Na vodním díle Gabčíkovo to minulý týden vypadalo jako na srazu milovníků BMW. Ve slovenské galerii moderního umění Danubiana, která stojí na poloostrově roztínajícím nádrž a Dunaj, se minulý týden naživo představila nejen nová generace vlajkové lodi mnichovské značky BMW, řada 7, ale také největší SUV s modro-bílou vrtulí ve znaku, monumentální X7.
Spřízněnost aut naznačuje také jejich design. Na bavorácké obří ledviny si už veřejnost pomalu zvyká, ale rozdělená přední světla jsou u automobilky novinkou, a tak se oba modely teď od zbytku německé produkce dost odlišují.
"Vizuální stránka vozů se rodila současně. Vnímáme je jako příbuzné, řada 7 je naše vlajková loď a X7 je zase vrchol SUV řady. Mohou být tedy i vzájemnou alternativou, proto se podobají," vysvětluje Marco Moeller, produktový manažer BMW zodpovědný za SUV modely značky.
X7 budila emoce už od chvíle, kdy ji značka v roce 2018 představila. Impozantními rozměry se vyloženě hodí na americký trh, v Evropě může působit trochu přerostle (test vozu si přečtěte tady). Vedle toho je ale extrémně oblíbená také v Číně a překvapivě i v Jižní Koreji.
"To jsme opravdu nečekali, dá se říci, že čtvrtinu celosvětových prodejů X7 zajišťuje právě korejský trh. A ještě jedna věc je zajímavá, Korejci milují prémiové audio Harman Kardon, tato příplatková položka je ve všech našich vozech nejžádanější právě v Koreji," říká Moeller.
Světla od sklárny Swarovski
Faceliftovaný model identifikujete snadno, má úzká světla denního svícení a směrovek, za příplatek s "křišťálovým efektem", jež automobilka vyvinula ve spolupráci se sklářskou společností Swarovski. Zjednodušeně se dá technologie popsat tak, že se do světel instalují obroušené krystaly, jež jako celek vytváří zajímavý světelný podpis a lampa samotná vypadá jako šperk.
Hlavní světlomety se umístily pod těmito pásky. Když auto nesvítí potkávacími nebo dálkovými světly, na první pohled byste si jich nevšimli. Maska chladiče může být za příplatek podsvícená, naživo je efekt intenzivnější než v případě přestavené řady 7.
Inovovaná X7 sedí na 23" discích, což je mimochodem největší použitý rozměr kol na všech současných i minulých bavorácích. A přesto byste na první pohled řekli, že jsou s ohledem na gigantické rozměry auta proporčně tak akorát.
Uvnitř v oblasti luxusu a komfortu nehledí na kompromisy, interiér X7 je špičkový. Novinkou je protáhlý zakřivený displej táhnoucí se od řidiče až doprostřed palubní desky s poslední generací operačního systému iDrive8 s nejmodernějšími funkcemi, tento systém má třeba také elektromobil iX.
Motory s elektrickou výpomocí
Vystavený kus byl v šestimístném provedení, ve druhé i třetí řadě s rozměrnými superkomfortními sedadly. Zadní sedačky lze sklápět elektricky zcela bez námahy, a navíc se dá do prémiového rodinného přepravníku naložit spoustu věcí - kufr má i v sedmimístné konfiguraci stále dost místa na pár tašek, slovy čísel nabídne objem minimálně 326 litrů.
Všechny tři nabízené motorizace svým označením nevypovídají nic o objemu použitých motorů nebo jejich výkonu. Nově mají mild-hybridní technologii a zvedl se jejich výkon, automobilka přitom slibuje, že k tomu došlo za současného snížení emisí a spotřeby. Základem je šestiválcové xDrive40i s 282 kW/352 koní a 540 Nm (navýšení výkonu o 35 kW a 70 Nm), jež je podle Moellera celosvětově nejprodávanější motorizací, na vrcholu je osmiválcová M60i xDrive o výkonu 390 kW/530 koní.
Kdo více využije naftovou verzi, dá přednost dieselovému šestiválci xDrive40d s 259 kW. Právě diesel byl v Česku u předfaceliftového modelu nejoblíbenější verzí. Automobilka zveřejnila základní ceny, nejlevnější X7 vyjde na 2 450 500 Kč. Detailní ceník ale ještě k dispozici není.