Anketa: Jak vidí manažeři středoevropský trh?

CSR Fórum
17. 6. 2011 16:19
Zeptali jsme se podnikatelů, jak vidí tržní prostředí v ČR a střední Evropě
Foto: Aktuálně.cz

Praha - Vedoucí pracovníci vybraných firem působících v České republice odpovídali na tři otázky:

Jak vnímáte celý středoevropský region z hlediska etiky podnikání?

Pokud vaše společnost působí i v dalších zemích regionu, jaké vnímáte základní rozdíly mezi ČR a středoevropskými sousedy v oblasti trendů udržitelného podnikání?

Pozorujete ve střední Evropě příklady "odpovědného leadershipu", kdy jde byznys příkladem v otázkách obecné etiky a společenské odpovědnosti?

František Dostálek, předseda a výkonný ředitel KPMG ve střední a východní Evropě

František Dostálek
František Dostálek | Foto: Aktuálně.cz

1. Mezi jednotlivými zeměmi regionu jsou stále vidět rozdíly. Jsou země, kde Vám místní kolegové řeknou, že je pořád důležitější to, koho znáte, než to, co umíte. Myslím si, že v České republice to naštěstí takto úplně neplatí. Jsem optimista a věřím, že stále více a více lidí bude chápat, že korupce a kartelismus jsou vražednými nástroji pro podnikání, protože jsou v přímém rozporu s hodnotovými, chcete-li etickými zdroji kapitalismu. Země, které zmenšily roli státu v ekonomice, především v oblasti služeb, a zvýšily transparentnost státních zakázek, jsou na tom lépe. Prostor pro korupci také výrazně omezují funkční a nezávislá justice, policie a profesionální média. Jsou-li nastavena srozumitelná pravidla - zákony, šance na bujení korupce se výrazně snižuje.

2. Mnoho lidí si stále myslí, že "udržitelnost" je pouze o vztahu k životnímu prostředí v tom užším smyslu slova, tedy k přírodě. Je hodně důležité, aby se podnikatelé chovali slušně, korektně, férově i k dalším součástem životního prostoru - místním komunitám, neziskovému sektoru, zaměstnancům. Aby svou činnost chápali skrze dlouhodobé cíle a výsledky, nikoli jen z pohledu krátkodobého zisku a jednali tak v rozporu s těmito zásadami. Pokud by se veřejný sektor takto také choval, což je dnes poměrně hodně vzdáleno realitě, pomohlo by to i podnikání. Ale pozor, podnikání je vždy činností zaměřenou na zisk, bez něj je logicky neudržitelné. Otázkou je, jakým způsobem ho dosahovat, a neházet mu klacky pod nohy.

3. Jedním z dobrých příkladů je iniciativa Koalice pro transparentní podnikání v rámci Platformy pro transparentní veřejné zakázky, jejíž členové se zavázali zveřejňovat informace o své účasti na veřejných zakázkách nad rámec zákona i nad rámec toho, co jsou povinni zveřejňovat sami zadavatelé z veřejného sektoru. Siemens byl jedním z iniciátorů vzniku této koalice.  Ta je otevřena všem společnostem, které sdílejí stejné etické hodnoty a chtějí přispět k vytvoření kultivovaného a transparentního prostředí v oblasti veřejných zakázek v České republice. Jen je škoda, že se k této myšlence zatím nepřihlásila celá řada velkých firem, které se veřejných zakázek účastní.  Na kultivaci prostředí veřejných zakázek se totiž musí aktivně podílet obě strany - stát jako zadavatel a firmy jako uchazeči.

Roman Motyka, Market Access Director Central Region Eastern Europe, Johnson & Johnson

Roman Motyka
Roman Motyka | Foto: CSR Fórum

1. Působíme v oboru zdravotnických prostředků, u kterého je naprostá transparentnost základní podmínkou podnikání. Naše společnost se snaží dlouhodobě zasazovat o to, aby se evropské etické standardy v oblasti prodeje zdravotnických prostředků staly samozřejmostí i v celém středoevropském regionu.

Společnost Johnson & Johnson je iniciátorem a zakládajícím členem Koalice pro transparentní podnikání a také signatářem etického kodexu uchazečů o veřejné zakázky. Věříme, že touto iniciativou přispějeme ke zvýšení konkurenceschopnosti, posílení zásady nediskriminace a rovného zacházení. Je velice důležité a trváme na tom, že na prvním místě musí být vždy zájem pacienta, jak je uvedeno v Našem Krédu.

2. V České republice a na Slovensku působíme již od roku 1991. A právě zde aplikujeme v oblasti etiky podnikání přísná evropská pravidla. Podobně je na tom Maďarsko, které ovšem prochází v současnosti ekonomickými turbulencemi a řeší trochu jiné problémy. Rumunsko je země od nás nejvíce vzdálená, ale pouze geograficky. Také zde inkorporujeme naše přísné etické principy.

3. Líbí se nám přístup některých korporací z oblasti IT. Například společnosti Microsoft nebo Google bychom v této oblasti mohli zařadit mezi lídry. Ve zdravotnictví dochází teprve k postupné kultivaci prostředí. Jsme rádi, že JNJ patří dlouhodobě mezi přední zdravotnické společnosti, které se věnují komplexnímu přístupu k CSR a jde tak příkladem ostatním společnostem ze stejného segmentu.

Libor Malý, majitel a ředitel LMC s.r.o.

Libor Malý (vpravo)
Libor Malý (vpravo) | Foto: Aktuálně.cz

1. Bohužel jak informace z médií, tak i osobní zkušenosti mě přivádějí k názoru, že žijeme v korupcí prolezlé společnosti. Mnoho příčin k optimismu, že se to zlepší, kolem sebe nevidím. Bohužel jak informace z médií, tak i osobní zkušenosti mě přivádějí k názoru, že žijeme v korupcí prolezlé společnosti. Mnoho příčin k optimismu, že se to zlepší, kolem sebe nevidím.

2. Společnost LMC podniká na českém a slovenském trhu, přičemž oba trhy se od sebe v tomto ohledu příliš neliší.

3. Jsou zde iniciativy např. Americké obchodní komory, která se opakovaně snaží o nápravu společenských poměrů. Dále bych zde také zmínil sdružení YPO - globální síť ředitelů a majitelů firem, kde se v rámci středoevropského regionu potkávají lidé, kteří by mohli být příkladem ostatním v prosazování společensky odpovědného chování.

Bohdana Horáčková, ředitelka komunikace Skupiny ČEZ

Bohdana Horáčková
Bohdana Horáčková | Foto: Aktuálně.cz

1. Myslím, si, že v oblasti podnikání není situace v našem regionu vůbec špatná. Větší problém vidím v tom, jak je tady vnímáno prostředí státní správy. Co se etiky podnikání týče, Skupina ČEZ má stanovena etická pravidla a principy, které se snažíme přenést i do ostatních zemí, kde ČEZ působí.

2. V minulosti přicházela řada trendů ze západu, ale nyní se situace srovnává a velké korporace ve střední Evropě prosazují stejné trendy etického podnikání, jako západoevropské státy. O krok zpátky jsou však státy jako například Bulharsko a Rumunsko, které jsou na úrovni jako Česká republika před deseti lety. Právě do Bulharska a Rumunska se snažíme naše zkušenosti, znalosti a projekty v rámci Skupiny ČEZ nejvíce přenášet.

3. Jako silná skupina se sami snažíme být společensky odpovědní a aktivní v řadě oblastí. Jako příklad mohu uvést konkrétní projekty Skupiny ČEZ. Jedním z nich je vzdělávací program, který naše společnost založila před 19 lety v roce 1992 s cílem zvýšit zájem mládeže o studium technických oborů a v budoucnu případně o zaměstnání v této oblasti. Dalším příkladem, který bych za ČEZ zmínila, je zavádění čistých technologií do České republiky, konkrétně pilotní projekt elektromobilita ČEZ. Za zmínku stojí i projekt ochrany ptáků před úrazy elektrickým proudem, který jak nám potvrdili odborníci - ornitologové, je mimořádný i v rámci celé Evropy.

Přemysl Filip, senior manažer společenské odpovědnosti, Vodafone Czech Republic

Přemysl Filip
Přemysl Filip | Foto: CSR Fórum

1. Z mého pohledu i zkušenosti se jeví jako velmi nevyrovnaný z hlediska geografického, ale jako konsolidovanější z hlediska sektorů. Stejně jako v Polsku či Rumunsku najdeme výborné ukázky dobré praxe současně v těchto zemích existují i trisní příklady jak se to nemá dělat a podobná situace je i v ČR. Na druhé straně obory jako Telekomunikace, Bankovnictví nebo Konzultační firmy si drží vysoké standardy etiky podnikání v celém regionu trvaleji, protože je mezi nimi velká konkurence i v této oblasti a zároveň jsou často součástí nadnárodních skupin.

2. Trendy jsou velmi podobné, protože jako součást informačně propojené společnosti je dnes přístup k dobrým příkladům daleko jednodušší. Můžeme jmenovat šetrnější přístup k životnímu prostředí, zapojení partnerů z neziskového sektoru už na počátku tvorby projektů a využití jejich znalostí a zkušeností nebo třeba nové formy komunikace se zákazníkem a veřejností.

3. Jednoznačně se dobré příklady najdou. Férová komunikace vůči zákazníkům bez hvězdiček, skrytých háčků, podivných poplatků či drobného písma pod čarou je už pro některé firmy samozřejmostí a dnes už i odlišujícím faktorem na trhu. Stejně tak třeba nejnovější snaha několika firem dobrovolně přestat inzerovat na billboardech v okolí dálnic a rychlostních silníc, které jsou nebezpečné pro řidiče. Těší nás, že v obou případech patříme mezi první firmy v ČR, které oba přístupy důsledně uplatňují.

Richard Baček, General Counsel, Siemens

Richard Baček
Richard Baček | Foto: CSR Fórum

1. Mezi jednotlivými zeměmi regionu jsou stále vidět rozdíly. Jsou země, kde Vám místní kolegové řeknou, že je pořád důležitější to, koho znáte, než to, co umíte. Myslím si, že v České republice to naštěstí takto úplně neplatí. Jsem optimista a věřím, že stále více a více lidí bude chápat, že korupce a kartelismus jsou vražednými nástroji pro podnikání, protože jsou v přímém rozporu s hodnotovými, chcete-li etickými zdroji kapitalismu. Země, které zmenšily roli státu v ekonomice, především v oblasti služeb, a zvýšily transparentnost státních zakázek, jsou na tom lépe. Prostor pro korupci také výrazně omezují funkční a nezávislá justice, policie a profesionální média. Jsou-li nastavena srozumitelná pravidla - zákony, šance na bujení korupce se výrazně snižuje.

2. Mnoho lidí si stále myslí, že „udržitelnost" je pouze o vztahu k životnímu prostředí v tom užším smyslu slova, tedy k přírodě. Je hodně důležité, aby se podnikatelé chovali slušně, korektně, férově i k dalším součástem životního prostoru - místním komunitám, neziskovému sektoru, zaměstnancům. Aby svou činnost chápali skrze dlouhodobé cíle a výsledky, nikoli jen z pohledu krátkodobého zisku a jednali tak v rozporu s těmito zásadami. Pokud by se veřejný sektor takto také choval, což je dnes poměrně hodně vzdáleno realitě, pomohlo by to i podnikání. Ale pozor, podnikání je vždy činností zaměřenou na zisk, bez něj je logicky neudržitelné. Otázkou je, jakým způsobem ho dosahovat, a neházet mu klacky pod nohy.

3. Jedním z dobrých příkladů je iniciativa Koalice pro transparentní podnikání v rámci Platformy pro transparentní veřejné zakázky, jejíž členové se zavázali zveřejňovat informace o své účasti na veřejných zakázkách nad rámec zákona i nad rámec toho, co jsou povinni zveřejňovat sami zadavatelé z veřejného sektoru.

Siemens byl jedním z iniciátorů vzniku této koalice.  Ta je otevřena všem společnostem, které sdílejí stejné etické hodnoty a chtějí přispět k vytvoření kultivovaného a transparentního prostředí v oblasti veřejných zakázek v České republice. Jen je škoda, že se k této myšlence zatím nepřihlásila celá řada velkých firem, které se veřejných zakázek účastní.  Na kultivaci prostředí veřejných zakázek se totiž musí aktivně podílet obě strany - stát jako zadavatel a firmy jako uchazeči.

Alexis George, generální ředitelka ING Životní pojišťovny

Alexis George, ředitelka ING Retail ČR/SR
Alexis George, ředitelka ING Retail ČR/SR | Foto: ING

1. Podnikatelská etika je pro mě jistým nepsaným pravidlem, které hraje velmi důležitou roli nejen při jednání s obchodními partnery, ale také v rámci dobrých vztahů s konkurencí. Odpověď na vaši otázku se nabízí již v samotné definici slova etika, tedy podstaty morálního vědomí a jednání.

Osobně toto vnímám tak, že celá společnost by měla externě i interně vždy jednat s okolím jako s partnerem, který je alfou a omegou jejího podnikání. Cílem by tak měla být férovost, transparentnost a hlavně respekt v jednání se zákazníky, obchodními partnery a ostatními "stakeholdery", konkurenčními společnostmi a celým trhem. Řada firem si za tímto účelem vytváří etické kodexy. V České republice jej má zpracovaný přibližně každá pátá společnost, v západní Evropě se jím řídí kolem 30 % firem.

Etika podnikání ve střední Evropě ale v zásadě není výrazně odlišná například od situace v západní Evropě nebo USA. Společnosti si tuto problematiku uvědomují a ve směru ke konkurenci tak vědomě nezneužívají svého postavení. V komunikaci s médii, zákazníky i zaměstnanci jsou otevřené a informace nezkreslují. Důraz je také kladen na vysokou profesionalitu zaměstnanců a jejich odborný růst.

2. Pod pojmem udržitelné podnikání si lidé představují různé věci. Pro někoho je to využívání recyklovaných materiálů, pro druhého je to vysazení stromku jako odpustku za předchozí aktivity, jiný investuje do podpory regionu. Z hlediska udržitelného podnikání by se ale společnosti neměly soustředit pouze na okamžité zisky nebo zvyšování image a prestiže společnosti.

Mělo by se jednat o dlouhodobý koncept a společnost by měla především reflektovat potřeby trhu a jeho dynamiku a zodpovědně řídit svůj byznys. Odpovědné chování podniků podporuje tržní ekonomiku, otevřený obchod i přirozenou konkurenceschopnost. V České republice, kde byla oblast udržitelného podnikání poměrně dlouho nedostatečně vyjasněným konceptem a mnoho firem jí tak nevěnovalo pozornost, se však nové trendy začínají pomalu prosazovat. A to platí pro celý středoevropský trh, kde je vývoj velmi podobný.

Závazek hlásit se k udržitelnému rozvoji už přestává být jen záležitostí image nadnárodních společností, ale stává se i velkou konkurenční výhodou. Zatímco v minulých letech vyráběly mnohé společnosti své výrobky šetrné k přírodě spíš pod tlakem společenského klima, dnes jsou tyto zájmy na jejich předních místech a do výzkumu a vývoje investují velké sumy.

3. Otázky udržitelného podnikání a odpovědného leadershipu jsou výzvou pro všechny společnosti. Pokud bych však měla vyzdvihnout jednu společnost, kterou považuji jako příkladnou ukázku odpovědného leadershipu (a nezmiňuji ING Pojišťovnu, která má rozsáhlé CSR aktivity) jmenovala bych Vodafone Czech Republic. Ve světovém měřítku mě velmi zaujali projekty společnosti Panasonic, které jsou také právem zařazeny do Global 100 Most Sustainable Corporations in the World.

Tento materiál vznikl v rámci společného projektu Aktuálně.cz a CSR fórum - webového magazínu Byznys a společnost.

Sekce chce informovat o světě firem, neziskových organizací, trendech v CSR a společenské odpovědnosti vůbec.


 

Právě se děje

Další zprávy