Auta zdražila, vybavenější víc. Výrobci promítají do cen zvyšující se náklady

ČTK ČTK
11. 5. 2021 13:55
Prakticky všichni výrobci automobilů v letošním prvním čtvrtletí zdražili. Vyplývá to z pravidelného cenového indexu poradenské společnosti EY. Auta ve vrcholných variantách zdražují nepatrně více než modely v základní výbavě. Za nárůstem cen stojí vyšší náklady výrobců spojené především s elektromobilitou.
Nejprodávanějším modelem na českém trhu je dlouhodobě model Octavia.
Nejprodávanějším modelem na českém trhu je dlouhodobě model Octavia. | Foto: Martin Přibyl

Ceny nových aut na českém trhu vzrostly v 1. čtvrtletí proti poslednímu kvartálu loňského roku v průměru o 0,8 procenta. Za nárůstem stojí plošné zdražování u značek Volkswagen, Škoda a Mercedes-Benz. Vozidla ve vrcholných variantách zdražila o 1,1 procenta, základní výbavy o 0,7 procenta. Vyplývá to z pravidelného cenového indexu EY.

"Vedle toho cenový index ovlivnila i rozrůstající se nabídka plug-in hybridů. Tento typ vozidel pomáhá automobilkám snižovat celkové emise, jejich výroba s sebou ovšem nese vyšší náklady, které automobilky dále promítají do cen pro koncové zákazníky. Největší zdražování zaznamenal segment střední třídy, jehož ceny vzrostly v průměru o 1,9 procenta," uvedl vedoucí partner EY Petr Knap.

Plug-in hybridní vozidla byla dražší v průměru o 3,5 procenta a to i přes rozšíření nabídky modelů dostupných s tímto pohonem o 21 procent. Naftové a benzinové vozy byly dražší přibližně o půl procenta.

Za vyšší ceny se prodávali například modely Škoda Octavia, VW Passat, Škoda Karoq, VW Tiguan, Škoda Superb nebo Mercedes GLE. Například VW Passat se zdražil ve všech motorizacích v průměru o více než 16 000 Kč.

Malé vozy v základní výbavě zaznamenaly cenový růst ve výši 1,5 procenta. Maximální výbavy rovněž zdražily a sice o 0,4 procenta. U aut kategorie mini k žádné změně nedošlo. Ceny vozů nižší střední třídy vzrostly v základním provedení o 0,7 procenta a v nejvyšší výbavě o 0,3 procenta. Auta střední třídy zdražila o 2,5 respektive 1,5 procenta. Podíl na růstu cen střední třídy měl zejména VW Passat.

Kategorie vozů vyšší střední třídy se proti předchozímu období průměrně zdražila o 1,2 a 2,2 procenta. Například BMW řady 5 u většiny motorizací poskočilo o více než 30 000 Kč. Ani kategorii SUV a crossoverů se zdražování nevyhnulo. O 0,8 procenta stoupla cena základních výbav a o jedno procento těch maximálních.

"Trend posledních skoro čtyř let, co připravujeme EY cenový index, jasně ukazuje obecné zvyšování cen automobilů jak v základních, tak ve vrcholných výbavách. V blízké době neočekáváme snižování cen, protože zvyšující se nároky na bezpečnost a ekologii ovlivňují konečné ceny pro spotřebitele. Naopak, očekávat lze další zdražování i s postupnou elektrifikací standardních spalovacích jednotek, situaci neusnadňují ani nižší produkční kapacity zapříčiněné nedostatkem čipů či aktuální pandemická situace," dodal Knap.

Prodej nových osobních aut v Česku za čtyři měsíce letošního roku stoupl meziročně o 12,6 procenta na 68 510 vozů. Proti roku 2019, který nebyl zasažený koronavirem, je to však o 17 procent méně.

 

Právě se děje

Další zprávy