Zachrání vám život i plechy na autě. Devět jízdních asistentů, které stojí za to

Martin Přibyl Martin Přibyl
11. 1. 2019 6:02
Automobilové asistenční systémy si určitě najdou své odpůrce, ne všechny jsou ale k ničemu a v dnešním hustém provozu rozhodně svoje místo mají. Vybrali jsme devět pomocníků, které sami považujeme za nejužitečnější: od povinného ESP až po drahé, ale úžasně vyspělé aktivní světlomety.

Abychom nezapomněli: na žádný z uvedených asistenčních systémů se nedá absolutně spolehnout. Vlastní řízení auta je vždy na člověku, pomocníci mu ale umí jízdu usnadnit, zpříjemnit a v řadě případů mu doslova dokážou "zachránit zadek".

Foto: Audi

3. Světlomety se stálými dálkovými světly

Moderní elektronika pomůže řidiči i lépe vidět. Hitem posledních let se (a už nejen v případě prémiových vozů) staly světlomety se stálými dálkovými světly. Auto v takovém případě v noci prakticky neustále osvětluje vozovku a její okolí "dálkami". To buď pomocí speciálních mechanických stínítek, nebo selektivním zhasínáním jednotlivých LED segmentů světlometu upravuje světelný kužel tak, aby neoslňovalo šoféry jedoucí ve stejném i opačném směru (jak ostatní vidíte na obrázku). Řidič tak dokonale vidí, ale přitom nikoho na silnici neomezuje.

Obvyklejším řešením stálých dálkových světel jsou dnes právě LED světlomety s velkým množstvím svítících segmentů, které se dají podle potřeby vypínat a zapínat. Segmenty tvořené diodami jsou uspořádány do matice, proto se světlům říká také Matrix LED. Průkopníkem tohoto systému je německé Audi. Dnes je můžete mít i v kompaktním hatchbacku A3, kde vyjdou na 50 500 Kč. Existují ale i levnější typy: třeba u Opelu Astra stojí 35 000 korun.

 

Právě se děje

Další zprávy