Čínské automobilky již nebudí posměch a nesmrdí. Prorazit v Evropě zkouší i Vietnam

Jan Matoušek Jan Matoušek
10. 10. 2018 13:11
Před dvaceti lety začaly Evropu ve velkém zaplavovat korejská auta, která se s každou další generací zlepšovala tak rapidně, že dnes dosahují úrovně zavedených evropských konkurentů. O něco podobného by se rády pokusily i další automobilky z Asie. Zatímco Vietnam je v automobilovém průmyslu prakticky zelenáčem, Čína je naopak již řadu let jednou z jeho dominantních součástí. V Evropě ale nadvakrát neuspěla, přesto to tamní automobilky nevzdávají a zkouší to potřetí. V Paříži jsme měli možnost prohlédnout si vietnamské automobily VinFast a čínské vozy GAC. Podívejte se do galerie.

Ještě důležitější než design je ale technika. A ta rozhodně není druhořadá, spíše naopak. Základem obou aut jsou minulé generace BMW - v případě 4973 mm dlouhého sedanu jde o řadu 5, v případě 4940 mm dlouhého SUV jde o X5. Konečnou úpravu a naladění podvozku pak dostala na starost rakouská firma MagnaSteyr. Od BMW pochází i motor, konkrétně dvoulitrový přeplňovaný benzinový čtyřválec. Jediné, na co VinFast licenci nemá, je variabilní zdvih sacích ventilů Valvematic. Používá se vlastní řešení vyvinuté firmami Bosch a AVL. Druhá jmenovaná rakouská firma se také postarala o odladění jednotky, která dává 130 nebo 170 kW. Sedan nabídne pohon zadních kol, SUV volitelně i čtyřkolku od Borg Warneru. Osmistupňový automat dodává ZF. Motory zatím plní normu Euro 5 (ve Vietnamu a okolí platí zatím Euro 4), v Evropě ale budou muset vyhovět předpisům Euro 6c nebo 6d-Temp. Cílem je rovněž zisk pěti hvězdiček v asijských nárazových testech.

 

Právě se děje

Další zprávy