Uplynulý rok se nesl ve znamení kompaktních hatchbacků a SUV. Vybrali jsme 15 aut, která až na jednu výjimku letos přišla na český trh a udávala na něm trendy. Ať už se jedná o Dacii Duster, nebo Rolls-Royce Cullinan.
Dacia Duster
Úspěšný rumunský příběh pokračuje. První Dacii Duster je poměrně bez nadsázky možné označovat za kultovní. Svým způsobem se totiž stala po letech prvním nástupcem modelů jako Lada Niva nebo Suzuki Jimny, tedy off-roadů do těžšího terénu. Na rozdíl od nich ale byl a je Duster poměrně dobře použitelný i na silnici. Stejně jako všechny Dacie, i SUV vsadilo na osvědčenou techniku tandemu Renault-Nissan nejen v podobě motorů, ale i systému pohonu všech kol. Druhá generace v nastoleném trendu pokračuje a prodeje ukazují, že šlo o správný krok. Design se v nové generaci změnil spíše evolučně a ani technika není zásadně jiná.
Na SUV má vůz pořád výborné terénní vlastnosti, a pokud chcete jednoduchost, dokáže nabídnout i motor bez přeplňování a výbavu bez jakýchkoliv elektronických vychytávek klimatizací počínaje. Na druhou stranu se ale rumunský vůz dočká třeba panoramatického kamerového systému, sledování slepých úhlů nebo vrcholného motoru 1.3 TCe o výkonu 110 kW - silnější Dacia od znovuzrození značky v roce 2004 na silnice nevyjela. Přesto ale bude Duster pořád cenovým tahákem, vždyť nejlevnější verze s pohonem předních kol startuje pod 260 tisíci korunami. Závěry našeho videotestu jsou k vidění tady.