Jan Matoušek
8. 6. 2019 6:24
Technická řešení, jednotlivé modely nebo rovnou celé značky. Automobilový průmysl je plný příkladů, kdy se po dlouhé době někdo rozhodl a změnil (či zcela zrušil) něco, co fungovalo. Například Wankelův motor, pohon zadních kol u modelů Škoda nebo i celou existenci švédského Saabu. Právě na případy "posledních aut v řadě" jsme se zaměřili v následující galerii.
Poslední silniční auto s Wankelovým motorem
Spalovacímu motoru s rotačním pístem se podle jeho tvůrce Felixe Wankela říká Wankelův motor. Jednotku proslavila především Mazda, která ji používala hned v několika automobilech, ačkoliv úplně prvním produkčním vozem s tímto typem motoru bylo NSU Spider. To předběhlo Mazdu Cosmo, která nicméně u japonské automobilky odstartovala již zmíněnou řadu aut s Wankelovým motorem. Tím nejznámějším je kupé RX-7, které se v poslední generaci objevilo třeba i ve filmové sérii Rychle a zběsile.
Wankelův motor má výhodu v jednoduché konstrukci nebo hladkém chodu. Problémem je však nízká životnost i vyšší spotřeba paliva v kombinaci s vyšším objemem škodlivých emisí. Nejspíše i proto se dnes s Wankelovým motorem u žádného silničního auta nesetkáváme. Tím posledním byla Mazda RX-8, jejíž produkce skončila v roce 2012. Japonci sice čas od času přijdou se zprávou, že pracují na novém Wankelu, v produkčním autě se ale podobná jednotka doposud znovu neobjevila.