Celosvětový propad: Data z navigací ukazují, jak covid proměnil dopravu ve městech

Doprava na pařížské Avenue des Champs-Élysées
20. Poznaň, Polsko (45. místo celosvětově). Dopravní index 31 % (-13 procentních bodů oproti 2019), 57 dní s nízkou úrovní dopravy za rok 2020.
19. Edinburgh, Spojené království (43. místo celosvětově). Dopravní index 32 % (-9 procentních bodů oproti 2019), 90 dní s nízkou úrovní dopravy za rok 2020.
17. Rostov na Donu, Rusko (37. místo celosvětově). Dopravní index 34 % (-2 procentní body oproti roku 2019), 51 dní s nízkou úrovní dopravy za rok 2020.
16. Atény, Řecko (36. místo celosvětově). Dopravní index 34 % (-9 procentních bodů oproti roku 2019), 102 dní s nízkou dopravou za rok 2020.
Foto: iStock
Martin Přibyl Martin Přibyl
17. 2. 2021 6:02
Za deset let, během nichž sestavují odborníci nizozemské společnosti TomTom statistiku Traffic Index, se s něčím podobným nesetkali. Zatímco dosud doprava meziročně v drtivé většině sledovaných měst rostla, vloni se trend otočil vzhůru nohama. Ze 416 sledovaných měst v 57 zemích doprava klesla v 387, vzrostla jen ve třinácti. A během celé řady měsíců zmizely typické špičky.
Takto vypadaly denní průběhy dopravních intenzit v Paříži v průběhu roku 2020.
Takto vypadaly denní průběhy dopravních intenzit v Paříži v průběhu roku 2020. | Foto: Tomtom

Během běžného všedního dne tvoří grafy sledující intenzitu dopravy vzor připomínající siluetu slavného hradu Trosky. Jedna výrazná špička přichází mezi sedmou a devátou hodinou ráno, když jedeme do práce, a další, o něco plošší, okolo páté odpoledne, když míříme domů. 

"V roce 2020 jsme zjistili, že pracovat z domova na home officu není jen pro celou řadu firem zvladatelné, ale dokonce že to řada zaměstnavatelů a zaměstnanců preferuje," píše firma TomTom na svém blogu.

Zejména v měsících, kdy státy přikročily k tzv. lockdownům, ranní špičky zmizely a z grafu se staly spíše ploché kopečky, často připomínající jakousi stolovou horu. Doprava během dne rostla postupně často k jedné, ale méně výrazné špičce. Dá se tušit, že během dne ji tvořily nejrůznější rozvážkové služby a pak také povolené cesty za nákupy nejnutnějších potřeb.

"Změna v našem přístupu k dojíždění do práce dramaticky snížila úroveň dopravních zácp a z kdysi obávaného ranního dojíždění do práce se stala jakási vzdálená vzpomínka," uvádí společnost. V evropských metropolích jsou jediné dva měsíce, které potvrzují do loňského roku neochvějné pravidlo růstu dopravy: leden a únor.

Přesto se ukazuje, že v Evropě se mimo lockdowny dopravní tok dokázal do nějaké míry zmátořit. Během volnějších letních měsíců a začátku podzimu se v řadě měst špičky opět objevily a doprava se zpátky přiblížila k úrovni roku 2019, byť jí ani tak většinou nedosáhla. Naopak v USA doprava v důsledku pandemie klesla a zatím se podle TomTomu příliš nezvedá.

Celkově vzato klesla doprava v Praze o 21 procent, podobně se snížila i v Dublinu nebo Aténách. Nárůst dopravy vykázalo v Evropě jen několik míst, ukrajinské Dnipro, turecká města Izmir, Adana nebo Gaziantep a také třeba belgická Lovaň. V Asii došlo k nárůstu dopravy v několika čínských městech a pak také na Tchaj-wanu.

TomTom na svých datech ukazuje, že se chování lidí měnilo i jinak. Například v Nizozemsku klesla doprava ve všední dny, kdy lidé nejezdili do práce, ale vzrostla o víkendech, kdy vyráželi z uzavřených měst na výlety mimo. V takovém Utrechtu zaznamenali vloni 43procentní pokles během pracovního týdne a 42procentní nárůst o sobotách a nedělích.

Fenoménem roku 2020 pak byly zácpy, když lidé potřebovali opustit velká města před zákazem cestování. K největší došlo 29. října v Paříži, kdy procentuální úroveň zácpy dosáhla 142 procent a ve městě se vytvořily kolony, jejichž délka dosahovala neuvěřitelných 700 kilometrů. Podobně v Aténách 6. listopadu dosáhla úroveň zácpy na 123 procent, to znamená, že průměrná cesta ve městě byla časově o 123 procent delší než obvykle. Den nato začal v Řecku druhý lockdown.

Jinak ale TomTom zaznamenal ve většině měst nadprůměrný počet dní s nízkou úrovní dopravy. V Praze jich vloni bylo 51 a drtivá většina z nich spadla do období jarních epidemických opatření.

Jak bude doprava vypadat v roce 2021, je pochopitelně otázka. Podle TomTomu se věci nezmění ze dne na den a zásadní otázkou zůstává, do jaké míry se do budoucna změní příklon lidí k práci z domova nebo jestli budou lidé i nadále dávat přednost nákupům on-line místo kamenných obchodů.

Jak se zlepšila doprava ve dvaceti nejucpanějších evropských městech, se podívejte do galerie. Přidáváme i tři česká města, která v žebříčku figurují: Prahu, Brno a Ostravu.

Co všechno Tomtom Traffic Index sleduje?

Zásadním parametrem, podle nějž Tomtom sestavuje žebříček měst podle dopravní zátěže je v procentech udávané časové prodloužení cesty oproti normálnímu stavu. Například index 100 % znamená, že třicetiminutová cesta trvá hodinu. Při sledování aktuálního stavu dokáže Tomtom vyhodnocovat i počet a celkovou délku kolon.

Kromě toho výzkum udává i den s nejhorší dopravní situací, zátěž v období špiček, časové prodloužení cest v období špiček, nejhorší hodinu v průběhu týdne a také kolik času lidé stráví v kolonách za celý rok.

Kompletní výsledky se dají nalézt zde.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 38 minutami

Brno díky smršti v první třetině zdolalo Pardubice, Boleslav vyhrála v Plzni

V předehrávkách 4. kola extraligy zvítězili hokejisté Brna nad Pardubicemi 3:2, Mladá Boleslav uspěla poměrem 4:2 v Plzni. 

O své první výhře za tři body v sezoně rozhodla Kometa třemi góly během pěti minut první třetiny, kdy se prosadili Alexandre Mallet, Peter Mueller a Daniel Rákos. Hosté ve třetí třetině dokázali zápas výrazně zdramatizovat, vyrovnat se jim ale nepodařilo a prohráli podruhé za sebou.

Boleslav si po dvou úvodních nezdarech připsala druhou výhru v řadě. Plzeňští sice vyhráli první třetinu, hosté však stihli skóre otočit a na vyrovnání na konci druhé třetiny odpověděli v závěrečné části dvěma góly. Vítěznou trefu si připsal obránce Adam Jánošík, gólem a asistencí se dresu hostů blýskl David Šťastný. Za domácí se prosadil pouze dvougólový Michal Bulíř. 

Předehrávky 4. kola hokejové extraligy:

HC Kometa Brno - HC Dynamo Pardubice 3:2 (3:0, 0:0, 0:2)

Branky a nahrávky: 12. Mallet, 12. Mueller (P. Holík, Zaťovič), 17. Rákos (Kučeřík) - 44. Říčka (Nakládal, Mikuš), 45. Vála (Anděl, Nakládal). Rozhodčí: Hejduk, Hradil - Gerát, Hynek. Vyloučení: 3:2. Bez využití. Oslabení: 1:0. Diváci: 5922.

Brno: Tomek - Bartejs, Ďaloga, Holland, Kučeřík, D. Mikyska, Gulaši - Mueller, P. Holík, Zaťovič - Haščák, Krištof, Vincour - R. Pavlík, Kollár, L. Horký - Magee, Rákos, Mallet - Dočekal. Trenér: Kalous.

Pardubice: Frodl (17. Klouček) - Košťálek, J. Mikuš, Nakládal, Robertson, Hrádek, J. Kolář, Vála - Camara, A. Musil, R. Kousal - Blümel, Poulíček, Paulovič - Hecl, Cienciala, Říčka - O. Rohlík, Anděl, Koffer. Trenér: R. Král.

HC Škoda Plzeň - BK Mladá Boleslav 2:4 (1:0, 1:2, 0:2)

Branky a nahrávky: 11. Bulíř (Kantner, Kodýtek), 40. Bulíř (Kantner) - 35. O. Najman (P. Kousal, Ševc), 36. D. Šťastný (Kelemen), 48. Jánošík (A. Raška. D. Šťastný), 55. Kotala (Claireaux, Eberle). Rozhodčí: Jeřábek, Pešina - Ondráček, Špůr. Vyloučení: 5:4. Využití: 0:1. Diváci: 2782.

Plzeň: D. Furch - Čerešňák, Budík, Jiříček, Graňák, J. Kindl, Kvasnička - M. Lang, Mertl, Dzierkals - Bulíř, Kodýtek, Kantner - F. Suchý, G. Thorell, Blomstrand - Kuťák, F. Přikryl, Malát. Trenéři: Baďouček a M. Říha ml.

Mladá Boleslav: Krošelj - Ševc, D. Moravec, Bernad, Jánošík, Fillman, Pýcha - D. Šťastný, A. Raška, Kelemen - P. Kousal, O. Najman, Flynn - Dufek, Claireaux, Kotala - Eberle, Bičevskis, Lunter. Trenéří: Rulík a Patera.

1. Mladá Boleslav 4 2 0 1 1 14:10 7
2. Liberec 3 2 0 1 0 6:5 7
3. Karlovy Vary 3 2 0 0 1 10:7 6
4. Litvínov 3 1 1 1 0 10:8 6
Pardubice 3 2 0 0 1 10:8 6
6. České Budějovice 3 2 0 0 1 11:12 6
7. Třinec 3 1 1 0 1 10:6 5
8. Olomouc 2 1 1 0 0 7:3 5
9. Sparta Praha 1 1 0 0 0 5:2 3
10. Hradec Králové 2 1 0 0 1 3:1 3
11. Vítkovice 2 1 0 0 1 3:5 3
12. Plzeň 4 1 0 0 3 6:14 3
13. Brno 3 0 1 0 2 7:11 2
14. Zlín 3 0 0 1 2 7:11 1
15. Kladno 3 0 0 0 3 6:12 0

 

Zdroj: ČTK
před 42 minutami

Brusel pojmenuje ulici po zavražděné nigerijské prostitutce

Město Brusel pojmenuje ulici po zavražděné nigerijské prostitutce. Chce tak upozornit na zapomenuté oběti pašování lidí, sexuálního násilí nebo zločinů na ženách. Pojmenování nové ulice, která se bude nacházet v severní části belgické metropole, po Eunice Osayandeové také souvisí se snahou radních pojmenovávat více míst po ženách, napsal dnes server BBC News. Podle belgické televizní stanice RTBF to bude první ulice v zemi, která ponese jméno sexuální pracovnice.

Eunice Osayandeová přijela do Belgie v roce 2016 s vidinou dobré práce a lepší budoucnosti. Uvěřila přitom mužům, kteří se vydávali za umělecké agenty a slibovali jí kariéru u filmu. Ve skutečnosti pašovali lidi a Osayandeovou po příjezdu do Bruselu přinutili k prostituci. Tvrdili, že pašeráckému gangu dluží 45 000 eur (přes 1,1 milionu korun) za převoz, pasáky a nájem.

Mladá žena se několik týdnů před smrtí obrátila na charitativní organizaci, která pomáhá prostitutkám, se slovy, že je při své práci obětí násilí a zastrašování. Bála se však jít na policii, protože byla migrantkou bez povolení k pobytu. V červnu 2018 - když jí bylo 23 let - ji ubodal jeden ze zákazníků. Z vraždy policie obvinila sedmnáctiletého mladíka, jenž nyní čeká na soud. Policisté rovněž zatkli čtyři členy pašeráckého gangu, soud je poslal do vězení až na čtyři roky.

Po smrti Osayandeové vypukly ve městě demonstrace vedené prostitutkami, které žádaly lepší pracovní podmínky a po úřadech chtěly vytvoření právních norem pro tuto profesi. Prostituce není v Belgii nelegální, ale neexistují pro ni žádná jednotná pravidla na národní úrovni, podotkl BBC News.

Zdroj: ČTK
Další zprávy