Důvody jsou jasné, prodeje v segmentu Mondea nejsou, co bývaly, zákaznické preference se od sedanů, liftbacků a kombi přesunuly k SUV. "Střední třída již několik let skomírá, v současné době jsou prodeje na úrovni 80 procent roku 2000," cituje mluvčího Fordu oborový magazín Automotive News Europe.
Šéf evropského Fordu Stewart Rowley pak pro stejný magazín v rozhovoru řekl, že jeho firma chce investovat do rostoucích tržních segmentů. Mezi nimi jsou právě menší SUV.
Mondeo přitom po uvedení své první generace v roce 1993, která tehdy nahradila model Sierra, střední třídu definovalo. O jeho popularitě svědčí i to, že v roce 1996 labouristická strana ve Velké Británii cílila na "Mondeo-muže", tedy úspěšného voliče střední třídy.
Celkem se prodalo pět milionů kusů vozu, který měl být prvním "globálním" Fordem, jednotným modelem pro celý svět, což mělo zjednodušit modelovou nabídku americké značky.
Dá se říci, že na globální politiku automobilky ale Mondeo do velké míry i dojelo. Zájem zákazníků o vozy SUV totiž nebyl jediný problém, s nímž se jeho, teď již můžeme s klidným svědomím napsat poslední, čtvrtá generace musela potýkat.
Auto bylo představeno jako sourozenec severoamerického modelu Fusion (s evropským miniMPV nemá nic společného) již na podzimním pařížském autosalonu v roce 2012. Na trh se ale dostalo až o dva roky později a přibližně ve stejnou dobu jako tehdy o poznání modernější klíčový konkurent Volkswagen Passat. Příčinou bylo komplikované uzavírání belgické továrny v Genku, kde se vyráběla třetí generace Mondea, a složitý náběh linek právě ve španělské Valencii.
Tam budou po ukončení produkce Mondea nadále vznikat MPV S-Max a Galaxy a také středně velké SUV Kuga. Do Španělska se má z Mexika přesunout i výroba 2,5l benzinového motoru, který využívají hybridní varianty zmíněných modelů.
Ford také oznámil, že o 5,2 milionu eur zvýší svoji plánovanou 24milionovou investici do valencijského závodu. Příčinou je plán sestavovat tamtéž také baterie elektrifikovaných variant. Automobilka plánuje, že od roku 2030 bude v Evropě prodávat jen čistě elektrické osobní vozy.
Konec Mondea značí další odchod z neprémiové střední třídy. Evropské pozice v ní již vyklidila Honda s Accordem, Hyundai s modelem i40, Kia s Optimou, Citroën s C5… Renault také již ukončil výrobu verze sedan svého modelu Talisman (k dispozici je jen kombi), Mazda drží svoji šestku v prodeji, jen dokud o ni bude zájem a emisní normy to dovolí. Toyota dováží do Evropy v hybridní verzi větší sedan Camry.
Své zástupce v segmentu podle všeho bude nadále držet koncern PSA. Kromě stále relativně mladého Peugeotu 508 by příští rok mohla přijet nová generace Opelu Insignia. Pozice také zatím nehodlá vyklidit Volkswagen, pro rok 2023 jsou potvrzeny nové generace Passatu a Superbu. Byť prvně jmenovaný by se podle neoficiálních zpráv měl v Evropě nabízet jen jako kombi Variant.
Prodeje klasických zástupců střední třídy nicméně dlouhodobě padají. Podle JATO Dynamics vloni klesly takřka o 30 procent na necelých 300 000 exemplářů. Nejprodávanějším modelem byl VW Passat, druhá byla Škoda Superb a třetí Peugeot 508 s takřka 50% poklesem prodejů.