Báječní lidé na nekonečně dlouhých strojích. Legendární Čechie měly opět dostaveníčko

Báječní lidé na nekonečně dlouhých strojích. Legendární Čechie měly opět dostaveníčko
Manévrování s Čechií je práce pro opravdové muže.
Původní myšlenka v praxi: Böhmerland se sajdkárou pobere čtyřčlennou rodinu.
K historické akci patří dobové kostýmy. Zejména dámám to nesmírně slušelo.
S cestovním modelem dlouhým skoro tři metry si do křižovatek musíte patřičně nadjet.
Foto: Martin Frei
Martin Frei Martin Frei
8. 9. 2020 6:05
V Krásné Lípě, Varnsdorfu, Rumburku i Šluknově vědí, kdy přijedou. Malí i velcí se sbíhají, aby nezmeškali příjezd kolony parníků na dvou kolech. Většina je obsazená jen řidičem, ale jsou tu i páry, a dokonce celá čtyřčlenná rodina. Náměstí zaplňuje rachot jednoválců připomínající kulometnou palbu i nefiltrovaný odér namodralého kouře. Motorky Böhmerland-Čechie servírují staré časy všem smyslům.

Léto patří veteránům, a tak se naší zemí i letos přehnaly konvoje všech barev i značek. Nejčastěji byl k vidění čtyřlístek Škoda, Tatra, Praga, Aero v doprovodu Jawy a Čezety. Dnes leckoho překvapí, že v předválečném Československu vyrábělo auta jedenáct firem a motorky ještě mnohem víc. Rozlišit jejich výrobky je často úkol hodný znalců, jednu specialitu ale každý pozná hned: motocykl Böhmerland-Čechie vynikající neuvěřitelnou, bezmála třímetrovou délkou. Nejdelší na světě.

Böhmerland není značka významná velikostí ani objemem, její unikátní stroje ale dodnes přitahují pozornost, a navíc jde o výmluvnou ilustraci naší moderní historie. Němec Albin Hugo Liebisch ji založil roku 1925 v Krásné Lípě a později přestěhoval do Kunratic u Šluknova. Právě sem se také v závěru prázdnin tradičně sjíždějí její příznivci. Příznačně však teprve od roku 1999, kdy se už bezmála dekádu otevíraly a hojily dlouho tabuizované rány Sudet.

Letošní sraz poznamenal koronavirový útlum, přesto ze všech koutů republiky dorazilo šestnáct strojů. Spanilá jízda jako vždy začala v Krásné Lípě, přes Varnsdorf a Rumburk vedla do Šluknova a Kunratic, kde dnes jen pamětní tabulka připomíná místo někdejší továrny. V každém místě se konvoj na půl hodiny zastavil, aby ho obklopila kohorta zvědavců všech věkových kategorií. I generace vyrůstající na smartphonech vnímá něco mimořádného.

"Pravidelně se nás sjíždí přes pětadvacet, rekord byl jednatřicet," podotýká organizátor akce Václav Slovák. Z necelého tisíce vyrobených motocyklů Böhmerland se dodnes dochovalo asi sto třicet. "I teď se čas od času někde objeví další. V Německu i Rakousku se vlastníci dlouho zdráhali ozvat a přihlásit. Patrně se obávali, že by museli vysvětlovat nejasné okolnosti, za nichž se stroj po válce dostal z Československa," dodává sběratel.

Jeho samotného specifický a důstojný vzhled Čechií očaroval už v sedmnácti. "Po ročním úsilí jsem jednu začátkem sedmdesátých let sehnal. Pocházela z roku 1927, a když jsem se tehdy ucházel o veteránskou testaci, málem mě vyhnali, že tak zánovní stroj mezi veterány nepatří," směje se Václav Slovák. Mimochodem za ni tehdy zaplatil tisíc korun, což by ani v současných cenách nebylo víc než 11 000 Kč. Dnes na serveru iVeteran.cz najdeme jediný inzerát s cenou 30 000 eur, tedy 800 000 Kč.

Je jízda na Böhmerlandu stejně zvláštní jako jeho rozměry? "Jako většina strojů té doby má řídítka nízko, pozice jezdce je méně přirozená a může vás z toho bolet za krkem," vysvětluje pan Slovák. "Díky dlouhému rozvoru je ale velmi stabilní, o což také konstruktéru Liebischovi šlo. S čím určitě nepočítal, jsou dnešní retardéry u přechodů pro chodce. Když si na ně nedáte pozor, posadíte Böhmerlanda na břicho."

Husarským kouskem českých sběratelů byla spanilá jízda Alpami přes Rakousko a Itálii do Švýcarska v roce 2005. Sledovala trasu Albina Liebische, který tudy o sedmdesát let dříve vedl propagační cestu. "V hotelích si nás fotili a dávali slevy na ubytování. Nejdelší motorky na světě, to pro ně byla senzace i reklama. Když jsme za rok přijeli znovu, už tam visely naše fotky," vzpomíná Václav Slovák.

Výstřední konstrukce umožňovala nabídnout místo třem, s trochou skromnosti i čtyřem dospělým, další se usadil v sajdkáře. Díky prostorovému rámu z tenkých trubek přitom byla Čechie relativně lehká a k pohonu stačil jednoválcový motor - zprvu čtyřdobá šestistovka, od roku 1937 i mnohem levnější dvoudobá třistapadesátka.

Tou dobou už byl Liebisch majitelem továrny s dvaceti zaměstnanci, podnikání ale zastavila válka. V červenci 1945 byl do závodu dosazen národní správce, na podzim Liebische měsíc internovali a surově vyslýchali partyzáni ze skupiny Národní mstitel. Před Vánoci raději sám odjel k příbuzným do Pasova, kde se pokoušel pokračovat.

Záhy však měl jako řada dalších poznat, že Němci ve vnitrozemí k příchozím nechovají o moc hlubší sympatie než Češi, kteří je vyhnali. Liebisch nabízel strojařské vynálezy bavorským firmám, ty je však pouze napodobily a využily bez jeho souhlasu. Zemřel zapomenut v roce 1965.

 

Právě se děje

před 20 minutami

Trump neudělí milost Bannonovi ani svému právníkovi, na seznamu je Lil Wayne

Na seznamu milostí, které hodlá udělit americký prezident Donald Trump před koncem svého mandátu, nejsou jména bývalého starosty New Yorku a prezidentova osobního právníka Rudyho Giulianiho ani bývalého poradce Steva Bannona. S odvoláním na své zdroje to dnes napsala agentura Reuters. Podle ní se milosti dočká rapper Lil Wayne. Před koncem mandátu se Trump chystá podle dřívějších informací amerických médií omilostnit přes 100 lidí.

Zpěvák Lil Wayne čelí obvinění z nepovoleného ozbrojování poté, co policie našla v prosinci roku 2019 v jeho zavazadlech nabitou pozlacenou pistoli. Rapperovi bylo držení zbraní zakázáno kvůli záznamům v trestním rejstříku. Rapper se k porušení zákona přiznal a hrozí mu až deset let vězení.

Zpěvák Lil Wayne několikrát v uplynulém roce Trumpa podpořil. Na twitteru zveřejnil fotografii, na které pózuje s prezidentem, a kladně se vyjádřil i o některých reformách, které Trumpova administrativa připravovala.

Podle zdrojů agentury Reuters Trump neudělí milosti ani zakladateli portálu WikiLeaks Julianovi Assangeovi. Trump poradci údajně také odradili od toho, aby "preventivně" zastavil trestní stíhání proti sobě a členům své rodiny. Milosti by se naopak měl dočkat bývalý předseda zákonodárného sboru státu New York Sheldon Silver, který byl odsouzen v roce 2015 na dvanáct let vězení za úplatkářství.

Zdroj: ČTK
před 39 minutami

Trump má nejmenší podporu ze všech amerických prezidentů, věří mu jen 34 procent Američanů

Počínání amerického prezidenta Donalda Trumpa schvaluje na konci jeho prezidentského mandátu 34 procent Američanů. Informovala o tom agentura AFP s odkazem na průzkum společnosti Gallup. Podle ní je Trump jediným americkým prezidentem, s nímž nikdy nesouhlasilo alespoň 50 procent dotazovaných. Hodnocení prezidenta je diametrálně odlišné mezi voliči Republikánské a Demokratické strany.

Souhlas s Trumpovou politikou se od voleb výrazně snížil. V posledním průzkumu před volbami souhlasilo s prezidentovým chováním 46 procent lidí. Průzkum společnosti Gallup se uskutečnil od 4. do 15. ledna, je tedy velice pravděpodobné, že z části zachytil ohlas obsazení Kapitolu Trumpovými příznivci ze 6. ledna.

Podle Gallupu k propadu podpory přispěly také neochota přiznat porážku, vývoj epidemie covidu-19 či druhý impeachment.

Agentura také uvádí, že Trump je jediným prezidentem od roku 1938, kterému se nikdy nepodařilo získat 50 procent a více respondentů s pozitivním míněním. Nejblíže tomu Trump byl na začátku loňského roku, kdy jeho počínání schvalovalo 49 procent respondentů.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Na dálnici D1 havaroval kamion, vozovka byla kvůli vysypaným plechům neprůjezdná

Na dálnici D1 u Ostravy havaroval v noci na úterý kamion, na dálnici se vysypaly balíky plechu. Směr na Prahu byl několik hodin neprůjezdný, náklad bylo potřeba přeložit. Dálnice byla znovu otevřena před 06:00, informovalo Národní dopravní informační centrum.

Nehoda se stala kolem 02:00 na 345. kilometru D1. Kamion narazil do svodidel. Podle policejního webu byly vysypané balíky s plechem asi šest metrů dlouhé.

Řidiči z D1 sjížděli na 349. kilometru u Klimkovic, zpátky se vraceli na 342. kilometru u Bravantic.

Zdroj: ČTK
Další zprávy