Další výrobce automobilů skončil v rukou čínských podnikatelů. Čínský koncern Wanxiang Group koupil americkou značku Fisker, uvedla agentura Bloomberg.
Největší čínský výrobce automobilových dílů zaplatil za Fisker v aukci 149,2 milionu amerických dolarů, tedy šestinásobek vyvolávací ceny.
Automobil Fisker Karma je na silnici skutečně nepřehlédnutelný. Jedná se luxusní pět metrů dlouhý luxusní vůz s dvěma elektromotory o výkonu 300 kW. Na elektřinu z baterií dokáže ujet zhruba 80 kilometrů, poté potřebnou energii začne vyrábět zážehový čtyřválec. Kombinovaná spotřeba je díky tomuto hybridnímu pohonu pouze 3,5 litru na sto kilomettrů jízdy.
O auta však nebyl zdaleka takový zájem, jak Fisker předpokládal. Místo stovky tisíc aut za rok se prodeje pohybovaly v řádu stovek kusů ročně. Celkem se dosud prodalo jen zhruba 1600 kusů ze zhruba 2500 vyrobených vozů Karma.
Firmě rovněž neprospěl článek uveřejněný v americkém časopise Consumer Reports. Jeho redaktoři vůz podrobili testu. V jeho průběhu se automobil zastavil a již ho nebylo možno znovu rozjet. Problémy byly s bateriemi a Fisker musel již prodané vozy svolávat k opravám. Zákazníci se postupně začali odvracet.
Výrobní cena 12 milionů, prodejní dva
Další ránu zasadila automobilce bouře Sandy, která v listopadu v přístavu Newark zničila přes tři stovky vozů Karma.
Fisker podal návrh na insolvenční řízení již loni v listopadu. Výrobu ovšem firma zastavila již předloni. Propustila 160 svých zaměstnanců a ponechala si jich jen několik desítek
Mezitím se zjistilo, že Fisker utratil z peněz od vlády a investorů na každý vyrobený automobil Karma více než šestinásobek jeho prodejní ceny 103 000 dolarů (asi dva miliony korun). Bylo to zveřejněno ve zprávě výzkumné společnosti PrivCo, která tyto údaje získala na základě zákona o volném přístupu k informacím.
Vloni se vozy Fisker začaly prodávat i v České republice. Oficiálním dovozcem se stala firma Emil Frey, která v České republice zastupuje také japonskou automobilku Subaru.