Bezpilotní Audi dojelo, vrtulník s pilotem spadl

Radek Pecák Radek Pecák
19. 9. 2010 1:51
Audi také vymýšlí systém komunikace mezi semaforem a automobily
Foto: Aktuálně.cz

Často vyslovovaná teze, že za většinu havárií může článek, který se nachází mezi sedačkou a ovládacím zařízením stroje, se potvrdil i při testováni Audi Sheeley, prototypu auta, které umí jezdit samo bez řidiče.

Zatímco podle Serveru USA Today automobil bez řidiče bez problémů projížděl kolem horských úbočí v americkém Coloradu, člověkem pilotovaný vrtulník s posádkou točící záběry "robotovaného auta", se zřítil. Pilot je v kritickém stavu, další tři osoby byly zraněny jen lehce.

Nehodu potvrdila firma Audi, jejíž vůz řízený robotem posádka natáčela. Automobil nazvaný Shelley je zatím jediným svého druhu. Testovací jízda byla součástí projektu Stanfordovy univerzity, automobilky a firmy Oracle.

Jízda byla zřejmě součástí testování na zatím nejočekávanější jízdu tohoto vozu. Audi TTS Sheeley by se totiž ještě letos mělo vydat na trať slavného závodu na Pikes Peak.

Jméno má po slavné závodnici

Sheeley, které je pojmenované podle přezdívky slavné závodnice rally Michelle Moutonové a je vyzdobeno trikoolórou, která zdobila dříve závodní vozy Audi, řídí dva počítače umístěné v zavazadlovém prostoru. Jeden hlídá bezpečnost, druhý rychlost prototypu. Převodovka je pochopitlně automatická, plyn elektronický.

Software je naprogramován na platformě Java RTS, kterou poskytl právě zmíněný Oracle. GPS navigace je schopna udržet automobil dva centimetry od pomyslné středové čáry trati.

Další technologii budoucnosti zkouší automobilka Audi v německém Ingolstadtu. Inženýři tam v rámci projektu travolution navrhli koncepci dialogu mezi automobily a semafory, čímž dosáhli zkrácení prostojů čekáním na zelenou a omezili počet fází, v nichž řidič musí akcelerovat.

Nyní existuje již přímá komunikaca mezi semafory a vozidly, která probíhá prostřednictvím standardů pro bezdrátové komunikační sítě Wireless LAN a UMTS. V současnosti jezdí po městě na Dunaji v reálném silničním provozu 15 testovacích vozidel komunikujících s 25 semafory vybavenými touto technikou.

Auto společně se semafory zajístí plynulý průjezd křižovatkami na zelenou

Semafory vysílají data, která se v graficky zpracované podobě objevují na displeji informačního systému řidiče. Řidič tak získává informace například o tom, jakou rychlost musí udržovat, aby na dalších semaforech projel plynule na zelenou. Regulaci rychlosti pro udržení plynulého provozu navíc může řidič přenechat řídicí jednotce adaptivního tempomatu ACC.

Svítí-li na semaforu červená, informuje palubní počítač čekajícího řidiče, za jak dlouho se na semaforu objeví zelená. Pokud řidič přijíždí k oranžově nebo červeně svítícímu semaforu, je o této skutečnosti informován optickým a akustickým signálem, případně krátkým brzdovým impulzem.

Propojení automobilu s dopravní infrastrukturou zkracuje řidiči prostoje vznikající čekáním na semaforech a eliminací každého zastavení na semaforech a následné akcelerace klesá spotřeba o 0,02 litru. V tom spočívá velký potenciál. Plošným zavedením této nové techniky v celém Německu by bylo možné zabránit cca 2 milionům tun emisí CO2 ročně. To by odpovídalo snížení emisí CO2 způsobovaných motorovými vozidly v městském provozu o cca 15 %.

Systém travolution navíc nabízí možnost elektronického placení za palivo a parkování. Vůz v tomto případě komunikuje s příslušnými stacionárními přístroji na čerpacích stanicích a na parkovištích. Poplatek je po potvrzení prostřednictvím multimediálního rozhraní MMI odečten od zůstatku na kreditní nebo zákaznické kartě.

 

Právě se děje

Další zprávy