Vysoké Mýto - Nové designové centrum otevřela v rámci oslav 120. výročí založení firmy společnost Iveco Czech Republic, která je v současnosti největší evropskou továrnou na výrobu autobusů. Centrum vzniklo v sousedství sídla vedení firmy a v těsné blízkosti výrobních provozů. Výši investice mluvčí firmy Katarina Kutlíková nesdělila.
"Důvod pro vybudování centra je jednoduchý," vysvětlil generální ředitel Iveco Czech Republic Jiří Vaněk: „Valná většina naší produkce míří na různé trhy po Evropě a s tím přichází různorodé požadavky na vozidla dané rozdílností klimatu, kvalitou silnic, místními zvyklostmi a specifickými provozními podmínkami. V Bus Design Centru najdeme společně se zákazníkem nejvhodnější řešení a kupující tak v předstihu získá konkrétní představu, jak bude konečný produkt vypadat a fungovat,“ řekl Vaněk.
"Řada z těch, kteří si dnes autobusy objednávají, navíc postupuje podle dřívějších, a tudíž již neaktuálních zvyklostí," dodává ještě Tomáš Nechuta, produktový manažer v Iveco Vysoké Mýto.
V současné době v Ivecu Vysoké Mýto vyrábějí celkem sedm typů autobusů, přičemž každý z nich může mít zhruba dvě stovky různých variant.
I rychlost zavírání dveří je důležitá
Při sestavování konkrétní konfigurace autobusů hraje důležitou roli řada faktorů. "Například to, v jakém terénu bude autobus jezdit. Z toho se pak odvíjí požadavky na motor a převodovku," vysvětluje Nechuta. Podle něho je dále důležité klima v konkrétní oblasti, což zase hraje roli při rozhodování o systému klimatizace. "Dnes můžeme dodávat klimatizaci jen pro řidiče nebo pro celý autobus, nebo také klimatizaci zvlášť pro řidiče a celý autobus," sděluje. Podle množství a rozložení sedadel se pak upravuje i vyústění klimatizačních vedení.
Řeší se i zdánlivé maličkosti, jako je rychlost otevírání a zavírání dveří, kvalita a dekor potahových látek sedaček a podlahové krytiny. V současné době si zákazníci například mohou vybírat ze 128 vzorů potahových látek a k tomu se přidává ještě 45 dalších různých barev, ale bez vzorování. "Kvalita se ohodnocuje hvězdičkami, od jedné až po tři hvězdičky u nejvyšší řady," informuje Nechuta.
Spočítejte si množství sedaček
Sedačky, s výjimkou těch nejjednodušších pro městskou přepravu, si ve Vysokém Mýtě vyrábějí sami. V poslední době jich každý rok vzniká 160 tisíc. Mohou být různě čalouněné, různě široké, polohovatelné, či pevně nastavené.
Zajímavým prvkem v designovém centru je posuvná lavice s dvěma řadami sedaček. Zde si zákazník může vyzkoušet, jaký je rozdíl v pohodlí při rozteči sedaček 680, 710 nebo 730 milimetrů a současně mu program nainstalovaný v tabletu ihned ukáže, kolik sedaček se pak vejde do autobusu s příslušnou délkou karosérie.
Největší prostor v designovém centru zabírají dvě instalované přední části autobusů s vybaveným pracovištěm řidiče. "Slouží ke konfigurování jednotlivých prvků, protože ty se třeba i na základě požadavků odborových organizací jednotlivých dopravců mohou lišit," doplňuje Nechuta. Po objednávce a dokončení konfigurace pak zákazník v současné době na nový autobus čeká přibližně čtyři měsíce.
Závod ve Vysokém Mýtě je největším výrobním závodem Iveco Bus. Společnost Iveco Czech Republic navazuje na téměř devadesátiletou tradici výroby autobusů v tomto městě.
V současné době je nejúspěšnější řadou Crossway, což je nejprodávanější evropský meziměstský autobus. Do současnosti jich bylo smontováno již více než 24 000. Je to také historický rekord v množství vyrobených kusů jedné modelové řady. Výroba dále zahrnuje vozidla typu Crossway Low Entry, Line, POP a PRO a Urbanway s různými typy motorů v mnoha výrobních modifikacích vozidel.
Firma letos oslavuje 120 let od založení firmy Josefem Sodomkou.