I když Svaz dovozců automobilů často argumentuje tím, že je třeba udělat řadu opatření k omlazení vozového parku, který u nás patří k nejstarším v Evropě, někteří odborníci poukazují na to, že skutečnost nebude zdaleka tak horká.
Lidé totiž sice mají auta v garážích či na dvorcích, ale prakticky s nimi nejezdí.
Například poslední studie Ředitelství silnic a dálnic ukázala, že stáří a kvalita vozového parku v ČR jsou dnes prakticky již na srovnatelné úrovni se západoevropskými státy. Týká se to ale samozřejmě vozidel, která se skutečně pohybují po silnicích.
Průzkum dělala společnost ATEM přímo na silnicích. Podobné průzkumy si ŘSD zadává každých pět let.
Sčítalo se v městech i mimo ně
Sčítání probíhalo na různých typech silnic a ulic, tedy v krajských městech, ostatních velkých městech, v malých obcích (silnice II. třídy) a v extravilánu (dálnice, rychlostní komunikace, silnice I. a II. třídy).
Pro Prahu, kde nebyl v roce 2010 průzkum prováděn, byly převzaty výsledky z obdobné práce pro Technické správy komunikací z roku 2009. Celkem bylo nasčítáno přes 60 000 záznamů.
Řada zjištění není nijak překvapivá. Například to, že nejvíce zastoupenou tovární značkou osobních automobilů na našich silnicích je Škoda (přes 36 %). Na druhém místě jsou s podílem 8 - 9 % značky Ford a Volkswagen, následují s 5 - 7 % Renault, Peugeot a Opel. Z lehkých nákladních automobilů převažuje Ford Transit (12,5 %).
Z těžkých nákladních vozů pak jsou nejvíce zastoupeny Iveco, Mercedes-Benz a Man, z autobusů vedou SOC C a Karosa C.
Průměrné stáří všech aut je 8,5 roku
Stáří vozového parku se liší na jednotlivých stanovištích, ale celkový průměr stáří osobních vozidel je 8,5 roku.
Osobní auta jsou v průměru nejstarší. Stáří lehkých nákladních vozů je 5,5 roku, těžkých nákladních vozů 7,6 roku, autobusů 8,5 roku. „Celkový průměr stáří vozidel všech kategorií je 7,5 roku," doplňuje generální ředitel ŘSD Jiří Švorc.
Nejvyšší podíl na dopravním provozu mají vozy vyrobené v letech 2003 - 2009. Vozidla starší 25 let (vyrobená do r. 1985) mají celkové zastoupení 0,9 %. Auta do pěti let stáří (vyrobená od roku 2005) tvoří 37,4 %. Na kapacitních komunikacích a v Praze je podíl starších vozidel ještě nižší.
Odborníci zkoumali i podíl jednotlivých druhů paliv, na která auta na silnicích jezdí. A dospěli k tomu, že z osobních aut má průměrně 57 % benzínový motor a 43 % dieselový, na dálkových tazích je pak více dieselových motorů než na ostatních silnicích.
Celkové závěry z průzkumu podle výkladu ŘSD hovoří o tom, že složení vozového parku osobních aut v České republice je již podobné jako v Rakousku, Německu nebo Švýcarsku. Přitom v předcházejících průzkumech (2001 a 2005) ČR ještě za těmito zeměmi poměrně výrazně zaostávala.