. V té době jsem si říkal, že se o tom nic neví, ale nyní se dozvídáme, že se na tom pracuje," řekl odborový předák Jaroslav Povšík.

Firma si podle odborů "zahrává s budoucností pracovních míst, ziskovostí firmy a tím tvorbou bonusů a dalších složek odměňování zaměstnanců."

Povšík pro týdeník uvedl, že hrozbu přesunu části výroby některých modelů mohou odbory zohlednit v nynějším kolektivním vyjednávání. "Jestli o těchto věcech budete diskutovat bez nás, tak zapomeňte na flexikonta a naši další flexibilitu. Nikde na jiných lokalitách by se o tom nerozhodovalo bez zaměstnanců a odborů," uvedl Povšík.

Připomněl, že podobně se řešila situace při spekulacích o přesunu výroby modelu Superb. "Takový veletoč jsme zažili se Superbem, a jestli v tom chcete pokračovat, tak už žádná solidarita s představenstvem nebude, propojíme to na kolektivní vyjednávání a bude to tady hořet!," řekl Povšík.

Spekulace o přesunu části výroby modelu Kamiq souvisí podle odborů s přípravou nové generace modelu Fabia, zvažuje se totiž, že se bude vyrábět stále i ve variantě kombi, kterou chtěl koncern s příchodem nové generace zrušit a zachovat pouze hatchback.

Odbory se kvůli přesunu výroby některých modelů obávají o pracovní místa. "Zajímá nás, co tedy bude s firmou Škoda a budoucností pracovních míst, když odsunete část výroby modelu Karoq, následníka modelu Superb a možná i část produkce vozu Kamiq. Zajímá nás, co nastane, když tady poklesne výroba," řekl Povšík.

Člen představenstva Škody Auto Dieter Seemann podle týdeníku uvedl, že cílem firmy je plná zaměstnanost a každoročně lepší finanční výsledek. "Vždy budeme pracovat jen na takových na scénářích, které zajistí lepší výsledky po všech stránkách," řekl Seemann.

Výrobu ovlivní i koronavirus

Týdení Škodovácký odborář dnes rovněž napsal, že mladoboleslavská automobilka vytvořila kvůli koronaviru speciální skupinu složenou ze specialistů na logistiku, která má na starost dodávky dílů vyráběných v Číně pro zajištění produkce v tuzemských závodech a u dodavatelů.

Podle člena představenstva Škody Auto Dietera Seemanna má automobilka přímé dodávky dílů zajištěné dobře a neměly by být ohrožené. "Máme tady ale dodavatele, kteří odebírají díly přímo z Číny, a tam to vypadá trochu hůře," řekl podle týdeníku Seemann. Skupina podle něj pracuje na tom, aby se zamezilo problémům.

Firma ročně nakoupí tisíce dílů, největšími tématy je nyní zajištění dílů pro nový model Octavia a nové elektrické SUV Enyaq. Loni se podařilo snížit počet nekompletních vozů kvůli krátkodobým výpadkům dodávek některých dílů. Z 6900 vozů v roce 2018 to bylo loni jen 2095 vozů.

"Je to velký úspěch a chceme v tomto poklesu nadále pokračovat, musíme se zasadit, aby letos nedošlo ke zhoršení v důsledku událostí kolem nákazy koronavirem," řekl Seemann.

Odbory minulý týden uvedly, že se obávají, že koronavirus v Číně ohrozí podnikání firmy. Čína je největším světovým trhem Škody, loni automobilka na čínském trhu dodala meziročně o 17 procent aut méně, další pokles v souvislosti s epidemií není podle odborů žádoucí.

Škoda Auto na dotaz ČTK týkající se trhu firmy jen uvedla, že výroba vozů není v České republice ohrožena. "S čínskými dodavateli jsme v kontaktu a průběžně sledujeme a vyhodnocujeme situaci," řekl ČTK vedoucí komunikace podniku Tomáš Kotera.

Škoda Auto již dříve uvedla, že kvůli koronaviru odložila všechny služební cesty svých zaměstnanců do Číny. Evakuaci zaměstnanců, kteří v Číně působí dlouhodobě, firma zatím neplánuje.

Koronavirus již zastavil výrobu v srbském závodě automobilky Fiat. V Kragujevaci se kvůli nedostatku audiosystémů zastavily linky na MPV Fiat 500L.

Britský Jaguar Land Rover se rovněž ve svých továrnách v ostrovním království cítí v ohrožení. Podle vyjádření šéfa Ralfa Spetha má zajištěnu dodávku na tento a příští týden. "Díly jsme sem dopravovali již i ve vlastních kufrech," řekl. Jedním z 38 kritických dílů jsou třeba autoklíčky. 

Podle webu Automotive News Europe je provincie Chu-pej, kde epidemie koronaviru propukla jedním z klíčových míst pro výrobu a logistiku automobilových dílů.

 

Právě se děje

Další zprávy