Sednete si za volant a jakmile to systém umožní, stisknete spolu dvě tlačítka na volantu, který pustíte. Zároveň přestanete šlapat na pedály a řízení necháte plně na automobilu. Tak znějí pokyny, které dostáváme od pracovníka Audi před usednutím do Jacka, testovacího prototypu německého výrobce, který od roku 2015 najel více než 111 tisíc kilometrů. Auto je vybaveno lasery, kamerami, radary a také osmi počítači v zavazadlovém prostoru, které jsou s váhou přes 100 kg mozkem celé technologie (jejich sériová obdoba v novém Audi A8 je mnohem menší a lehčí).
Soustava umožňuje vozu 360stupňový pohled na situaci kolem něj a tím také vysoce automatizovanou jízdu na úrovni 3. Úroveň 3 (Audi jej označuje spojením piloted driving - pilotovaná jízda) znamená, že auto může v některých situacích jet zcela samo bez pomoci řidiče. Ten ani nemusí dávat pozor na cestu, musí být ale vždy připraven okamžitě po zaznění zvukového a světelného signálu převzít řízení zpět.
Nutno podotknout, že tato technologie funguje jen na dálnicích v úsecích, kde neprobíhají práce na silnici nebo jiná omezení. Pokud takovým úsekem, který je označen dopravními značkami, auto projíždí, vyzve řidiče k převzetí řízení. Auto také neumí vyjet z parkovacího místa, najet na dálnici nebo sjet z dálnice. K tomu všemu musí za volantem sedět řidič z masa a kostí. V tom se systém Audi zatím neliší od loni zkoušené technologie společnosti Valeo (dojmy čtěte zde).
Na převzetí volantu a pedálů znovu pod kontrolu člověka dává systém 15 sekund. Na skutečnost, že počítač již vůz řídit nebude, upozorní nejen anglicky mluvící hlas, ale také hlasité pípání a světelný signál přes celou šířku palubní desky. Když se upozornění objeví poprvé, je světelný pás žlutý. Pokud řidič nereaguje, zvyšuje se nejen hlasitost pípání, ale barva světla se ze žluté změní na červenou. Jestliže ani po 15 sekundách řidič nereaguje na výzvu, auto postupně zastaví v odstavném pruhu dálnice.
Ještě před vyjetím asi na hodinu dlouhou testovací trasu panují obavy, jestli pilotované řízení bude vůbec fungovat. Celý den totiž hustě prší. Systému to ale nevadí. "Auto musí umět přečíst vodorovné dopravní značení, pak může jet samo," říká jeden z techniků na palubě vozu. Znamená to, že vůz s úrovní 3 může jezdit i za deště nebo sněžení, musí ale "vidět" jízdní pruhy.
Přechod z řízení řidičem na řízení počítačem je plynulý. Systém navíc sám vyhodnotí, kde lze technologii aktivovat. K výraznějšímu škubnutí dojde jen v případě, kdy řidič jede více než povolují rychlostní limity a počítač musí náhle zpomalit. Čtením dopravních značek totiž Audi upravuje svou rychlost podle limitů na daném úseku cesty. "Jack se vždy snaží jet maximální povolenou rychlostí," dozvídáme se. Maximální rychlost vozu je 130 km/h (systém v sériovém Audi A8 umí jet maximálně 60 km/h, vhodný je tak pouze do kolon) a této rychlosti skutečně dosahuje.
Pokud to provoz umožňuje, jede vůz automaticky v pravém pruhu a udržuje si konstantní odstup nejen od aut vpředu a vzadu, ale i vpravo nebo vlevo. Umí také předvídat pohyby ostatních řidičů. Změna za účelem předjetí jiného auta probíhá plynule a zcela bez zásahu řidiče. Na rozdíl od dříve testovaného prototypu společnosti Valeo umí Audi samo aktivovat také blinkry.
Další změnou je volant, který při aktivaci samočinné jízdy trochu zajede do palubní desky, aby měl řidič více prostoru k relaxaci. Podvědomě ale máte pořád snahu do řízení vozu zasahovat. Pokud by se tak stalo, ať už výraznějším otočením volantu, nebo sešlápnutím jednoho z pedálů, vůz se automaticky vrátí pod kontrolu řidiče.
V paměti testovacího Audi A7 Sportback je nahraná mapa Německa, znamená to, že pilotovanou jízdu umožní Jack nejen v okolí Mnichova, ale i na jiných dálnicích spolkové republiky. Na dotaz, jestli by bylo možné auto hypoteticky provozovat i na území České republiky, dostáváme kladnou odpověď. Nahrát do systému je totiž možné i mapu Česka.
Problém je v legislativě, která automatizovanou jízdu na českých dálnicích v běžném provozu zatím neumožňuje (výjimkou jsou testovací jízdy). V Německu naopak nedávno došlo k legislativnímu schválení technologie pro běžný provoz, proces homologace ale není u konce. To mimo jiné znamená, že Audi A8 s příslušnými technologiemi půjde koupit až v příštím roce.
Jaké jsou hlavní výhody pilotované jízdy? Audi je shrnuje do čtyř bodů. Tím zřejmě nejzásadnějším je bezpečnost, protože za drtivou většinou nehod stojí lidský faktor. Počítač se naopak rizikům snaží předcházet i tím, že je nastaven na defenzivní jízdní styl. Další výhodou je komunikace mezi vozy, díky které tak umí jedno auto druhému předat zprávu například o koloně na určitém úseku dálnice. Počítač také více dbá na plynulou jízdu. A nakonec, jízda s takovým autem pro řidiče neznamená stres, čímž se zvyšuje cestovní komfort.
Vedle Jacka Audi vyvinulo i další prototypy, například ten se jménem Bobby je určen speciálně na závodní okruhy. Vychází z Audi RS7 Sportback a je údajně téměř stejně rychlý jako řidič za volantem stejného typu automobilu. Nesmí ale do běžného provozu.
Nejvyšší metou je vyvinutí takového stupně automatizace, kdy by vůz uměl sám jezdit nejen po dálnici (a najíždět nebo vyjíždět z ní), ale také po městě. To je ale otázka dalších několika let vývoje. Aktuálním vrcholem je tedy stupeň 3. Na stupeň 5, to je zcela autonomní jízda, při níž už řidič ani nemusí být připraven převzít řízení a vůz si poradí se všemi nástrahami běžného provozu, je potřeba si ještě nějakou dobu počkat.