Praha - Lidé v Česku se nechtějí vozit v malých autech. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů. Za první tři měsíce letošního roku už podíl mini a malých aut na celkového objemu prodaných vozů klesl pod hranici 30 procent.
Přitom ještě vloni touto dobou bylo každé třetí nově zaregistrované osobní auto v ČR právě této velikosti, v roce 2009 jich bylo 47 procent a a před třemi lety dokonce byl jejich podíl na trhu více než padesát procent.
Už poměrně dlouhou dobu se na čele žebříčku nejprodávanějších aut drží octavia, druhá je fabia, ale ta je jako zástupce z kategorie malých aut na prvních příčkách osamocena, a už třetí je téměř pětimetrová Škoda Superb.
Následují Renault Thalia, Ford Focus, Renault Mégane, Škoda Yeti a Kia Cee´d, tedy vesměs zástupci nižší střední třídy, popřípadě SUV v případě Škody Yeti.
Lépe se prodávají i dodávky
Trh s osobními auty v ČR navíc prochází fází oživení. Oproti prvnímu čtvrtletí loňska stoupl prodej nových osobních aut v ČR o téměř sedm procent na 42 026 vozů. Odbyt užitkových stoupl o 12,5 procenta na 2683 aut.
"Je to poprvé od poloviny roku 2008, kdy zaznamenaly růst všechny kategorie silničních vozidel," uvedl tajemník SDA Pavel Tunkl.
Nejprodávanější značkou je nadále Škoda, druhý Renault a třetí Ford, kterému prodej stagnoval na 3333 vozů. Na dalších dvou místech skončily značky Volkswagen a Hyundai.
"Pro letošní rok očekáváme, že by se v ČR mohlo prodat přibližně o pět procent více osobních aut než loni. Současné vyšší ceny pohonných hmot podle našeho názoru zákazníky od koupě nového vozu neodradí, mohou však otřást popularitou dieselů, které se mezi tuzemskými zákazníky těší velké oblibě," uvedl vedoucí automobilové expertní skupiny PwC v ČR Jiří Zouhar.