Když před 14 lety - v roce 1999 - přebíral Renault tehdy velmi zaostalou rumunskou automobilku Dacia, vůbec netušil, jak úspěšnou story právě začíná.
"V roce 2004 Renault začal nabízet první generaci Loganu, což bylo první auto Dacie vyvinuté inženýry francouzské automobilky. Ale vůbec ho nezamýšlel prodávat v zemích, které jsou zeměpisně položené na západ od České republiky. Jenže zákazníci si to sami vynutili," vzpomíná současný ředitel tuzemského zastoupení Renault-Dacia v ČR Zdeněk Grunt.
Od té doby Dacia prodala 2,5 milionu svých vozů a v současnosti je nejrychleji rostoucí automobilovou značkou v Evropě. Ze statistiky Sdružení evropských výrobců automobilů (ACEA) vyplývá, že během prvních dvou třetin letošního roku prodala Dacia v Evropské unii 190 tisíc aut, což je o třicet tisíc více než vloni.
Zlepšení o 18,7 procenta je ještě o desetinu procenta lepší výsledek, než jakého dosáhl Jaguar. Ten ovšem prodává v současnosti jen desetinu automobilů ve srovnání s Dacií.
V Česku je už Dacia přes rok v první desítce nejprodávanějších značek, letos je za období od ledna do září devátá. V samotném září podle údajů Svazu dovozců automobilů skončila šestá. Za ní se umístily i takové známé značky, jako je KIA, Peugeot, BMW nebo samotný mateřský podíl Renault.
Tržní podíl značky Dacia na tuzemském trhu s novými automobily už překročil tři procenta.
Růst může pokračovat
Dacia má přitom řadu předpokladů v růstu pokračovat. Právě nyní uvádí na trh druhou generaci svého úspěšného kombíku Logan MCV (minulá generace se stala v ČR absolutně nejprodávanějším vozem značky). Za měsíc začne s prodejem modernizovaného SUV Duster a navíc zásadně rozšiřuje svoji dealerskou síť.
"Chceme také stále více být partnerem pro firmy a malé živnostníky, neboť už máme dostatečně širokou paletu vozů," tvrdí Grunt. Letos Dacia uvedla na český trh malou dodávku Dokker ve skříňové i osobní verzi. Na druhou stranu však přestala vyrábět například pickup odvozený od předešlé generace modelu Logan.
Značka už také přestává mít pověst výrobce sice levných, ale přece jen trochu ošizených vozů. Chlubí se i několika vítězstvími v hodnocení spotřebitelů v několika západoevropských zemích.
Také výbava se zvolna začíná zlepšovat. Například nový Logan MCV již má ve standardu airbagy řidiče i spolujezdce a také airbagy chránící současně boky i hlavy předních cestujících. Například zrcátka jsou ale v základní verzi stále nastavitelná pouze manuálně. Chybí také v této velikostní třídě aut poměrně obvyklý palubní počítač, centrální zamykání a elektrické ovládání alespoň předních oken.
Výrobní závod zapracoval i na kvalitě. Podle posledních výsledků hodnocení poruchovosti, které provádí německý automotoklub ADAC, se kvalita vozů Dacia za poslední tři roky postupně zvyšuje.