Konec lidového vozu. Nová Dacia Logan podražila, pod 300 tisíc korun se nedostane

Dacia Logan startuje těsně nad 300 tisíci korunami.
Hyundai i10 1.0i Start - 229 990 Kč
Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC Inform - 239 850 Kč
Citroën C1 1.0 VTi Live - 239 900 Kč
Dacia Sandero 1.0 SCe Access - 239 900 Kč (ze skladových zásob se stále doprodává minulá generace od 211 400 Kč)
Foto: Dacia
Jan Matoušek Jan Matoušek
1. 5. 2021 6:32
Téměř přesně před rokem byla Dacia Logan s cenou těsně přes 200 tisíc nejlevnějším novým autem v Česku. Teď se sedan objevuje ve třetí generaci, která výrazně podražila, a pod 300 tisíc korun ji podle aktuálního ceníku nepořídíte. Má to ale hned několik důvodů – kromě lepší výbavy třeba i fakt, že pod kapotou je výhradně tříválec spalující vedle benzinu i LPG.

211 400 korun, tolik stála druhá generace Dacie Logan téměř přesně před rokem. Levnější už bylo jen kombi Logan MCV za 204 900 korun, stejně jako tříprostorový sedan stál ještě technicky příbuzný pětidveřový hatchback Sandero. Dnes je situace jiná, Logan MCV z nabídky úplně vypadl, Sandero stojí v základní verzi bezmála 240 tisíc korun a Logan už nestojí méně než 300 tisíc.

Konkrétně chce za sedan český dovozce rumunské automobilky nejméně 304 900 korun. To je suma, která už není úplně nízká, a za méně peněz se dá pořídit už poměrně velké množství automobilů (na nejlevnější auta v Česku se můžete podívat do galerie v úvodu). Na druhou stranu je potřeba upozornit, jak moc velký generační skok auto udělalo.

Patrné je to už na první pohled u výrazně modernějšího vnějšího vzhledu, který podtrhují světla s diodami pro potkávací svícení. O těch si předchůdce mohl nechat zdát. Zdaleka ale nejde jen o ně. Logan, podobně jako Sandero, stojí na modulární platformě CMF, kterou mají třeba i Renaulty Clio nebo Captur. Ta je lehčí než u předchůdce a především umožnila zástavbu některých asistenčních systémů. V základní výbavě tak je automatické nouzové brzdění, mezi příplatky se objevuje třeba sledování slepého úhlu.

Na českém trhu je navíc Logan k dispozici jen s jediným motorem. A nejedná se o úplně základní atmosférický tříválec, nýbrž jeho přeplňovanou verzi TCe, která navíc spaluje LPG, v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou. Výkon je 74 kW při spalování LPG, respektive 67 kW při spalování klasického benzinu.

Zkapalněný ropný plyn se ukládá do 40litrové nádrže, klasický benzin pak do 50litrové nádrže. Dacia udává kombinovaný dojezd až 1300 km a při jízdě na plyn také emise maximálně na úrovni 112 g CO2/km. Dlužno také podotknout, že Dacia jako jedna z mála automobilek nabízí pohon na LPG už z výroby bez ztráty záruky.

Technická data - Dacia Logan

1.0 TCe LPG
Převodovka 6 MT
Výkon 74 kW (LPG)/67 kW (benzin)
Toč. moment 170 Nm (LPG)/160 Nm (benzin)
Zrychlení 11,6 s
Max. rychlost 186 km/h (LPG)/181 km/h (benzin)
Spotřeba 6,9-7,3 l/100 km (LPG)/5,3-5,6 l/100 km (benzin)
Emise CO2 106-112 g/km (LPG)/119-127 g/km (benzin)
Rozměry (d/š/v) 4396/1848/1501 mm
Rozvor náprav 2649 mm
Kufr 528 l
Cena Essential 304 900 Kč
Cena Comfort 331 900 Kč

Další věc, která v Česku přispívá k razantnímu mezigeneračnímu cenovému skoku, je již nakousnutá výbava. 304 900 korun totiž stojí stupeň Essential, který má k základnímu "holobytu" předchůdce docela daleko. Vedle již zmiňovaného nouzového brzdění, respektive diodových potkávacích světel, obsahuje i tempomat, šestici airbagů, nouzové volání, automatická světla, elektrická přední okna, dálkové centrální zamykání, multifunkční volant nebo rádio s Bluetooth, dvěma reproduktory a displejem integrovaným do palubního počítače.

Vizuálně nechybí nárazníky v barvě karoserie a 15palcová ocelová kola s kryty, zrcátka a kliky dveří jsou ale černé. Příplatků není moc, ten asi nejzásadnější se týká manuální klimatizace za 10 tisíc korun. Zadní parkovací senzory přijdou na čtyři tisícovky, mlhovky na 2500 korun. Pro srovnání, technicky příbuzná Dacia Sandero ve stejné výbavě začíná na 259 900 korunách, s motorem na LPG potom na 294 900 korunách. Minulý Logan stál na konci loňského roku s pohonem na LPG nejméně 262 400 korun.

Výbava Comfort stojí 331 900 korun, ale už obsahuje manuální klimatizaci, rádio s osmipalcovou dotykovou obrazovkou, čtyřmi reproduktory a rozhraním Apple CarPlay i Android Auto, volant potažený umělou kůží, navíc nastavitelný podélně i výškově, mlhovky, automatické stěrače, elektricky stavitelná zrcátka i kliky v barvě karoserie, 15palcová ocelová kola Flexwheel, imitující lité disky, a řadu praktických řešení. Třeba organizér v zavazadlovém prostoru, látkový potah palubní desky nebo sklopné stolky v opěradlech předních sedadel.

Vyšší výbava také zároveň znamená přístup k mnoha příplatkovým položkám. Mezi jinými tak je možné volit třeba přední i zadní parkovací senzory, couvací kameru a sledování mrtvého úhlu v paketu za osm tisíc korun, bezklíčové odemykání a startování kartou přijde samostatně na čtyři tisíce, navigace na pět tisíc a zájemce o automatickou klimatizaci si musí připravit také pět tisícovek.

Mimochodem při využití značkového financování dává Dacia slevu 30 tisíc korun z ceníkové ceny, teoreticky tak lze auto koupit od 274 900 korun.

Mezigeneračně Logan znatelně povyrostl - s délkou 4396 mm je o 49 mm delší, rozvor náprav se protáhl o 15 mm na 2649 mm. Pro nohy cestujících vzadu by tak nově mělo být o 42 mm více místa. Znatelně se vůz také rozšířil, v kufru je s 528 litry zároveň také více místa než doposud.

Výhodou Dacie Logan může být na českém trhu téměř absence jakékoliv konkurence. Levných kompaktních sedanů se nabízí skutečné minimum a nejblíže rumunskému modelu je tak asi nedávno omlazený Fiat Tipo. Ten má na délku přes 4,5 metru, ale mezi nápravami 2636 mm, tedy méně než Logan. Jeho kufr pojme 520 litrů. Na českém trhu se auto nabízí výhradně s přeplňovanými motory - benzinovým tříválcem o výkonu 74 kW a turbodiesely s výkonem 70 nebo 96 kW. Na výběr jsou tři výbavové stupně za ceny od akčních 325 900 korun.

Kompaktní sedan v neprémiové části trhu dále nabízí i Toyota v podobě modelu Corolla Sedan nebo Renault s modelem Mégane GrandCoupé. V obou případech jde ale o auta, jejichž základní cena převyšuje hranici 400 tisíc korun, navíc mají pod kapotou vždy výrazně silnější motor než Logan, rozhodně tak nejde o přímou konkurenci.

V galerii se podívejte na 20 aktuálně nejlevnějších nových aut na českém trhu.

 

Právě se děje

před 6 minutami

Hertha zdolala Schalke a přiblížila se záchraně v německé lize

Fotbalisté Herthy porazili v dohrávce 31. kola německé ligy poslední Schalke 2:1 a bodovali posedmé v řadě. Berlínský tým, v jehož dresu odehrál 58 minut český reprezentant Vladimír Darida, se posunul na 13. místo a udělal důležitý krok k záchraně.

Do vedení se dostalo v 6. minutě již jistě sestupující Schalke. Amín Harít převzal na hranici šestnáctky přihrávku od Seada Kolašinace, prohnal se kolem Daridy a svou druhou brankou v sezoně otevřel skóre.

Hertha vyrovnala v 19. minutě, kdy se hlavou po standardní situaci prosadil stoper Dedryck Boyata. Obrat hostů dovršil ve druhém poločase střídající německý útočník Jessic Ngankam.

Dvě kola před koncem mají hráči Herthy na šestnáctý Bielefeld tříbodový náskok. Schalke prohrálo sedmý z posledních osmi duelů a s pouhými třinácti body uzavírá tabulku.

Německá fotbalová liga - 31. kolo:

Schalke - Hertha Berlín 1:2 (6. Harít - 19. Boyata, 74. Ngankam).

Tabulka:

1. Bayern Mnichov 32 23 5 4 92:40 74
2. Lipsko 32 19 7 6 57:28 64
3. Wolfsburg 32 17 9 6 57:32 60
4. Dortmund 32 18 4 10 69:44 58
5. Eintracht Frankfurt 32 15 12 5 63:48 57
6. Leverkusen 32 14 9 9 51:35 51
7. Mönchengladbach 32 12 10 10 59:52 46
8. Union Berlín 32 11 13 8 47:41 46
9. Freiburg 32 12 8 12 49:47 44
10. Stuttgart 32 11 9 12 54:52 42
11. Hoffenheim 32 10 9 13 49:52 39
12. Mohuč 32 9 9 14 35:51 36
13. Hertha Berlín 32 8 10 14 40:50 34
14. Augsburg 32 9 6 17 32:49 33
15. Brémy 32 7 10 15 34:51 31
16. Bielefeld 32 8 7 17 23:51 31
17. Kolín nad Rýnem 32 7 8 17 33:60 29
18. Schalke 32 2 7 23 21:82 13
před 1 hodinou

V Praze bude sídlit středoevropský projekt na výzkum dezinformací

V Praze bude sídlit středoevropský projekt, který se zaměřuje na výzkum dezinformací. Vybrala ho Evropská komise a bude jedním z osmi stejně orientovaných středisek v Evropské unii, sdělila mluvčí Českého vysokého učení technického (ČVUT) Andrea Vondráková. Odborníci z ČVUT a Univerzity Karlovy podle ní program povedou.

Středisko bude součástí evropského projektu, který bojuje s dezinformacemi. Regionální centra mají hledat způsoby odhalování a šíření dezinformací, jejich vliv na populaci a vytvářet metodiku i pro veřejné instituce. Chtějí k tomu spojit společensko-vědní a technický výzkum. Cílem je například zjišťování zkreslených informací pomocí umělé inteligence či posilování digitální a mediální gramotnosti.

Zdroj: ČTK
Další zprávy