Jan Matoušek
8. 4. 2018 9:32
Jeremy Clarkson kdysi řekl, že člověk, který nikdy nevlastnil Alfu Romeo, nemůže být pravý petrolhead. Na adresu vozů italské automobilky lze napsat hodně špatného – počínaje kolísavou spolehlivostí a konče špatným dílenským zpracováním. Přesto mají Alfy jen těžko popsatelnou auru, která značku provází prakticky celý život. V následující grafice si můžete přiblížit některé významné modely a milníky z historie automobilky, které lze spatřit ve značkovém muzeu v Arese nedaleko Milána. Jedná se samozřejmě jen o zlomek toho, čím se Alfa Romeo proslavila. Možná to ale bude stačit k ospravedlnění Clarksonova tvrzení.
Do terénu dlouho před Stelviem
První terénní Alfa Romeo není Stelvio, není jí dokonce ani koncept Kamal z roku 2003. Už v roce 1951 se totiž objevil nejprve prototyp a později sériová verze vozu 1900 M, který byl známý také pod kódovým označením Matta (v překladu šílený). Off-road s délkou 3,52 m byl původně určen pro armádu, policii, hasiče a další součásti státního aparátu. Až později bylo vyrobeno asi 154 civilních kusů tohoto off-roadu. Celkově do roku 1954 vzniklo ani ne 2200 kusů Alfy Romeo 1900 M, všechny jsou poháněny devatenáctistovkou o výkonu 48 kW. V roce 1952 se vůz zúčastnil závodu Mille Miglia a vyhrál kategorii vojenských vozidel.