Autobazary: Poplatek za "přípravu vozu k prodeji" končí

Radek Pecák Radek Pecák
27. 5. 2013 13:02
Zákazník si má sám zvolit, zda chce doplňkové služby, například prověření vozu
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Radek Pecák

Praha - Velké tuzemské autobazary už dají zákazníkovi vybrat, zda si při koupi ojetého vozu přeje jeho prověření v příslušných databázích, vyčistění nebo jiné doplňkové služby. Zjistil to časopis dTest, který v minulosti na automatické účtování některých absurdních poplatků upozornil.

Ještě v únoru například velké autobazary AAA a ESA tímto způsobem navyšovaly prodejní cenu ojetého vozu. Konkrétně AAA uváděl, že "prodávající je oprávněn účtovat kupujícímu veškeré administrativní poplatky spojené s uzavřením kupní smlouvy dle platného ceníku".

Zákazník tedy automaticky platil za "lustraci" vozu, pojištění následně zjištěných závad, ohlášení na dopravním inspektorátu, kolek, poštovné, přípravu vozu k prodeji či další záležitosti.

Nyní už jsou tyto služby uvedeny v ceníku doplňkových služeb. Zákazník za ně platí 2590 korun (pokud si automobil kupuje za hotové peníze) nebo 4590 korun (při koupi na úvěr nebo na leasing).

"V současné době již je ve smlouvě jiná formulace," upozorňuje Miloš Borovička, právní poradce časopisu dTest. Smlouva konkrétně uvádí: "V případě, že má kupující zájem o zajištění doplňkového volitelného zákaznického servisu, je prodávající oprávněn účtovat kupujícímu za tyto služby dle platného ceníku prodávajícího."

Borovička ovšem upozorňuje, že většinu těchto služeb garantuje prodejce již v jiné části smlouvy. "Je proto pouze na zákazníkovi, zda si služby navíc bude přát, nebo ne," informuje Borovička.

Doplňkové služby stály tisíce

Autocentrum ESA mělo nejdříve v kartách vozu informaci, že "cena nezahrnuje doplňkové zákaznické služby". Podle Borovičky to bylo jednoznačné - kdo chce auto v ESA, zaplatí si "nadstandard". Výši částky se pak zákazník dozvěděl až později.

Od května už jsou zákazníci Autocentra ESA informováni o tom, že pokud mají zájem o doplňkové zákaznické služby, budou jim účtovány podle platného ceníku.

dTest ceník prostudoval a vyplývá z něho, že kontroly vozu, přípravy exteriéru a interiéru, případně mytí a konzervace motorového prostoru jsou nyní účtovány volitelně (ve výši od 1500 korun při platbě v hotovosti po 7000 korun při využití úvěru).

Autobazary ustoupily

Časopis dTest se praktikami autobazarů začal zabývat po stížnostech spotřebitelů na poradenské lince. Oba velké autobazary pak vyzval ke změně přístupu - a ty mu vyhověly. 

„Zákazník si teď podle nich bude moci vybrat, zda doplňkovou službu chce, nebo ne. Zaplatí tedy pouze v případě, pokud si opravu objedná," říká Borovička. „dTest se nyní zaměří na samotnou praxi v autobazarech, tedy zda zákazník nabídku volby skutečně dostane," dodává.

I nadále ale podle něho platí spotřebitelé řadu jiných nesmyslných poplatků - nově například extrémní částky za uzavření úvěrových smluv.

„Některé úvěrové společnosti požadují po klientech při sjednání půjčky ve výši sto dvacet tisíc korun poplatek vyšší než čtyřicet tisíc korun," uvádí Borovička. Pomocí těchto poplatků se tak zřejmě snaží obcházet zákony, speciálně ustanovení o maximální výši poplatku za předčasné splacení úvěru.

 

Právě se děje

Další zprávy