Benzinovým Suzuki zvoní hrana. Ignis a Swift jsou jen hybridní, lákají na nižší cenu

Suzuki Swift a Ignis na českém trhu koupíte už jen jako mild-hybrid.
Suzuki nabídne v Česku poprvé mild-hybridní Ignis.
Ten plně nahrazuje předchozí čistě benzinovou variantu.
Ve srovnání s ní má sice stejný výkon, díky integrovanému startér-generátoru ale nabízí lepší akceleraci a nižší spotřebu.
Snížila se také základní cena - na 252 900 korun. Zobrazit 21 fotografií
Foto: Suzuki ČR
Jan Matoušek Jan Matoušek
19. 12. 2019 11:05
Emisní limity evropských orgánů jsou neúprosné. Automobilky tak pod hrozbou vysoké pokuty hledají cestu, jak se jim vyhnout. Nejúčinnější je nějaká forma elektrifikace, kdy jejím nejnižším stupněm jsou mild-hybridy. Ty nemohou jezdit na elektřinu, ale elektřina pomáhá s akcelerací a dokáže snížit spotřebu i emise. Právě na tuto technologii vsadilo i Suzuki, které svá malá auta už jinak nenabízí.

Systém SHVS přitom není v nabídce japonského výrobce kdovíjakou novinkou. Ignis i Swift jej nabízejí už nějakou dobu, v případě Swiftu dokonce i na českém trhu. Ignis se takto nabízel například v Německu, teď tedy přichází i do Čech.

Co to v nabídce automobilky znamená? Že jinak než jako mild-hybridy už oba vozy nepůjde koupit. Ignis tak o nic nepřijde, Swift nicméně ztratí litrový přeplňovaný tříválec, který se přitom se systémem SHVS v minulosti nabízel.

Mild-hybrid se ale v tuto chvíli na českém trhu páruje výhradně s atmosférickým benzinovým čtyřválcem o objemu 1.2 litru, výkonem 66 kW a manuální pětistupňovou převodovkou. Ten byl v nabídce obou modelů již dříve, v obou případech i jako mild-hybrid.

Schéma mild-hybridního pohonu Suzuki.
Schéma mild-hybridního pohonu Suzuki. | Foto: Suzuki

Celý systém SHVS funguje podobně jako mild-hybridy konkurenčních výrobců. Základem je integrovaný startér-generátor s výkonem 2,3 kW a točivým momentem 50 Nm, který zážehové jednotce pomáhá při rozjezdu a akceleraci. Při brzdění naopak rekuperací energii vyrábí a ukládá do lithium-iontového akumulátoru s kapacitou 3 Ah.

Baterie je umístěná pod sedadlem řidiče a pracuje s napětím 12 V, které je shodné pro kompletní elektroinstalaci. Uskladněná energie je využita například při napájení palubní elektroniky v době kdy vůz stojí a má vypnutý motor, případně ve chvíli, kdy je potřeba vyššího okamžitého výkonu.

Když vůz jede stálou rychlostí, je startér-generátor, kvůli snížení spotřeby, od spalovacího motoru odpojen. Energii v takovém případě vyrábí podle automobilky jen v nejnutnějších případech.

Suzuki uvádí, že celá mild-hybridní technologie váží 10 kg, přičemž minimálně na papíře je její přínos docela výrazný. Ignis s pohonem předních kol ve verzi bez systému SHVS akceleroval z 0 na 100 km/h za 12,2 vteřiny a spotřeboval v průměru 4,7 l / 100 km. Se systémem SHVS je přitom akcelerace schopný za 11,8 vteřiny a spotřebuje 4,3 l / 100 km.

Podobně výrazná je změna parametrů i u Ignise s pohonem všech kol AllGrip. Dříve trvalo zrychlení 11,9 vteřiny a spotřeba byla 5,2 l / 100 km, aktuálně nabízená verze stlačila hodnoty na 11,5 vteřiny a 4,6-4,7 l / 100 km. Spolu s tím u obou variant mírně klesly i vypouštěné emise CO2.

U Swiftu se nijak nezměnily hodnoty zrychlení, spotřeba je nicméně oproti konvenčnímu benzinovému motoru nižší. S pohonem předních kol 4,1-4,2 l / 100 km (dříve 4,6-4,7 l / 100 km), s pohonem všech kol 4,4-4,5 l / 100 km (dříve 4,9-5,0 l / 100 km).

Vedle nízké hmotnosti má systém SHVS ještě jednu výhodou - není drahý. Ceny se tak ani u jednoho z modelů příliš nezměnily. Ignis v základní verzi Comfort dokonce stojí 252 900 korun, což je o čtyři stovky méně než doposud. Ani u dalších verzí se ceny nijak výrazněji neměnily, třeba nejlevnější čtyřkolka ve výbavě Premium stojí 328 900 korun, o 1200 korun více než doposud.

Více výbavy za menší peníze

Spolu s příchodem mild-hybridních verzí Suzuki také mírně upravilo výbavu SUV Ignis. To má tak nově již v základu přední a zadní LED světla, diody pro denní svícení, mlhovky, automaticky nastavitelné světlomety nebo asistent rozjezdu do kopce. Cena přitom mírně klesla na 252 900 korun.

Nejlevnější Swift ve výbavě Comfort nyní začíná na 269 900 korunách, to je o pět tisíc výše, než tomu bylo doposud. Nejlevnější čtyřkolka ve výbavě Premium stojí 331 900 korun, což je o dvě tisícovky více než u stávajícího provedení bez systému SHVS. Na druhou stranu vrcholná verze Elegance má ve stejné verzi, tedy 1.2 Dualjet SHVS, cenu nižší než doposud u obou typů pohonu. Ve čtyřkolce dokonce klesla o 14 400 korun.

Ceník hybridních Suzuki

Comfort Premium Elegance
Ignis 1.2 SHVS 252 900 Kč 275 900 Kč 309 900 Kč
Ignis 1.2 SHVS 4×4 ---------- 328 900 Kč 362 900 Kč
Swift 1.2 SHVS 269 900 Kč 289 900 Kč 345 900 Kč
Swift 1.2 SHVS 4×4 ---------- 331 900 Kč 377 900 Kč

Suzuki uvádí, že mild-hybridní technologie nepotřebuje žádné dodatečné servisní úkony a i náklady na servis by dle Japonců měly být stejné. Poskytovaná záruka má délku pět let nebo 100 tisíc km.

Mimochodem Ignis a Swift nezůstanou jedinými hybridními modely v nabídce. Začátkem příštího roku se systém SHVS objeví i v kombinaci s motorem 1.4 Boosterjet, což znamená modely S-Cross, Vitara a Swift Sport. Jediným nehybridním Suzuki tak zůstane off-road Jimny.

 

Právě se děje

Další zprávy